Rumah Hogwarts: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
Polar (bincang | sumb.)
Baris 114:
fgcolor=#ccf|
nama=Slytherin|
pengasas=[[Salazar Slytherin]]|
warna=Hijau dan Perak {{WarnaSlytherin}}|
logo=Ular|
Baris 122:
}}
 
Seperti pengasasnya [[Pengasas Hogwarts#Salazar Slytherin|Salazar Slytherin]], rumah '''Slytherin''' menghargai keinginan, kelicikkankelicikan, yang pintar akal, dan yang paling utama: berdarah tulen. Kebanyakkan pelarapelajar rumah ini menunjukkan amalan [[Machiavellianisme]] yang tinggi selain gilakan kuasa. Haiwan yang mewakili pasukan ini adalah [[ular]] air yang berwarna perak, dan warna rumah yang mewakili rumah mereka pula ialah [[hijau]] dan [[perak]]. [[Baron Berdarah]] ataupun dikenali sebagai '''''Bloody Baron''''' yang merupakan hantu yang mewakili pasukan ini. Mengikut kata [[J. K. Rowling]] , pasukan Slytherin ini mempunyai kaitan dengna elemenunsur air. Asrama dan bilik umum pasukan ini dapat dimasuki melalui dinding batu yang terdedah di kawasan kurungan bawah tanah. Bilik umum mereka adalah panjang, rendah dan mempunyai gaya seperti kurungan bawah tanah yang terletak di bawah tasik [[Hogwarts]], dan dihiasi dengan lampu yang berwarna hijau dan kerusi berukir.
 
Sehingga penhujungpenghujung ''[[Harry Potter dengan Putera Berdarah Kacukan]]'', ketua pasukan rumah Sytherin ialah ProfessorProfesor [[Severus Snape]]. Selepas ProfessorProfesor Snape lari dengan para [[Death Eater]], ProfessorProfesor [[Horace Slughorn]] telah menggantikan posisijawatan tersebut, dimanayang sebelum ini beliau pernah jugadijawat menjadi Ketua Rumah inibeliau sebelum bersara, iaitu sebelum diambil semula untuk bekerja.
 
Harry Potter mepunyai pandanaganpandangan yang kurang baik terhadap pasukan ini dan telah meminta [[Topi Pengisih]] untuk tidak mengisihkan beliau ke rumah ini kerana reputasi negativenegatif rumah ini. [[Hagrid]] juga pernah memberitahu beliau bahawa, "Tidak ada ahli sihir yang tidak baik tidak berada dalam pasukan Slytherin." WalaubagaiamanapunWalau bagaiamanapun, ia kelihatan seperti satu cubaan Hagrid untuk memperbesarmemperbesarkan cerita tentang [[Sirius Black]] (yang merupakan seorang Gryffindor sebelum diketahui oleh Hagrid) yang kononya merupakan pengikut [[Lord Voldemort]] (ironinyaironiknya penjahat sebenar ialah [[Peter Pettigrew]], yang juga seorang ahli pasukan Gryffindor). WalaubagaimanapunWalau bagaimanapun, masih tidak dapat dinafikan banyak ahli sihir jahat yang berasal dari pasukan ini, termasuklah Voldemort, [[Keluarga Malfoy]], [[Bellatrix Lestrange]], Avery, dan Wilkes. WalaubagaimanapunWalau bagaimanapun, [[Salazar Slytherin]] bukanlah seorang ahli sihir yang jahat. Hal ini kerana, beliau mempunyai impian yang malangnya termasuklah sifat mementingkan diri sendiri dan suka bersaing. Terdapat juga ahli pasukan ini yang baik hati seperti [[Horace Slughorn]], [[severus Snape]] (selepas kebaikkannya diketahui dalam buku terakhir), [[Phineas Nigellus Black]] (walaupun menggunakan bahasa kasar seperti "darah lumpur" {{HP7}}), [[Andromeda Tonks]], dan [[Regulus Black]].
 
[[Topi Pengisih]] mendakwa bahawa faktor darah tulen merupakan kriteria utama dalam pemilihan pelajar untuk ke rumah ini, walaupun hanya baru disebut dalam buku yang kelima. Walaubagaiamanapun, ini dapat membuktikan bahawa anatara kriteria yang dipilih ialah: samada seseorang itu mempunyai sifat yang ideal untuk dipilih ke pasukan ini berbanding faktor keturunan seseorang itu. Contohnya, terdapat juga pelajar yang bukan berdarah ahli sihir ([[Muggle]]) dan berdarah campuran seperti Snape dan Voldemort sendiri. Di dalam ''[[Harry Potter dan Khazanah Kematian]]'', sekumpulan '''Snatcher''' mendakwa bahawa ''"tidak banyak "darah lumpur"'' dikisihkan ke pasukan Slytherin. hal ini membuktikan sungguhpun pelajar [[Muggle]] adalah jarang, namun ini tidak bermakna tiada pelajar [[Muggle]] yang tersenari ke pasukan ini.