Joe Biden: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Anne4321 (bincang | sumb.)
Anne4321 (bincang | sumb.)
Baris 122:
 
Setelah aneurisme kedua dibetulkan pada bulan Mei, Biden menjauhkan diri dari Senat selama tujuh bulan.
 
=== Jawatankuasa Senat Kehakiman ===
[[File:Biden Crime Bill.jpg|thumb|right|upright=1.20|Biden berucap pada majlis menandatangani Rang Undang-Undang Jenayah 1994 (Akta Kawalan Jenayah Kekerasan dan Penguatkuasaan Undang-Undang) bersama dengan Presiden [[Bill Clinton]] pada tahun 1994.]]
 
Biden ialah ahli lama Jawatankuasa Senat mengenai Badan Kehakiman. Beliau mempengerusikannya dari tahun 1987 hingga 1995 dan menduduki tempat ahli minoriti dari tahun 1981 hingga 1987 dan dari tahun 1995 hingga 1997.
 
Sebagai pengerusi, Biden mempengerusikan dua perbicaraan pengesahan [[Mahkamah Agung Amerika Syarikat|Mahkamah Agung A.S.]] yang berbalah. Apabila Robert Bork dicalonkan pada tahun 1988, Biden menterbalikkan kelulusan hipotesis pencalonan Bork. Konservatif marah, tetapi pada penutup perbicaraan, Biden dipuji kerana keadilan, jenaka lucu dan keberaniannya. Menolak beberapa hujah lawan Bork yang kurang jujur, Biden merangka bantahannya kepada Bork dari segi konflik antara keaslian kuat Bork dan pandangan bahawa Perlembagaan A.S. menyediakan hak untuk kebebasan dan privasi di luar mereka yang jelas dihitung dalam teksnya. Pencalonan Bork ditolak dalam jawatankuasa itu dengan undian 9–5 dan kemudian di Senat penuh, 58–42.
 
Semasa perbicaraan pencalonan Clarence Thomas pada tahun 1991, soalan Biden mengenai isu-isu perlembagaan sering dikonvolusi sehinggakan Thomas kadang-kadang terlupa dan Thomas kemudian menulis bahawa soalan Biden telah serupa dengan "bebola kacang". Selepas perbicaraan jawatankuasa ditutup, orang ramai mengetahui bahawa Anita Hill, seorang profesor sekolah perundangan Universiti Oklahoma, telah menuduh Thomas membuat komen seksual yang tidak dilayan apabila mereka telah bekerja bersama-sama. Biden telah mengetahui beberapa tuduhan ini, tetapi pada mulanya telah berkongsinya hanya dengan jawatankuasa itu kerana pada masa itu Hill tidak mahu memberi keterangan. Perbicaraan jawatankuasa itu dibuka semula dan Hill memberi keterangan, tetapi Biden tidak membenarkan keterangan daripada saksi lain, seperti seorang wanita yang telah membuat tuduhan dan pakar yang serupa atas gangguan. Biden berkata beliau mahu memelihara privasi Thomas dan kesopanan pendengaran. Senat penuh mengesahkan Thomas dengan undian 52–48, dengan Biden menentang. Penyokong undang-undang liberal dan kumpulan wanita berasa kuat bahawa Biden telah menyalahgunakan perbicaraan dan tidak cukup untuk menyokong Hill. Biden kemudiannya mencari wanita untuk berkhidmat dalam Jawatankuasa Kehakiman dan menekankan isu-isu wanita dalam agenda perundangan jawatankuasa. Pada tahun 2019, beliau memberitahu Hill bahawa beliau amat menyesali layananya, tetapi Hill berkata selepas itu beliau kekal tidak berpuas hati.
 
Biden telah membantu membentuk banyak undang-undang jenayah persekutuan. Beliau menerajui Rang Undang-Undang Jenayah 1994; ini termasuklah Larangan Serangan Senjata Persekutuan dan Akta Keganasan Terhadap Wanita, yang dianggap perundangan yang paling penting.
 
Biden sering mengkritik Peguam Bebas, Kenneth Starr semasa kontroversi Whitewater 1990-an dan siasatan skandal Lewinsky, mengatakan "ia akan menjadi hari sejuk di neraka" sebelum seorang lagi peguam bebas akan diberikan kuasa yang sama. Beliau mengundi untuk membebaskan semasa proses pemecatan Presiden [[Bill Clinton]].
 
Sebagai pengerusi Kaukus Kawalan Narkotik Antarabangsa, Biden menulis undang-undang yang mewujudkan individu mengarah polisi kawalan dadah, yang menyelia dan menyelaras dasar kawalan dadah negara. Pada tahun 2003, beliau memperkenalkan Akta RAVE. Beliau bekerja untuk mengawal "[[dadah rogol janji temu]]" seperti flunitrazepam, dadah parti seperti [[MDMA|ecstasy]] dan ketamine, dan penyalahgunaan [[steroid]] seperti androstenedione.
 
== Dalam pilihan raya presiden 2008 ==