Issei Sagawa: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Epilepson (bincang | sumb.)
Dicipta dengan menterjemah laman "Issei Sagawa"
(Tiada perbezaan)

Semakan pada 13:41, 25 November 2020

Issei Sagawa (Jepun: 佐川 一政, Hepburn: Sagawa Issei, dilahirkan 26 April 1949),Ralat petik: 'Tag <ref> tidak sah; rujukan tanpa nama mestilah mempunyai kandungan juga dikenali sebagai Pang atau Kanibal Kobe, adalah seorang pembunuh, kanibal, dan nekrofil Jepun terkenal untuk pembunuhan Renée Hartevelt di Paris pada 1981.

Issei Sagawa
Kelahiran (1949-04-26) 26 April 1949 (umur 74)
WarganegaraJepun
PekerjaanPenulis
Ketinggian144.8 cm (4 kaki 9 in)
Denda jenayahPercubaan pembunuhan, kanibalisme (salah dikenalpasti sebagai percubaan merogol oleh pihak berkuasa) (Jepun)
Status jenayahTidak mampu untuk menghadiri pembicaraan dengan sebab tidak waras
DateJune 11, 1981
LocationParis, France
WeaponSenapang pemburuan

Sagawa membunuh Hartevelt kemudian memutilasi, makan, dan melakukan hubungan seks dengan mayatnya selama beberapa hari. Sagawa ditangkap tetapi dibebaskan selepas dua tahun penahanan pra-perbicaraan setelah didapati belaan tidak siuman dan dihantar pulang ke Jepun. Jenayah Sagawa, pembebasannya kerana alasan-alasan sah, dan menjadi selebriti pasca pembebasannya di Jepun mendapat publisiti antarabangsa.

Kehidupan awal

Issei Sagawa dilahirkan pada 26 April 1949 di Kobe, Wilayah Hyogo, kepada ibu bapa kaya. Ayah Sagawa, Akira Sagawa, adalah seorang ahli perniagaan yang pernah bertugas sebagai presiden Kurita Water Industries, dan datuknya pernah menjadi editor untuk The Asahi Shimbun. Sagawa dilahirkan pramasa dan dilaporkan cukup kecil sehingga dapat muat dalam tapak tangan ayahnya, dan segera menghidap enteritis, penyakit usus kecil. Sagawa akhirnya pulih setelah beberapa suntikan kalium dan kalsium dalam salina.[1] Kesihatan Sagawa yang rapuh dan keperibadian introvertnya menyebabkan dia mengembang minat yang kuat terhadap kesusasteraan. Sagawa bersekolah di Kamakura, Wilayah Kanagawa, di mana dia pertama kali mengalami keinginan kanibalistik ketika darjah satu, setelah melihat paha lelaki.[2] Dalam temu bual 2011 dengan Vice, Sagawa melaporkan bahawa sebagai belia, dia mengambil bahagian dalam zoofilia dengan anjingnya dan mengalami keinginan kanibalistik untuk wanita.[3] Sagawa menghadiri Universiti Wako dan menyelesaikan ijazah sarjana dalam Kesusasteraan Inggeris di Universiti Kwansei Gakuin.

Pada usia 24 tahun, ketika menghadiri Universiti Wako di Tokyo, Sagawa mengikuti seorang wanita Jerman tinggi sehingga ke rumahnya, kemudian menceroboh ke dalam kediamannya ketika dia sedang tidur. Niat Sagawa adalah untuk memakannya dengan memotong sebahagian punggungnya dan menyelinap dengan sebahagian kecil dagingnya, tetapi dia terbangun dan, Sagawa mendakwa, menolaknya ke tanah. Sagawa ditangkap oleh polis dan didakwa atas percubaan merogol, dan tidak mengaku niat sebenarnya kepada pihak berkuasa.[3] Tuduhan percubaan merogol Sagawa dijatuhkan apabila ayahnya membayar peruntukan kepada mangsa.

Pada tahun 1977, pada usia 27 tahun, Sagawa pergi ke Perancis untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat Ph.D. dalam kesusasteraan di Sorbonne di Paris.[1] Sagawa mengatakan bahawa ketika tinggal di Paris, "Hampir setiap malam saya akan membawa pulang seorang pelacur dan kemudian mencuba untuk menembak mereka, tetapi tanpa sebarang sebab, jari saya membeku dan saya tidak dapat menarik picunya."[2]

