Aziz Sattar: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 42:
Pada tahun 1950 beliau pernah menganggotai Pancaragam Suara Hiburan Keroncong, dan pada September 1951 berkerja di Studio [[Jalan Ampas]], [[Singapura]]. Kehidupan Aziz mula berubah pada 1952 apabila dia diajak dua teman sekampungnya bekerja di studio [[Malay Film Productions]]. Pada peringkat awal, dia sekadar bekerja sebagai juru alihsuara. Namun, dia terkejut kerana gajinya ketika itu jauh lebih rendah berbanding kerjanya sebagai pemandu lori iaitu hanya RM70 sebulan. Pada 1953, dia dipelawa berlakon sebagai watak tambahan dalam filem [[Putus Harapan (filem 1953)|Putus Harapan]]. Filem pertama beliau membawa watak penting adalah filem [[Arjuna (filem)|Arjuna]], diikuti siri [[Bujang Lapok]] dan [[Aksi Kuching]].
 
Beliau juga merupakan salah seorang daripada ahli Kumpulan Panca Sitara versi 1990-an, bersama Datuk [[Ahmad Daud|Datuk Ahmad Daud]], [[Normadiah]], [[Aziz Jaafar]] dan [[Nasir P. Ramlee]].
 
Pak Aziz pernah empat kali berkahwin tetapi hanya dua pernikahannya saja yang lebih diperkatakan iaitu bersama Siti Rumiah Ahmad (isteri ketiga bercerai) dan Seniwati [[Dayang Sofia]] (isteri keempat - bercerai).