Joe Biden: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Anne4321 (bincang | sumb.)
Anne4321 (bincang | sumb.)
Baris 96:
 
Beau Biden menjadi Hakim Peguam Bela Tentera yang berkhidmat dalam [[Perang Iraq]] dan kemudian Peguam Negara Bahagian Delaware. Pada tahun 2015, beliau meninggal dunia akibat barah otak. [[Hunter Biden]] ialah seorang peguam dan pelobi di Washington.
 
=== Kerjaya awal di Senat ===
[[File:Joe Biden and Jimmy Carter.jpg|thumb|upright=1.2|right|Biden bersama dengan Presiden [[Jimmy Carter]].]]
[[File:Reagan Contact Sheet C20355 (cropped).jpg|thumb|upright=1.2|right|Biden bersalaman dengan Presiden [[Ronald Reagan]], 1984]]
 
Semasa kerjaya awal di Senat, Biden memfokuskan perhatian terhadap isu-isu perlindungan pengguna dan alam sekitar serta meminta tanggungjawab kerajaan yang lebih besar. Dalam satu temubual pada tahun 1974, beliau menggambarkan dirinya liberal terhadap hak sivil dan kebebasan, kebimbangan warga emas dan penjagaan kesihatan tetapi konservatif terhadap isu-isu lain, termasuk [[pengguguran]] dan [[pengerahan|pengerahan tentera]].
 
Biden menjadi anggota minoriti peringkat Jawatankuasa Kehakiman Senat pada tahun 1981. Pada tahun 1984, beliau ialah pengurus Demokrat kerana berjaya meluluskan Akta Kawalan Jenayah Komprehensif; lama-kelamaan, peruntukan undang-undang yang keras terhadap jenayah menjadi kontroversi dan pada tahun 2019, Biden menyebut peranannya dalam meluluskan rang undang-undang itu sebagai "kesalahan besar". Penyokongnya memujinya kerana mengubah beberapa peruntukan terburuk undang-undang dan itu merupakan pencapaian perundangan terpentingnya pada masa itu. Beliau mendapat perhatian untuk ucapan yang beliau berikan pada tahun itu yang secara serentak memarahi dan mendorong parti Demokrat.
 
Pada tahun 1993, Biden memilih peruntukan yang menganggap homoseksual tidak sesuai dengan kehidupan ketenteraan, sehingga melarang gay untuk berkhidmat dalam angkatan bersenjata. Pada tahun 1996, beliau memilih Akta Pertahanan Perkahwinan, yang melarang kerajaan persekutuan mengiktiraf perkahwinan sesama jenis, dengan itu melarang individu dalam perkahwinan tersebut mendapat perlindungan yang sama di bawah undang-undang persekutuan dan membenarkan negeri-negeri melakukan perkara yang sama. Pada tahun 2015, tindakan itu dianggap tidak berperlembagaan dalam ''Obergefell lwn Hodges''.
 
Setelah 10 tahun berada di Senat, Biden memberi tumpuan kepada kawalan senjata. Setelah Kongres gagal meratifikasi Perjanjian SALT II yang ditandatangani pada tahun 1979 oleh perdana menteri Soviet, [[Leonid Brezhnev]] dan Presiden [[Jimmy Carter]], Biden bertemu dengan Menteri Luar Soviet, [[Andrei Gromyko]] untuk menyuarakan kebimbangan Amerika serta mendapatkan perubahan yang menangani bantahan Jawatankuasa Hubungan Luar Negeri Senat. Ketika pentadbiran Reagan ingin menafsirkan perjanjian SALT 1972 I secara longgar untuk membenarkan pengembangan Inisiatif Pertahanan Strategik, Biden berhujah untuk mematuhi perjanjian itu dengan ketat. Beliau mendapat perhatian besar ketika dia membebaskan Setiausaha Negara, George Shultz pada sidang Senat atas sokongan pemerintahan Reagan terhadap [[Afrika Selatan]] walaupun polisi [[apartheid]] berlanjutan.
 
== Dalam pilihan raya presiden 2008 ==