Sungai Besar: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Kamalzack (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Kamalzack (bincang | sumb.)
Baris 7:
Penduduk Sungai Besar dianggarkan berjumlah 22,673 di mana 43% adalah dalam lingkungan umur antara 20 tahun ke 55 tahun. Daripada jumlah keseluruhan penduduknya, 63% terdiri dari [[Melayu]], [[Cina]] (33%) dan [[India]] (3.5%)<ref>''Data Demografi Negeri dan Pihak Berkuasa Tempatan Negeri Selangor Darul Ehsan 2006''. Unit Perancang Ekonomi Negeri Selangor</ref>.
 
Majoriti penduduk Sungai Besar terdiri daripada kaum tani dan nelayan. Bersawah padi adalah pekerjaan utama, selain berkebun kelapa dan kelapa sawit serta menangkap ikan. Sungai Besar menjadi pusat pentadbiran daerah [[Majlis Daerah Sabak Bernam]] di mana pejabat-pejabat kerajaaan dan Majlis Daerah terletak di pekan Sungai Besar.
 
Pada waktu sekarang Sungai Besar semakin pesat membangun dari segi fizikal. [[Pekan]] Sungai Besar semakin berkembang menunjukkan kepesatan ekonomi para penduduknya. Sungai Besar merupakan salah satu dari 9 kawasan yang dikenal pasti untuk dibangunkan oleh kerajaan Negeri Selangor bagi tujuan perumahan, industri kecil dan sederhana, institusi-institusi pendidikan dan pertanian/akuakultur<ref>Selangor State Investment Centre: New Growth Centres[http://ssic.com.my/growth.htm]</ref>.