Tambo: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 210.187.205.6 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Algazel
Teg: Undur
Armelia Mimi (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Dibalikkan Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 1:
Perkataan '''Tambo''' berasal daripada bahasa [[Sanskrit]], ''tambay'' yang bermaksud ''bermulaDongeng''. Dalam masyarakat [[Minangkabau]], tambo merupakan sebuah riwayat lama atau sejarah lisan<ref>Sangguno Diradjo, Dt. (1954), ''Tambo Alam Minangkabau'', Balai Pustaka.</ref>. penulisan tambo buat kali pertamanya ditemui dalam bentuk tulisan [[Arab]] dan selanjutnya dalam tulisan [[LatinRumi]] pada awal abad ke-20, yang isinya membandingkannya dengan beberapa bukti sejarah yang berkaitan.<ref>Batuah A. Dt., Madjoindo A, Dt., (1957), ''Tambo Minangkabau'', Jakarta: Balai Pustaka.</ref>. Walaupun mitos, lagenda dan imaginasi bercampur aduk dalam tambo, namun tambo masih dapat membantu peneliti untuk mengenali budaya Minangkabau itu sendiri<ref>Djamaris E., (1980), ''Tambo Minangkabau: tinjauan struktural'', Seminar Internasional mengenai Kesusastraan, Kemasyarakatan dan Kebudayaan Minangkabau, Bukittinggi.</ref>.
 
Tambo Minangkabau biasanya terbahagi kepada dua bahagian:<ref name="Navis">Navis A.A., (1984), ''Alam TerkembangBerkembang Jadi Guru: Adat dan Kebudayaan Minangkabau'', Jakarta: PT. Grafiti Pers.</ref>:
* Tambo alam, yang mengisahkan asal usul nenek moyang serta kerajaan Minangkabau.
* Tambo adat, yang mengisahkan adat dan sistem serta undang-undangaturan tentang pemerintahanalam Minangkabau pada masa lalu.
 
Tidak ada sistem tertentu yang digunakan dalam penyampaian kisah tambo ini; kisahnya kadang-kadang disesuaikan pada keperluan dan keadaan. Jadi tambo ini merupakan karya sastera yang menjadi milik bersama, sehingga kisahnya dapat berubah-ubah menurut cita rasa dan kepentingan politik <ref name="Navis"/>.
 
Tidak ada sistem tertentu yang digunakan dalam penyampaian kisah tambo ini; kisahnya kadang-kadang disesuaikan pada keperluan dan keadaan. Jadi tambo ini merupakan karya sastera yang menjadi milik bersama, sehingga kisahnya dapat berubah-ubah menurut cita rasa <ref name="Navis"/>.
==Tambo Alam==