Rumah Hogwarts: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
Polar (bincang | sumb.)
Baris 1:
Di dalam siri ''[[Harry Potter]]'' , [[Hogwarts|Sekolah Sihir Hogwarts]] dibahagikan kepada sistem empat rumah, di mana setiap satunya mengambil nama sempena nama keluarga empat ahli sihir terkemuka pada zaman dahulu: iaitu [[Godric Gryffindor]], [[Salazar Slytherin]], [[Rowena Ravenclaw]] dan [[Helga Hufflepuff]]. Para pelajar dari setiap rumah tersebut akan bersaing setiap tahun, samadasama ada untuk mendapat markah atas nilai murni mereka atau dipotong markah atas kesalahan mereka, dimanadan rumah yang mempunyai markah terkumpul paling banyak akan memenangi Piala Rumah. Setiap rumah juga mempunyai pasukan [[Quidditch]] mereka yang tersendiri yang bertanding untuk mendapatkan Piala [[Quidditch]]. Kedua-dua pertandingan tersebut mencetuskan persengketaan antara rumah-rumah tersebut, namun kedua-duanya sering didominasidikuasai oleh rumah [[Gryffindor]] dan [[Slytherin]]. Rumah-rumah di [[Hogwarts]] adalah tempat para pelajar bernaung untuk belajar dan menetap[ bersama di asrama bersama-sama rakan sepasukan. Setiap tahun, ada masa di mana para pelajar sebaya dari pasukan yang berbeza akan berkongsi kelas dan guru yang mengajar. WaluabagaiamanapunWalau bagaiamanapun, setiap asrama dan dan bilik umum tidak dapat dimasuki oleh pelajar yang bukan berasal daripada pasukan yang sama, melainkan pelajar tersebut masuk bersama-sama pelajar yang merupakan pelajar bagi pasukan tersebut.
 
==Rumah-Rumah Hogwarts==
Baris 126:
Sehingga penghujung ''[[Harry Potter dengan Putera Berdarah Kacukan]]'', ketua pasukan rumah Sytherin ialah Profesor [[Severus Snape]]. Selepas Profesor Snape lari dengan para [[Death Eater]], Profesor [[Horace Slughorn]] telah menggantikan jawatan tersebut, yang sebelum ini pernah dijawat beliau sebelum bersara iaitu sebelum diambil semula untuk bekerja.
 
Harry Potter mepunyai pandangan yang kurang baik terhadap pasukan ini dan telah meminta [[Topi Pengisih]] untuk tidak mengisihkan beliau ke rumah ini kerana reputasi negatif rumah ini. [[Hagrid]] juga pernah memberitahu beliau bahawa, "Tidak ada ahli sihir yang tidak baik tidak berada dalam pasukan Slytherin." Walau bagaiamanapun, ia kelihatan seperti satu cubaan Hagrid untuk memperbesarkan cerita tentang [[Sirius Black]] (yang merupakan seorang Gryffindor sebelum diketahui oleh Hagrid) yang kononya merupakan pengikut [[Lord Voldemort]] (ironiknya penjahat sebenar ialah [[Peter Pettigrew]], yang juga seorang ahli pasukan Gryffindor). Walau bagaimanapun, masih tidak dapat dinafikan banyak ahli sihir jahat yang berasal dari pasukan ini, termasuklah Voldemort, [[Keluarga Malfoy]], [[Bellatrix Lestrange]], Avery, dan Wilkes. Walau bagaimanapun, [[Salazar Slytherin]] bukanlah seorang ahli sihir yang jahat. Hal ini kerana,disebabkan beliau mempunyai impian yang malangnya termasuklah sifat mementingkan diri sendiri dan suka bersaing. Terdapat juga ahli pasukan ini yang baik hati seperti [[Horace Slughorn]], [[severusSeverus Snape]] (selepas kebaikkannyakebaikannya diketahui dalam buku terakhir), [[Phineas Nigellus Black]] (walaupun menggunakan bahasa kasar seperti "darah lumpur" {{HP7}}), [[Andromeda Tonks]], dan [[Regulus Black]].
 
