Datu: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 3:
'''Datu''' atau '''datto''' ialah gelaran untuk ketua sesuatu puak atau raja di [[Filipina]] sebelum ia dijajah oleh [[Sepanyol]]. Gelaran ini masih digunakan oleh keturunan mereka di Filipina.
 
Perkataan ''datu'' pertama kali muncul dalam manuskrip [[Batu Bersurat Telaga Batu]] di [[Palembang]] pada baris ke-11 terdapat kata ''kedatuan'' yang ditafsirkan sama dengan ''kedaton'' atau ''[[keraton]]'' di [[Jawa]] yang bermakna sama dengan istana raja, jadi kedatuan sama dengan wilayah datu sehingga datu maknanya sama dengan [[Raja]],<ref>Slamet Muljana, (2006), ''Sriwijaya'', Yogyakarta: LKIS. ISBN 9798451627.</ref>. Selanjutnya kata datu ini berubah penuturan menjadi "[[Datuk (gelaran)|datuk]]", suatu gelaran yang masih digunakan di [[Malaysia]], [[Brunei]] dan [[Indonesia]]. Bahkan, ''datu'', ''datuk'' dan ''[[ratu]]'' ini dilihat [[kata warisan|sewarisan]] dari akar Melayu-Polinesia sama iaitu ''*Datuʔ''.<ref name="Nothofer">{{Cite journal|last=Nothofer|first=Bernd|year=2009|title=Patut dan turut; dua dan separuh; datar dan rata: kata warisan atau kata pinjaman? Catatan mengenai etimologi kosakata Melayu|url=https://www.linguistik-indonesia.org/images/files/PatutdanTurut%3BDuadanSeparuh%3BDatardanRata.pdf&usg=AOvVaw04f06KXijeTeXiL1mFCOfO|journal=Jurnal Ilmiah Masyarakat Linguistik Indonesia|volume=27|issue=1|pages=23-43.|via=}}</ref>{{rp|31}}
 
Mitos kedatangan 10 orang datu dari [[Borneo]] diraikan setiap tahun di [[Perayaan Binirayan]] di [[Pulau Panay]], yang pada zaman silam dikenali sebagai "Aninipay".
 
== Datu dalam masyarakat Muslim Filipina ==
Baris 12 ⟶ 10:
== Datu dalam masyarakat Kristian Filipina semasa penjajahan Sepanyol ==
Apabila Filipina dikristiankan, ramai datu-datu yang ikut sama. Datu-datu ini diberikan hak untuk memerintah kawasan-kawasan mereka di bawah naungan Kerajaan Sepanyol menurut undang-undang yang dimeterai oleh Raja Philip II. <ref>“It is not right that the Indian chiefs of Filipinas be in a worse condition after conversion; rather they should have such treatment that would gain their affection and keep them loyal, so that with the spiritual blessings that God has communicated to them by calling them to His true knowledge, the temporal blessings may be added, and they may live contentedly and comfortably. Therefore, we order the governors of those islands to show them good treatment and entrust them, in our name, with the government of the Indians, of whom they were formerly lords. In all else the governors shall see that the chiefs are benefited justly, and the Indians shall pay them something as a recognition, as they did during the period of their paganism, provided it be without prejudice to the tributes that are to be paid us, or prejudicial to that which pertains to their encomenderos.” Felipe II, ''Ley de Junio 11, 1594'' in ''Recapilación de leyes'', lib. vi, tit. VII, ley xvi. Also cf. [[Emma Helen Blair]] and James Alexander Robertson, ''The Philippine Islands (1493-1898)'', Cleveland: The A.H. Clark Company, 1903, Vol. XVI, pp. 155-156.</ref> Raja Philip II juga menitah bahawa datu-datu ini harus diberikan penghormatan yang sama seperti sebelum mereka menjadi penganut Kristian. Datu-datu yang telah dikristiankan ini menjadi institusi memerintah yang elit dan eksklusif yang dipanggil [[Principalia]], di perbandaran-perbandaran Filipina Sepanyol.
 
Mitos kedatangan 10 orang datu dari [[Borneo]] diraikan setiap tahun di [[Perayaan Binirayan]] di [[Pulau Panay]], yang pada zaman silam dikenali sebagai "Aninipay".
 
== Senarai Daru-datu di Filipina ==