Loghat: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Chongkian (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Armelia Mimi (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Dibalikkan Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 1:
{{Sosiolinguistik}}
 
'''LoghatDialek''' ('''loghatdialek daerah''' atau '''dialekjenis''') ialah [[kelainan bahasa|kelainan]] dalam sesuatu [[bahasa]] yang menjadi ciri satu golongan tertentu dalam kalangan penutur bahasa itu.<ref>[http://dictionary.oed.com/cgi/entry/50063104?query_type=word&queryword=dialect&first=1&max_to_show=10&sort_type=alpha&result_place=1&search_id=tFGd-Bh8USU-18775&hilite=50063104 Oxford English dictionary]</ref> Istilah ini paling biasa digunakan untuk menghuraikan corak pertuturan setempat, tetapi juga ditentukan oleh faktor-faktor lain seperti darjat sosial.<ref>[http://www.m-w.com/dictionary/dialect Merriam-Webster Online Dictionary]</ref> Istilah ''loghatdialek'' berasal dari perkataan [[bahasa ArabYunani|ArabYunani]] {{lang|ar|لغة}} (''{{semxlit|lúğa}}'') yang bermaksud "bahasa"; sementara istilah ''dialek'' dipinjam dari bahasa Inggeris melalui perkataan [[bahasa Yunani|Yunani]] {{lang|el|διάλεκτος}} (''dialektos'') yang bermaksud "bahasa"jenis ataulain "perbualandari suatu bahasa".
Dalam kegunaan umum, perkataan "loghatdialek" atau "loghatdialek daerah" adakalanya dipakai untuk memaksudkan suatu bahasa yang kurang biasa didengari (terutamanya [[bahasa setempat]]), khususnya bahasa yang tidak bertulis atau tidak diselaraskan.<ref>Perhatikan, contohnnya, penggunaan "dialect" dalam ayat berikut yang dipetik dari potert biografi Theodore Roosevelt (''The river of doubt: Theodore Roosevelt's darkest journey'' (2005) oleh Candice Millard, Doubleday), ''"… and Rondon, although he knew ten different Indian dialects…"'' ("…dan Rondon, biarpun ia tahu akan sepuluh dialek Indian berbeza…", ms. 80). Penelitian kandungan akhbar masa itu turut memperlihatkan penggunaan yang sama.</ref> Penggunaan perkataan ini tidak sedap didengari penutur bahasa-bahasa yang dimaksudkan kerana diiringi salah sangka bahawa bahasa minoriti berkenaan ketandusan kosa kata, tatabahasa atau kepentingan.
 
Bilangan penutur dan liputan geografi loghatdialek itu agak sukar ditentukan, lebih-lebih lagi loghatdialek itu boleh terbahagi lagi kepada loghatdialek-loghatdialek kecil. LoghatDialek itu adalah sistem perhubungan penuh (baik lisan mahupun [[Bahasa isyarat|berisyarat]], tetapi tidak semestinya bertulis) yang dilengkapkan lagi [[perbendaharaan kata]] dan [[tatabahasa]] sendiri.
 
LoghatDialek yang dikaitkan dengan [[darjat sosial]] tertentu dipanggil ''[[sosiolek]]''. Kelainan-kelainan bahasa yang lain termasuk: [[bahasa baku]] yang diselaraskan untuk tujuan perhubungan umum (contohnya, tulisan piawai); [[jargon]] yang dicirikan melalui perbezaan dalam [[leksikon]] ([[perbendaharaan kata]]); [[slanga]]; [[patois]]; [[pijin]] ataupun [[bahasa sulit]]. Corak pertuturan tertentu yang dipakai oleh seseorang individu sahaja dipanggil [[idiolek]].
 
Sesuatu loghatdialek itu boleh dibezakan melalui kosa kata, tatabahasa, dan sebutannya ([[fonologi]], termasuk [[prosodi (linguistik)|prosodi]]). Jika hanya terdapat perbezaan pada sebutannya, maka harus digunakan istilah ''[[pelat]]'' atau ''telor'', bukan ''dialek'' atau ''bahasa daerah'' (tetapi istilah ''loghatdialek'' adalah tepat bagi kedua-dua erti ini).
 
== Loghat baku dan bukan baku ==