Pembunuhan Renée Hartevelt

Pada 11 Jun 1981, Sagawa, yang berusia 32 tahun, mengajak rakan sekelas dari Sorbonne, Renée Hartevelt, seorang wanita Belanda, untuk makan malam di kediamannya di 10 Rue Erlanger, dengan alasan untuk menerjemahkan puisi untuk tugas sekolah. Sagawa merancang untuk membunuhnya dan memakannya, setelah memilihnya untuk kesihatan dan kecantikannya - ciri yang dia rasa kekurangan pada dirinya. Sagawa menganggap dirinya lemah, hodoh, dan kecil (ketinggiannya adalah 144.8 cm (4 kaki 9 in))[4] dan mengatakan dia mahu menyerap tenaganya. Dia berumur 25 tahun dan 178 cm (5 kaki 10 in).[5] Setelah Hartevelt tiba, dia mula berpuisi di sebuah meja dengan belakangnya menghadap arah Sagawa ketika dia menembak lehernya dengan selaras senapang. Sagawa mengatakan dia pengsan selepas terkejut menembaknya, tetapi terbangun dengan kesedaran bahawa dia harus melaksanakan rancangannya. Sagawa melakukan hubungan seks dengan mayatnya tetapi dia tidak dapat menggigit kulitnya kerana giginya tidak cukup tajam, jadi dia meninggalkan kediaman dan membeli pisau tukang daging.[1] Sagawa memakan pelbagai bahagian badan Hartevelt, memakan sebahagian besar payu daranya dan wajahnya sama ada mentah atau dimasak, sambil menyimpan bahagian lain di dalam peti sejuknya. Sagawa juga mengambil gambar mayat Hartevelt di setiap peringkat makan.Ralat petik: 'Tag <ref> tidak sah; rujukan tanpa nama mestilah mempunyai kandungan Sagawa kemudian mencuba untuk membuang mayat Hartvelt di sebuah tasik di Bois de Boulogne, dengan membawa bahagian badannya yang terbelah dalam dua beg pakaian, tetapi ditangkap apabila melakukannya dan ditangkap oleh polis Perancis 4 hari kemudian.Ralat petik: 'Tag <ref> tidak sah; rujukan tanpa nama mestilah mempunyai kandungan

Ayah Sagawa yang kaya menyediakan seorang peguam untuk pembelaannya, dan setelah ditahan selama dua tahun sementara menunggu perbicaraan, Sagawa didapati tidak siuman dan tidak mampu untuk menghadiri perbicaraan oleh hakim Perancis, Jean-Louis Bruguière, yang memerintahkannya untuk ditahan selama-lamanya di sebuah institusi mental.[1] Setelah lawatan oleh pengarang Inuhiko Yomota, kisah pembunuhan Sagawa diterbitkan di Jepun di bawah tajuk In the Fog. Publisiti Sagawa dan selebriti mengerikannya yang berikutan berkemungkinan menyumbang kepada keputusan pihak berkuasa Perancis untuk menghantarnya semula ke Jepun, di mana dia segera dimasukkan ke Hospital Matsuzawa di Tokyo. Ahli psikologi yang memeriksanya semuanya menyatakan dia waras dan mendapati sumbaleweng seksual adalah satu-satunya motivasinya untuk membunuh. Oleh kerana tuduhan terhadap Sagawa di Perancis dijatuhkan, dokumen mahkamah Perancis disimpan dan tidak diberi kepada pihak berkuasa Jepun; akibatnya Sagawa tidak dapat ditahan secara sah di Jepun. Sagawa memeriksa dirinya keluar dari hospital pada 12 Ogos 1986, dan kemudiannya kekal bebas sejak hari itu. Kebebasan berterusan Sagawa telah dikritik secara meluas.

Selepas pembebasan

Antara tahun 1986 dan 1997, Sagawa sering diundang untuk menjadi penceramah dan pengulas jemputan.[6] Pada tahun 1992, Sagawa tampil dalam filem eksploitasi Hisayasu Sato Uwakizuma: Chijokuzeme (Isteri Tidak Setia: Penyeksaan Memalukan) sebagai seorang voyeur sado-seksual.[7] Sagawa telah menulis buku mengenai pembunuhan yang dilakukannya, dan juga Shonen A, sebuah buku mengenai pembunuhan kanak-kanak Kobe pada tahun 1997.[8] Sagawa juga telah menulis ulasan restoran untuk majalah Jepun Spa.[9] Sagawa tidak lagi dapat mencari penerbit untuk karyanya dan dia telah berjuang untuk mencari pekerjaan. Sagawa hampir diterima oleh sekolah bahasa Perancis kerana pengurus itu kagum dengan keberaniannya untuk menggunakan nama sebenarnya, tetapi pekerja membantah dan dia ditolak.

Pada tahun 2005, ibu bapa Sagawa meninggal dunia dan dia dilarang menghadiri pengebumian mereka, tetapi membayar balik pemiutang mereka dan berpindah ke perumahan awam. Sagawa mendapat faedah kesejahteraan untuk sementara waktu.Ralat petik: 'Tag <ref> tidak sah; rujukan tanpa nama mestilah mempunyai kandungan Dalam satu temu ramah dengan majalah Vice pada tahun 2011, Sagawa mengatakan bahawa dipaksa mencari nafkah sambil dikenali sebagai pembunuh dan kanibal adalah sebuah hukuman yang mengerikan.[2] Pada tahun 2013, Sagawa dimasukkan ke hospital karena infark serebrum, yang menghancurkan sistem sarafnya selamanya. Dia sekarang tinggal bersendirian dan memerlukan pertolongan harian, yang dibekalkan oleh adiknya atau dari pengasuh. Pada masa itu, dia mengaku telah menyesali obsesi itu.Ralat petik: 'Tag <ref> tidak sah; rujukan tanpa nama mestilah mempunyai kandungan

Dalam budaya popular

Rujukan

  1. ^ a b c d Morris, Steven (September 20, 2007). "Issei Sagawa: Celebrity Cannibal". New Criminologist. Diarkibkan daripada yang asal pada July 14, 2011.
  2. ^ a b c Kosuga, Tomokazu; Lena Oishi, Lena (January 1, 2009). "Who's Hungry?". Vice Magazine.
  3. ^ a b "Interview with a Cannibal". Vice Magazine.
  4. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Ramsland tidak disediakan
  5. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Luzajic tidak disediakan
  6. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Ref_ tidak disediakan
  7. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan imdb tidak disediakan
  8. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Books tidak disediakan
  9. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Ref_a tidak disediakan
  10. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan Knoll tidak disediakan

Pautan luaran