Penyakit mental: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
k Membalikkan suntingan oleh Wiki Farazi (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh 113.210.89.32
Teg-teg: Undur Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih Advanced mobile edit
CyberTPBOT2 (bincang | sumb.)
k pengemasan, tambah kategori dalam WikiProjek Perubatan
Baris 1:
'''Penyakit mental''', disebut juga '''gangguan mental''', '''penyakit jiwa''', atau '''gangguan jiwa''', adalah gangguan yang mengenai satu atau lebih fungsi [[mental]] . Penyakit mental adalah gangguan [[otak]] yang ditandai oleh terganggunya [[emosi]], proses berfikir, perilaku, dan persepsi (penangkapan panca indera). Penyakit mental ini menimbulkan [[stres]] dan penderitaan bagi pesakit (dan keluarganya).
 
Penyakit mental boleh mengenai setiap orang, tanpa mengenal umur, bangsa, [[agama]], mahupun status sosialekonomi. Penyakit mental bukan disebabkan oleh kelemahan peribadi.
 
Dalam masyarakat banyak beredar kepercayaan atau [[mitos]] yang salah mengenai penyakit mental, ada yang percaya bahawa penyakit mental disebabkan oleh gangguan roh jahat, ada yang menuduh bahawa itu akibat [[guna-guna]], kerana kutukan atau hukuman atas dosanya. Kepercayaan yang salah ini hanya akan merugikan pesakit dan keluarganya kerana penghidap penyakit jiwa tidak mendapat rawatan secara cepat dan tepat.
 
== Pautan luar ==
* [Http://www.nimh.nih.gov/ NIMH.NIH.gov] - 'Working to improve mental health through biomedical research on mind, brain, and behavior', [[National Institute of Mental Health]] ([ [Amerika Syarikat]])
* [Http://www.nimhe.org.uk/ NIMHE.org.uk] - 'Responsible for supporting the implementation of positive change in mental health and mental health services', [[National Institute for Mental Health]] ([ [United Kingdom]])
 
{{Perubatan-stub}}
 
[[Kategori:Penyakit dan gangguan]]
[[Kategori:WPPER]]
 
 
{{Perubatan-stub}}