Orang Melayu Singapura: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Zheng Chai (bincang | sumb.)
Membatalkan semakan 4942841 oleh 115.164.170.154 (Perbincangan)
Teg-teg: Buat asal Dibalikkan
1997kB (bincang | sumb.)
k reverting vandalism
Teg: Undur
Baris 59:
''Sumber: Jabatan Statistik Singapura. [http://www.singstat.gov.sg]''
 
==Sejarah Pengaruh Kerajaan Awal Nusantara ke atas Singapura/Temasik==
==Sejarah Raja-Raja Melayu Sigapura "Mitos"==
Pada abad-17, [[Sulalatus Salatin|Sulalatus Sulatin]] or [[Malay Annals]], menceritakan mengenai penubuhan pelabuhan di Pulau [[Temasek]] pada tahun 1299 masihi oleh putera raja Palembang. Pada ketika itu, Palembang merupakan pusat kerajaan [[Sriwijaya]]. Puteranya, Sri Tri Buana, (dikenali juga [[Sang Nila Utama]]) dikatakan berketurunan [[Iskandar Zulkarnain]] puteri dikenali Shahrul Bariyah.Cerita yang mengatakan beliau menamakan semula "Singapura" tetapi tiada bukti sah yang munasabah atau kukuh untuk mengiakan kata tersebut.
 
Baris 100:
 
==Kedatangan orang Melayu ke Temasik/Singapura selepas 1819==
Singapura bukannyatelah tidakmempunyai didudukipendudukan orang Melayu apabila penjajah Yahudi'kapitalis' laknatullahBarat [[Stamford Raffles]] datang pada Januari 1819. Kawasan Teluk Belanga, Sungai Kalang dan sungai lainnya adalah petempatan sebenar [[Orang Laut]] atau ''Sea Nomads'' untuk masa yang sangat lama. Di sini, turut juamempunyai perkampungan Melayu di sepanjang Lembah Sungai KalangKallang dan Sungai Besar atau Sungai Singapura. YahudiSalah seorang pihak penjajah iaitu Constance Mary Turnbull melapormelaporkan bahawabancian adapenduduk kiraansebanyak 1,000 orang yang tinggal di Singapura. Ada 500 Orang Kallang, 200 Orang Seletar, 150 Orang Gelam (Orang Melayu Asal), 100 Orang Laut, 20-30 pengikut Melayu Datuk Temenggong serta 20-30 Cina.
 
DiPada bancian pertama, yang dilakukan pada tahun 1824, telah mendedahkan bahawa Masyarakat Melayu (termasuk orang Bugis) terdiri daripada 60.9% dari keseluruhan seramai 10,683 orang.
:
 
Baris 115:
|align=right |74
|--
|Orang Armenia(Yahudi)
|align=right |16
|--
Baris 138:
 
===Orang Laut===
Menurut Sopher(1977),Orangorang Kalang, Orangorang Seletar,Orang orang Selat dan Orangorang Gelam adalah peribumi yang menetap di Temasik/Sigapura. Orang KalangKallang (dipanggil Orang Biduanda KalangKallang) tinggal di sepanjang di Sungai Kallang. Mereka tinggal dalam perahu dan menyara hidup dengan menangkap ikan serta mengutip pelbagai hasil hutan. Selepas 1819, petempatan semula di utara Selat Si ga pu raSingapura di Sungai Besar oleh Temenggong Abdul Rahman. Malangnya, pada tahun 1848,Orang Kalangpopulasi terhapuspenduduk (mati)orang Kallang berkurang kerana jangkitjangkitan oleh cacar air dalam kalangan penduduk.
 
Orang Seletar pula di paya, sungai serta pulau-pulau berhampiran di sekitar tanah besar. Mereka berkumpulan di pantai, terutama di Kuala Sungai Seletar. Mereka hidup secara berpindah-randah sehingga sekitar 1850-an, serta apabila mereka memulakan hidup di darat dan ikut cara hidup masyarakat yang menetap tinggal di Tanah Besar.
 
