Kanchan Tirana: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih Suntingan aplikasi Android
Elongated Dom (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 33:
 
Mengisahkan hidup seorang pemuda Kanchan ([[Jins Shamsuddin]]). Sang Nila, watak jahat dalam filem ini, telah bergelut dengan Kanchan dalam satu pertengkaran sehingga mengakibatkan Kanchan teruk di pukul oleh Sang Nila. Dengan kekalahan itu Kanchan berazam hendak menuntut ilmu dalam seni mempertahankan diri dari seorang pakar silat (P. Ramlee). Apabila tibanya masa Kanchan rasa dirinya cukup hebat dan berilmu dia ingin membalas dendam terhadap Sang Nila dan membela nasib orang-orang kampung yang teruk dibuli oleh Sang Nila.
 
== Plot ==
Kanchan adalah anak yatim, dia tinggal bersama ibunya di kampung. Pada satu hari, Domba dan konco-konconya telah membuat huru hara di pekan dan Kanchan teruk dibelasah. Mereka mahu merosakkan ekonomi penduduk setempat supaya menolak pimpinan penghulu Darmaji.
 
Ibu Kanchan kesal kerana tidak membenarkan anak lelakinya mewarisi ilmu persilatan dari bapanya yang juga guru silat dan juga pendekar handal. Tetapi menemui ajal akibat diracun.
 
Dalam perjalanan Kanchan terpegun dengan kemahiran Tirana dalam mempertahankan diri dan sukarela menawarkan diri menjadi anak muridnya.
 
Tirana baru sahaja menetap di kampung itu tetapi disebabkan keengganan membayar duit kopi kepada orang suruhan Sahamboi maka dia kerap menjadi sasaran anak buah Sahamboi. Tetapi Kirana seorang pendekar yang hebat, tiada masalah dalam menewaskan anak buah Sahamboi.
 
Selepas memperkenalkan diri masing-masing, Tirana terkejut apabila mengetahui Kanchan itu anak kepada gurunya,Tri Buana. Sementara itu Tilani anak perempuan Sahamboi yang menentang keras perniagaan peras ugut ayahnya mula tertarik pada Tirana meskipun keliru pada awalnya dengan menyangkakan Kanchan itu adalah Tirana.
 
Dibawah asuhan Tirana, Kanchan di didik dan diberi pengajaran supaya tidak menyalahgunakan ilmu persilatan. Pada malam pertandingan beradu ilmu silat, Kanchan telah menewaskan satu demi satu anak buah Sahamboi bersaksikan Raja Muda dan penduduk kampung. Sebelum sempat mencabar Tirana, dia telah mati di tangan Kanchan yang berang dengan sikap mulut celupar Sahamboi.
 
Tilani yang kematian bapa telah menipu Tirana untuk diberi perlindungan di rumah mereka. Semasa hendak membunuh Kanchan, keris yang dihunusnya sebenarnya bukan keris asli. Tirana menerangkan kepada Tilani, siapa bapanya itu dan kenapa dia dibunuh oleh Kanchan.
 
Sebaik sahaja berlangsung majlis perkahwinan Tirana dan Tilani, si Kanchan pun tamat perguruan dan kembali ke kampung untuk menuntut bela.
 
Penghulu Darmaji telah digulingkan oleh Domba hasil arahan bapanya, Sang Nila yang mahukan jawatan Penghulu untuk memerintah. Isteri penghulu terkorban, mujur Darmaji dan anaknya, Cempaka bersembunyi di rumah Kanchan.
 
Sang Nila memperkenalkan peraturan baru dengan mengutip cukai sebulan sekali berbanding setahun sekali. Akan tetapi, rancangan jahatnya itu digagalkan oleh Kanchan.
 
==Pelakon==