Wikipedia:Dasar dan garis panduan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
k Protected "Wikipedia:Dasar dan garis panduan": Laman dasar ([Sunting=Benarkan pengguna yang diautosahkan sahaja] (tak terbatas) [Pindahkan=Benarkan pengguna yang diautosahkan sahaja] (tak terbatas))
→‎Dasar: susun semula dasar ikut keutamaan dan kemaskini ejaan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih Advanced mobile edit
Baris 22:
{{Lihat juga|Wikipedia:Senarai dasar}}
{{Senarai Polisi}}
Anda tidak perlu membaca semua polisi Wikipedia sebelum mula menyumbang! Bagaimanapun, polisi berikut adalah yang paling mustahak. Pengguna wikipediaWikipedia sebaik-baiknya memahami polisi yang berikut demi perkembangan Wikipedia yang lebih sihat.
 
* '''Wikipedia merupakan ensiklopedia.'''
Ini adalah satu-satunya tujuan Wikipedia dilahirkan, dan bahan bertulis di luar tujuan ini harus dipindahkan ke projek Wikimedia lain atau dihapuskan jika tidak boleh. Lihat [[Wikipedia:Wikipedia bukanlah|Wikipedia bukanlah]].
* '''Hormati ahli penyumbang lain.'''
* '''Hormati penyumbang lain.''' Penyumbang datang dari pelbagai negara dan kebudayaan, dan mempunyai pandangan yang berbeza. Dengan menghormati mereka kita dapat bekerjasama dengan efektif dalam membina ensiklopedia. Jangan menulis perkara yang boleh mengganggu keharmonian bersama, dan jangan menulis perkara yang boleh menyinggung perasaan. Untuk dasar berkenaan, sila lihat [[Wikipedia:Etika|etika Wikipedia]].
* '''Jangan melanggar hak cipta.'''
* '''Jangan melanggar hakcipta.''' Wikipedia merupakan ensiklopedia bebas dilesenkan di bawah syarat [[Lesen Dokumentasi Bebas GNU]]. Menghantar kerja tanpa kebenaran pemegang hakciptahak cipta mengancam objektif kami untuk membina ensiklopedia bebas yang boleh disebarkan secara bebas, dan boleh mengakibatkan masalah undang-undang kepada projek. Lihat [[wikipedia:hakcipta|Hakcipta Wikipedia]] untuk maklumat lanjut. Dasar ini adalah asas untuk semua projek Wikimedia.
* '''Jauhi berat sebelah.''' Rencana perlu ditulis dari [[Wikipedia:Pandangan berkecuali|sudut pandangan berkecuali]], yang bererti rencana patut mewakili pandangan dari sudut berbeza secara adil dan bersimpati.
* '''Jangan melanggar hakcipta.''' Wikipedia merupakan ensiklopedia bebas dilesenkan di bawah syarat [[Lesen Dokumentasi Bebas GNU]]. Menghantar kerja tanpa kebenaran pemegang hakcipta mengancam objektif kami untuk membina ensiklopedia bebas yang boleh disebarkan secara bebas, dan boleh mengakibatkan masalah undang-undang kepada projek. Lihat [[wikipedia:hakcipta|Hakcipta Wikipedia]] untuk maklumat lanjut.
* '''Wikipedia merupakan ensiklopedia.''' Tapak ini khusus untuk perkembangan ensiklopedia. Secara khusus, perbincangan di [[Wikipedia:Laman perbualan|laman perbualan]] perlu kearah memperelok rencana. Lihat [[Wikipedia:Wikipedia bukanlah|Wikipedia bukanlah]].
* '''Hormati penyumbang lain.''' Penyumbang datang dari pelbagai negara dan kebudayaan, dan mempunyai pandangan yang berbeza. Dengan menghormati mereka kita dapat bekerjasama dengan efektif dalam membina ensiklopedia. Untuk dasar, sila lihat [[Wikipedia:Etika|etika Wikipedia]].
* '''Ikuti kebiasaan.''' Dengan mengikuti kebiasaan kita dapat menghasilkan ensiklopedia yang konsisten dan mudah digunakan:
** [[Wikipedia:Polisi menyunting|Polisi menyunting]] (Bagaimana menyunting rencana)
Baris 44 ⟶ 47:
Lihat juga [[Wikipedia:Kesalahan biasa Wikipedia|''faux pas'' Wikipedia paling biasa]] untuk maklumat berguna bagi pendatang baru.
 
=== Bagaimana dasar-dasar ini dikuatkuasakan? ===
''Anda'' merupakan penyunting [[Wikipedia]]. Wikipedia tiada ketua penyunting atau pusat suntingan dengan mekanisma atas ke bawah yang memantau serta meluluskan sebarang perubahan pada ensiklopedia ini. Sebaliknya, para peserta giat memantau [[Khas:Perubahan_terkini|Perubahan terkini]] dan membuat suntingan semakan dan pembetulan pada kandungan dan masalah format yang mereka lihat. Ini bermakna, [[Wikipedia:Ahli Wikipedia|peserta]] merupakan penulis dan penyunting.
 
Baris 60 ⟶ 63:
Yang terpenting, anda perlu saling ingat mengingati dan saling bekerjasama antara satu sama lain, kerana semua dasar dan polisi dan Wikipedia tidak akan dikuatkuasakan sekiranya kerjasama dan tolong menolong tidak terjalin dengan saksama daripada semua warga Wikipedia.
 
=== Pembentukan dasar ===
Polisi Wikipedia dibentuk kebanyakan oleh tabiat dan persetujuan. Oleh itu, kenyataan pada laman ini dan laman bersebelahan adalah pada asasnya untuk menerangkan kebiasaan komuniti yang terbentuk.