Selesema burung di Malaysia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
CyberTPBOT2 (bincang | sumb.)
k pengemasan, tambah kategori WPPER
 
Baris 11:
* Sebanyak 53 % ayam telah dimusnahkan. 47 % ayam lain mungkin telah menyorok , disorok atau disorokkan. Seorang warga asing yang menyeludup dan melihara ayam laga telah melarikan diri. Operasi ini melibatkan 235 penduduk kampung dan JPH telah memusnahkan 892 biji telur.
* Itik,angsa dan burung merak yang dimusnahkan dianggarkan bernilai lebih RM2 juta. [[Bahagian Keselamatan Negara]] (BKN) akan menentukan jumlah pampasan.
* 212 sampel daripada 32 penternak dan penduduk kampung yang berada di luar daripada zon pemusnahan iaitu lingkungan 2  km hingga 10  km bagi memastikan wabak itu tidak menular jauh.
* Pengesanan secara aktif (ACD) ke atas 307 penduduk dari 71 rumah dalam kawasan 300 meter dari tempat ayam yang didapati positif virus A/H5, iaitu di Batu 15, Kampung Paya Jaras .
* Bilik gerakan ditubuhkan di Jabatan Kesihatan Negeri Selangor, Pejabat Kesihatan Petaling, Hospital Sungai Buloh dan di [[Pusat Kesiapsiagaan dan Tindak Cepat Krisis]], Bahagian Kawalan Penyakit, [[Kementerian Kesihatan Malaysia]] di Putrajaya.
Baris 44:
 
* Sejak Disember 2003, wabak avian influenza A (H5N1) pada ternakan ayam dan burung liar dikesan di [[Nigeria]] ([[Afrika]]), [[Kemboja]], [[China]], [[Hong Kong]], [[Indonesia]], [[Jepun]], [[Laos]], [[Malaysia]], [[Mongolia]], [[Thailand]] dan [[Vietnam]] (Timur [[Asia]] dan [[Pasifik]]); [[Austria]], [[Azerbaijan]], [[Bosnia Herzegovina]], [[Bulgaria]], [[Croatia]], [[Perancis]], [[Jerman]], [[Greece]], [[Itali]], [[Romania]], [[Russia]], [[Slovenia]], [[Turki]] dan [[Ukraine]] ([[Eropah]] dan [[Eurasia]]), [[Mesir]], [[Iraq]] dan [[Iran]] serta [[India]] dan [[Kazakhstan]] (Selatan Asia).
 
* Jun 2004, wabak baru virus H5N1 telah membunuh ternakan [[Kemboja]], [[China]], [[Indonesia]], [[Malaysia]], [[Thailand]] dan [[Vietnam]].
* Mei 2005 H5N1 memnbunuh ternakan di [[China]], [[Kazakhstan]], [[Romania]], [[Russia]], [[Turki]] dan [[Ukraine]]. [[Croatia]], [[Mongolia]] dan [[Romania]] .
 
* Mei 2005 H5N1 memnbunuh ternakan di [[China]], [[Kazakhstan]], [[Romania]], [[Russia]], [[Turki]] dan [[Ukraine]]. [[Croatia]], [[Mongolia]] dan [[Romania]] .
 
* Januari 2006, [[Hong Kong]] melaporkan kematian seekor burung liar .
* 1 Februari 2006 virus H5N1 atau H5 membunuh ayam di di [[Iraq]], [[Nigeria]], A[[zerbaijan]], [[Bulgaria]], [[Greece]], [[Itali]], [[Slovenia]], [[Iran]], [[Austria]], [[Jerman]], [[Mesir]], [[India]], [[Peranci]]s dan [[Bosnia Herzegovina]]
 
* 6 Feb 2007 [[Rusia]], [[Ukraine]], [[Jepun]], [[Korea Selatan]] dan [[Hong Kong]] mengharamkan import ayam dan produk hiliran ayam dari Britain setelah sebuah ladang ayam dijangkiti H5N1. 160,000 ekor [[ayam belanda]] telah dimusnahkan sebagai langkah pembersihan. Ladang ayam belanda terbesar di Eropah itu kendalian syarikat [[Bernard Matthews]] .
 
Baris 58 ⟶ 54:
 
* Pada 8 Jun 2007 Menteri-Menteri Kesihatan dalam forum [[Kerjasama Ekonomi Asia Pasifik]] (Apec) di [[Sydney]], [[Australia]] telah bersetuju menandatangani [[Deklarasi Sydney]] bagi menangani selesema burung di seluruh dunia. Semua negara akan berkongsi sampel darah. Syarikat pengeluar ubat-ubatan yang besar dan banyak di [[Australia]] menghadapi masalah mendapatkan sampel darah yang terkena H5N1. Menteri Kesihatan Australia, Tony Abbott memahami bantahan Indonesia . Tanpa bantuan Indonesia, pakar-pakar perubatan Australia tidak dapat membantu .
 
* [[Menteri Kesihatan Indonesia]], [[Siti Fadilah Supari]] menuduh [[Pertubuhan Kesihatan Sedunia]] (WHO) mahu mengkomersial ubat penawar H5N1. WHO seolah-olah mahu mencari keuntungan dari wabak penyakit ini. Vaksin ini dijual pada harga yang mahal kepada negara-negara miskin. Oleh itu Indonesia kesal dan tidak lagi menghantar sampel darah yang terkena virus H5N1. WHO berjanji tidak akan menjual sampel darah kepada syarikat perubatan.
 
* Jurnal Public Library of Science Medicine melaporkan ubat penawar yang dapat meneutralkan virus H5N1 telah ditemui. Dari Januari 2004 hingga Februari 2005 , Penyelidik diketuai Dr. Cameron Simmons dari Hospital Penyakit-Penyakit Tropika di [[Ho Chi Minh]] City, [[Vietnam]] telah mengkaji 4 sampel darah yang ada jangkitan H5N1.
 
Baris 66 ⟶ 60:
* Malaysia yang sedang mempromosikan [[Tahun Melawat Malaysia 2007]] akan terjejas jika laporan keterlaluan dilbuat oleh media asing. Tetapi Malaysia harus bersikap terbuka dan telus, tidak merahsiakan sebarang maklumat.
* Pada 8 Jun 2007 Kaunter pasaran saham di [[Bursa Malaysia]] berkaitan ternakan ayam dan itik menyaksikan saham Farm’s Best naik 0.3 sen kepada 96.5 sen, CAB Cakaran turun 0.05 sen kepada 43 sen dan DBE Gurney Resources kekal kepada 22 sen.
* Pengendali restoran makanan segera KFC Holdings (M) Bhd. turun 20 sen kepada RM6.70 .
 
 
==Rujukan==
Baris 75 ⟶ 68:
 
[[Kategori:Wabak]]
[[Kategori:WPPER]]