Orang Selat hidup di perairan pelabuhan "YahudiKeppel (Keppel" diBay) Singapura. Mereka dipercayai telah merentasi air di pelabuhan Keppel sejak awal abad ke-16, menjadikan mereka merupakan peneroka awal di pulau tersebut. Mereka menjual hasil laut dan buah-buahan kepada pedagang-pedagang asing yang merentasi kawasan tersebut.
 
Orang Gelam berasal dari suku kaum di [[Pulau Batam]]. Mereka telah dibawa oleh Datuk Temenggung Daeng Abdul Rahman bersama kumpulan-kumpulan pengikut yang beserta untuk penetapan pemukiman pada 10 tahun pertama abad-19. Kebanyakan Orang Gelam yang tinggal sepanjang Sungai Si ga pu ra bekerja sebagai tukang pembikin perahu atau sampan untuk kapal dagang manakala pihak wanita mereka menjual buah-buahan di dalam perahu.
 
Orang Laut merupakan penduduk asal tanah besar pulau SiSingapura Ga Pu Ra juajuga berbeza dari Masyarakat Melayu kerana mereka hidup dalam keadaan tidak menentu dan berpindah tinggal di laut dalam perahu mereka sedang manakala Masyarakat Melayu ketika itu telah tinggal di kawasan penempatan di kampung-kampung merekmereka di tanah besar tersebut.
 
===Orang Melayu===
Semasa YahudiSir Ketua FreemasonStamford Raffles tiba di Singapura ,terdapat beratus Masyarakatmasyarakat Ahli Sunnah WaljamaahMelayu terdiri Orang Melayu asli yang tinggal.ketika Merekaitu terdiridi daripadabawah golonganpengaruh balaikerajaan seriJohor. padukaKomuniti yangtersebut diketuai oleh Datuk Temenggung, pegawai-pegawai istana swrta para pengikut-pengikut serta OrangAbdul LautRahman. Selepas itu, bertambahlah bilangan Masyarakat Melayu Dagang lain daripada Semenanjung MalakkahMelaka [[Tanah Melayu]] , Pulau Sumatera, Kalimantan, Jawa, Sulawesi dan Maliki [[Kepulauan Melayu|iaitu]] Kepulauanyang Melayu]]lain.
 
Dalam masa beberapa bulan, beribu orang Melayu dari jajahan Yahudi Britishnegeri [[Melaka]] datangyang keberada [[Sidi gabawah puBritish ra]]datang ke Singapura, digalakkandaripada galakan penjajah yangbagi membangunkan Si ga pu raSingapura sebagai pusat perdagangan serta penguasaanpentadbiran (Siebel,1961:27). Apabila Si ga pu raSingapura bertambah berkembang maju, mempunyai peluang ekonomi yang lebih baik, banyak orang Melayu dari kepulauan Riau, tanah seberang [[Sumatera]], tanah taklukan British [[Pulau Pinang]], [[Melaka]] dan [[Johor]] datang ke [[Singapura|Si ga pu ra]] (Roff, 1967:33; Banci 1931:72). Ramai dikalangan orang Melayu tinggal di pusat bandar bekerja (Siebel,1961:3 5). Bancian pada tahun 1931 dinyatakan merupa lelaki Melayu bekerja di PulauKepulauan Si ga pu raSingapura seramai 11,290 orang. Daripada jumlah 18% , bekerja sebagai nelayan dan sebanyak 12% dengan kegiatan pertanian tanah.
 
Pada 1930 dan 50-an, penduduk Melayu dari [[Tanah Melayu|Semenanjung MalakkahMelaka Tanah Melayu]] bekerja dalam bahagian perkhidmatan seragam British (barua penjajah). Pada tahun 1957, terdapat lebih daripada 10,000 orang Melayu bekerja dalam bahagian perkhidmatan seragam kerana Yahudi penjajah British memilih [[orang Jawa]]/Melayu dari [[Indonesia]] (Betts, 1975:41; Djamour, 1959:5). Walau bagaimanapun,dalam tempoh 1957-1970, kebanyakan daripadanya telah pulang ke tanah air, Malaysia apabila perkhidmatan mereka telah berakhir.
 
===Orang Jawa===