Ribut geomagnetik: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
k Mightierrr telah memindahkan laman Ribut magnet ke Ribut geomagnetik: Tajuk kurang tepat. Diperbetulkan.
Pembetulan ayat pertama yang merujuk kepada subjek sebagai "ribut magnet"--bukan nama yang sesuai dan telah diperbetulkan.
Baris 1:
[[Image:Magnetosphere rendition.jpg|400px|thumb|Gambaran artis mengenai zarah angin suria bertindak balas dengan magnetosfera bumi. Tidak mengikut skala.]]
 
'''Ribut magnet geomagnetic stormgeomagnetik''' adalah ganguan sementara pada [[magnetosfera]] yang disebabkan oleh gelombang kejutan [[angin suria]] dan/atau awan medan magnet yang bertindak balas dengan medan mangnet bumi. Peningkatan pada tekanan angin suria pada awalnya menekan magnetosfera dan medan magnet angin suria bertindak balas dengan medan mangnet Bumi dan memindahkan peningkatan tenaga pada magnetosfera. Kedua tindak balas menyebabkan peningkatan pada pergerakan plasma melalui magnetosfera (didorong oleh peningkatan medan eletrik dalam magnetosfera) dan peningkatan arus eletrik pada magnetosfera dan ionosfera.
'''Ribut magnet''' adalah gangguan pada medan magnet bumi akibat partikel suria yang disebabkan julangan/nyalaan suria.
 
'''Ribut magnet geomagnetic storm''' adalah ganguan sementara pada [[magnetosfera]] yang disebabkan oleh gelombang kejutan [[angin suria]] dan/atau awan medan magnet yang bertindak balas dengan medan mangnet bumi. Peningkatan pada tekanan angin suria pada awalnya menekan magnetosfera dan medan magnet angin suria bertindak balas dengan medan mangnet Bumi dan memindahkan peningkatan tenaga pada magnetosfera. Kedua tindak balas menyebabkan peningkatan pada pergerakan plasma melalui magnetosfera (didorong oleh peningkatan medan eletrik dalam magnetosfera) dan peningkatan arus eletrik pada magnetosfera dan ionosfera.
 
== Rujukan ==