Tambo: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Membatalkan semakan 4948902 oleh Armelia Mimi (Perbincangan)
Teg: Buat asal
Membatalkan semakan 4948897 oleh Armelia Mimi (Perbincangan)
Teg: Buat asal
Baris 9:
==Tambo Alam==
 
Dalam ''tambo alam Minangkabau'', diriwayatkan kisah pelayaran putera-putera Raja Iskandar Zulkarnain tiga bersaudara<ref>Mansoer, M.D., (1970), ''Sedjarah Minangkabau'', Jakarta: Bhratara.</ref>, yang paling tua bernama Maharajo Alif, yang tengah Maharaja RobiDipang, dan yang bongsu bernama Maharaja Diraja. Dekat pulau NiasSailan terjatuh mahkota emas ke dalam laut. Kesemua ahli selam telah diperintahkan mencarinya. Akan tetapi usaha itu tidak berhasil kerana mahkota itu dibawa ular bidai ke dasar laut. Ceti Bilang Pandai menyeru tukang emas untuk membuat mahkota palsu. Tukang emas menggunakan cermin terus dan dapatlah beliau memnuat mahkota yang sama. Untuk menyimpan rahsia si Ceti membunuh tukang emas itu. Ketika Sri Majaraja Diraja terjaga, diambilnya mahkota itu dan dipakai.
 
Dua orang abang yang lain terbangun dan mendapati si bongsu memiliki mahkota. Maka bertengkarlah ketiga-tiga saudara itu. Akhirnya, mereka berpisah. Sri Maharaja Alif ke Barat menjadi raja di benua AfrikaRuhum. Sri Maharajo RobiDipang ke Timur memerintah negeri AmerikaCina dan Jepun. Dan Sri Maharajo Diraja terus balayar ke Selatan. Selain membawa permaisurinya, Maharaja DirajoDiraja juga membawa ''Harimau MukaduniaCampo'', ''Kucing MukaduniaSiam'', ''Kambing Hutan'' dan ''Anjing Mualim''.
 
Sesudah belayar sampailah mereka di suatu tempat yang bernama ''Lagundi Nan Baselo'', seterusnya sampai ke Gunung Merapi, yang mula-mula sebesar telurtelut itik, lalu menyentap naik sementara laut menyusut dengan cepatpantas. Kemudian dibangunkanlah negeri bernama ''Al Minang Kabau YeahPariangan''.
 
==Tambo Adat==