Loghat: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Armelia Mimi (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Dibalikkan Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Armelia Mimi (bincang | sumb.)
Teg-teg: Dibalikkan Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 11:
Sesuatu dialek itu boleh dibezakan melalui kosa kata, tatabahasa, dan sebutannya ([[fonologi]], termasuk [[prosodi (linguistik)|prosodi]]). Jika hanya terdapat perbezaan pada sebutannya, maka harus digunakan istilah ''[[pelat]]'' atau ''telor'', bukan ''dialek'' atau ''bahasa daerah'' (tetapi istilah ''dialek'' adalah tepat bagi kedua-dua erti ini).
 
== LoghatDialek baku dan bukan baku ==
'''LoghatDialek baku''' (atau "[[bahasa baku]]") adalah loghatdialek yang didukung secara keinstitusian, iaitu termasuklah pengiktirafan atau ketetapan kerajaan; penyampaianny selaku bentuk bahasa yang "tepat" di sekolah; penerbitan tatabahasa, kamus, dan buku pembelajaran yang mengemukakan bentuk lisan dan bertulis yang "tepat"; dan kesusasteraan formal berlarutan yang menggunakan loghatdialek itu (prosa, puisi, bukan cereka, dan sebagainya). Adanya juga berbilang loghatdialek baku yang dihubungkan dengan satu bahasa itu. [[Bahasa Malaysia]] dan [[Bahasa Indonesia]] boleh dikatakan sebagai bentuk loghatdialek baku [[bahasa Melayu]],. begituBegitu juga [[Bahasa Inggeris Amerika]] Baku, [[Bahasa Inggeris British]] Baku, [[Bahasa Inggeris India]] Baku, [[Bahasa Inggeris Australia]] Baku, dan [[Bahasa Inggeris Filipina]] Baku kesemuanya bergelar [[bahasa Inggeris]] yang baku.
 
[[LoghatDialek bukan baku]] juga menikmati kosa kata, tatabahasa dan sintaksis yang lengkap seperti loghatdialek baku, tetapi tidak meraih dukungan keinstitusian. Satu contoh loghatdialek bukan baku ialah [[Bahasa Melayu Sarawak]] dalam [[bahasa Melayu]] yang laris ditutur oleh masyarakat [[Sarawak]] tetapi tidak diajar di sekolah mahupun digunakan dalam surat-menyurat rasmi dalam hubungan rasmi. [[Ujian Dialek]] direka oleh [[Joseph Wright (ahli bahasa)|Joseph Wright]] untuk membandingkan pelbagai loghatdialek bahasa Inggeris.
 
== "Loghat" atau "bahasa" ==