Sejarah Kesatuan Soviet: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Hongqilim (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Ricky250 (bincang | sumb.)
dipautkan
Baris 1:
{{rujukan}}
Kejatuhan [[Empayar Rusia]] pada Mac 1917, menandakan titik permulaan Kesatuan Republik Sosialis Soviet. Revolusi ini dicetus oleh rakyat [[Petrograd]] (kini dipanggil [[Leningrad]]) yang bangun menentang regim [[Tsar]] yang zalim dan meneruskan tentangan mereka sehinggalah [[Tsar Nicholas II]] turun takhta. Apabila kerajaan beliau tumbang, kuasanya telah diambilalih oleh perwakilan pilihan rakyat ''[[Duma]]'', yang membentuk sebuah kerajaan sementara. Namun demikian pada November [[1917]] kerajaan ini pula telah dijatuhkan oleh golongan [[Bolshevik]], dibawah pimpinan [[Vladimir I. Lenin]]. Golongan Bolshevik (yang memanggil diri mereka komunis pada [[1918]]) telah berjaya menewaskan Bolshevik selepas [[Perang Saudara Soviet|perang saudara]] yang berlarutan selama tiga tahun (1918-21). Mereka mengambil kuasa secara rasminya pada Disember [[1922]] dan menubuhkan Kesatuan Republik Sosialis Soviet (Kesatuan Soviet), yang merangkumi kesemua wilayah jajahan bekas [[Empayar Rusia]]. Kerajaan yang baru ini telah mengharamkan semua organisasi [[politik]] dan melancarkan pemerintahan satu parti ''one-party rule'', di mana kerajaan pusat mengawal semua aspek [[politik]], [[ekonomi]], [[sosial]], dan [[budaya]] rakyatnya. Lenin, sebagai ketua parti Komunis, telah ditabalkan sebagai pemerintah pertama negara ini.
 
Baris 15 ⟶ 16:
Namun demikian, usaha beliau untuk mengadakan reformasi politik dan ekonomi tidak mencapai matlamatnya. Malah, ia telah mencetuskan huru-hara dan kemelut politik di peringkat nasional. Ditambah pula dengan masalah ekonomi yang masih berlarutan. Disamping itu beberapa bangsa di dalam kesatuan ini telah mendesak kerajaan untuk memberi wilayah mereka lebih autonomi politik dan ekonomi; Bahkan ada jua yang mahukan [[kemerdekaan]] sepenuhnya dari Kesatuan Soviet. Pergolakan antara wilayah yang telah dikawal oleh regim Soviet selama ini telah meletus dan ramai orang telah terkorban. Sistem sosialis [[autoritarian]] menjadi semakin goyah dan agak lambat bertindak untuk mengatasi krisis sosial tersebut. Pada 1990an, dasar perestroika Gorbachev telah gagal membawa pemulihan ekonomi kepada rakyat, manakala glasnost' dan demokratizatsiia hanya melonggarkan kawalan regim terhadap rakyatnya.
 
Satu [[referendum]] untuk pengekalan USSR telah diadakan pada 17 Mac, 1991, dengan populasi mengundi untuk pengekalan kesatuan berkenaan di kebanyakan republik. Referendum berkenaan telah memberikan Gorbachev satu kelebihan yang kecil, dan pada musim panas 1991 satu perjanjian kesatuan telah dirangka dan dipersetujui oleh kebanyakan republik yang mana ia akan menukarkan Kesatuan Republik Sosialis Soviet kepada [[federalpersekutuan]] yang lebih longgar. Tandatangan Perjanjian itu bagaimanapun diganggu oleh satu [[Percubaan rampasan kuasa bulanKesatuan Soviet 1991|percubaan rampasan kuasa pada Ogos]], - satu cubaan rampasan kuasa terhadap [[Mikhail Gorbachev]] oleh ahli konservatif Parti Kommunis, merujuk kepada "Hardliners" media Barat. Selepas rampasan kuasa itu ditumpaskan , Yeltsin menjadi wira manakala kuasa Gorbachev telah berkurang dengan banyaknya. Perimbangan kuasa sekarang lebih memihak kepada republik-republik berkenaan. [[Latvia]], [[Estonia]] and [[Lithuania]] telah diisytiharkan merdeka, manakala 12 republik yang lain menyambung kembali perbincangan tentang model kesatuan yang lebih longgar lagi. Pada 8 December [[1991]], presiden-presiden [[Russia]], [[Ukraine]] dan [[Belarus]] telah menandatangani [[BelavezhaPerjanjian AccordsBelavezha]] yang mengisytiharkan kesatuan berkenaan dibubarkan dan Komenwel Negara-negara Merdeka ditubuhkan untuk menggantikannya. Sementara ramai yang masih tertanya-tanya siapa yang mempunyai kuasa untuk membubarkan kesatuan berkenaan, pada 25 December 1991, Gorbachev meletakkan jawatan president USSR dan memberikan kuasa kepada [[Boris Yeltsin]]. Hari berikutnya "Supreme Soviet", badan kerajaan tertinggi Kesatuan Soviet, membubarkan dirinya. Ini secara umumnya diisyhtiharkan sebagai rasmi, pembubaran akhir USSR sebagai satu kerajaan yang berfungsi. Kebanyakan organisasipertubuhan seperti Tentera Merah dan angkatan militia menyambung tugas mereka tetapi akhirnya dibubarkan atau diserap ke dalam negara-negara merdeka yang baru.
 
==Rujukan==
{{reflist}}
 
{{Topik Kesatuan Soviet}}
Baris 21 ⟶ 25:
[[Kategori:Rusia]]
[[Kategori:Pembubaran 1991]]
{{tunas-sejarah}}