[[Topi Pengisih]] mendakwa bahawa faktor darah tulen merupakan kriteria utama dalam pemilihan pelajar untuk ke rumah ini, walaupun hanya baru disebut dalam buku yang kelima. WalaubagaiamanapunWalau bagaiamanapun, ini dapat membuktikan bahawa anataraantara kriteria yang dipilih ialah: samadasama ada seseorang itu mempunyai sifat yang ideal untuk dipilih ke pasukan ini berbanding faktor keturunan seseorang itu. Contohnya, terdapat juga pelajar yang bukan berdarah ahli sihir ([[Muggle]]) dan berdarah campuran seperti Snape dan Voldemort sendiri. Di dalamDalam ''[[Harry Potter dan KhazanahAzimat KematianMaut]]'', sekumpulan '''Snatcher''' mendakwa bahawa ''"tidak banyak "darah lumpur"'' dikisihkandimasukkan ke pasukan Slytherin. halHal ini membuktikan sungguhpun pelajar [[Muggle]] adalah jarang, namun ini tidak bermakna tiada pelajar [[Muggle]] yang tersenaritersenarai kedalam pasukan ini.
 
Mengikut [[Albus Dumbledore]] dalam ''[[Harry Potter dan Bilik Rahsia]]'', antara kualiti yang turut menjadi dambaan ini ialah [[Parseltongue]], pintar akal, kesungguhan, dan sedikit sifat yang suka melangar peraturan. Yang beliau pelikkan ialah., sifat itu semua terdapat pada Harry sendiri.
 
Berbeza dengan kehendak pengasas yang lain, Salazar Slytherin mahukan polisi yang lebih ketat dalam kemasukan pelajar: hanya mereka yang berdarah tulen sahaja akan dipilih. Kontroversi ini telah menyebabkan Salazar meninggalkan sekolah dan [[Harry Potter dan Bilik Rahsia#Bilik Rahsia|Bilik Rahsia]]. Seribu tahun kemudian, pasukan Slytherin masih mempunyai pengaruh yang kuat walaupun kini mereka terpaksa mengambilmenerima mereka yang berdarah campuran (separuh manusiaMuggle, separuh ahli sihir) seperti [[Voldemort]] dan [[Severus Snape]].
 
Sungguhpun Harry menggambarkan kebanyakan pelajar pasukan ini sebagai pembuli, nakal dan jahat, rumah ini turut menampilkan kisah dramatis penyesalan. Contohnya, [[Severus Snape#Snape|Snape]], seorang ahli pasukan ini (malah beliau pernah menjadi Ketua Pasukan ini), telah menghabiskan usia dewasanya untuk [[Kumpulan Phoenix]] dan di dalam '''Azimat Maut''', Harry telah terhutang budi terhadap beliau dan menganggap Snape sebagai seorang lelaki yang paling berani pernah beliau temui. Regulus, bekas seorang Death Eater dan merupakan adik kepada [[Sirius Black]], telah berpaling tadah terhadap Voldemort pada usia 17 tahun, hingga sanggup terkorban bagi memastikan Voldemort menjadi manusia biasa yang akan mati. Malahan Draco Malfoy, musuh paling ketat Harry mempunyai nilai moral yang tinggi kerana beliau tidak sanggup berkorban untuk kejahatan yang sebenar. Ibunya, [[Narcissa Malfoy]] turut mengkhianati Voldemort atas sebab risaukan keselamatan anaknya. Oleh itu, dapat disimpulkan bahawa kualiti utama rumah Slytherin ialah (pandai akal, licik, dan pentingkan diri) bukanlah sikap utama pelajar mereka. Pelajar ini hanya mudah tertarik ke arah kejahatan. Sebegai contoh, [[Horace Slughorn]], beliau sorang yang baik hati dan sayangkan pelajar cuma beliau lebih tertarik untuk berkawan dengan pelajar yang agak cemerlang dan berpengaruh atas sebab kepentingan diri sendiri.
 
Apabila [[Voldemort]] percaya yang beliau hampir membunuh Harry, Voldemort mendakwa yang beliau akan menghapuskan ketiga-tiga pasukan lain dan akan memaksa pelajar-pelajar Hogwarts yang lain untuk menyertai pasukan Slytherin sahaja. Walaubagaiamanapun, setelah kekalahan dan kematian beliau, pasukan ini tidak lagi hanya mementingkan kemasukan pelajar yang berdarah tulen sahaja. Namun, reputasi pasukan ini sebagai rumah untuk pelajar yang jahat masih kekal.<ref>[http://the-leaky-cauldron.org/2007/7/30/j-k-rowling-web-chat-transcript J.K. Rowling Web Chat Transcript - The Leaky Cauldron<!-- Bot generated title -->]</ref>