Kerjasama Ekonomi Asia-Pasifik: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{| border=1 align=right cellpadding=1 cellspacing=0 width=300 style="margin: 0.5em 0 1em 1em; background: #ffffff; border: 1px #aaaaaa solid; border-collapse: collapse; font-size: 95100%;"
|+ <big>Asia-Pacific Economic Cooperation<br /><big>'''Kerjasama Ekonomi Asia-Pasifik'''
|-
Baris 10:
|}
|-
| align=center colspan=2 | [[Fail:APEC members 180E.svg|300px320px]]<br /><small>Negara-negara Ahli
|-
| '''[[Ibu negara|Ibu Pejabat]]'''
Baris 33:
'''Kerjasama Ekonomi Asia-Pasifik (APEC)''' merupakan satu forum ekonomi sekumpulan negara yang bersempadan dengan [[Lautan Pasifik]]. Antara isu yang dibincangkan ialah ekonomi serantau, kerjasama, perdagangan dan pelaburan. Negara-negara ini mewakili 60 peratus eknomi seluruh dunia. Sekretariat APEC berpusat di [[Singapura]]. APEC mengadakan persidangan kemuncak setiap tahun yang dihadiri oleh ketua kerajaan setiap negara ahli. Lokasi persidangan bergilir-gilir antara negara-negara ahli.
 
==APEC==
= Kerjasama Ekonomi Asia Pasifik (APEC) merupakan satu forum untuk 21 buah negara Rim Pasifik (Ekonomi rasmi Ahli) yang bertujuan untuk menggalakkan perdagangan bebas dan kerjasama ekonomi di seluruh rantau Asia Pasifik. Ia telah ditubuhkan pada tahun 1989 sebagai tindak balas kepada pergantungan yang semakin meningkat ekonomi Asia Pasifik dan kemunculan blok perdagangan serantau di bahagian-bahagian lain di dunia, untuk kebimbangan bahawa sangat perindustrian Jepun (ahli G8) akan datang untuk menguasai aktiviti ekonomi di rantau Asia Pasifik;. dan mewujudkan pasaran baru bagi produk pertanian dan bahan-bahan mentah di luar Eropah (di mana permintaan telah menurun) [1] APEC berusaha untuk meningkatkan taraf hidup dan tahap pendidikan melalui pertumbuhan ekonomi yang mampan dan untuk memupuk semangat kemasyarakatan dan menghargai kepentingan bersama di kalangan negara-negara Asia Pasifik. APEC termasuk negara perindustrian baru, walaupun agenda perdagangan bebas adalah isu sensitif bagi NIE membangun pada masa yang APEC ditubuhkan, dan bertujuan untuk membolehkan negara-negara ASEAN untuk meneroka peluang pasaran eksport baru bagi sumber asli seperti gas asli, serta mendapatkan integrasi ekonomi serantau (integrasi industri) melalui pelaburan langsung asing. Ahli-ahlinya menguasai kira-kira 40% daripada penduduk dunia, kira-kira 54% daripada keluaran dalam negara kasar dunia dan kira-kira 44% daripada perdagangan dunia. [2] Untuk Ekonomi Analisis Trend APEC pada tahun 2012, lihat. [3]
Mesyuarat tahunan Pemimpin Ekonomi APEC dihadiri oleh ketua-ketua kerajaan dari semua ahli-ahli APEC kecuali Republik China (yang diwakili oleh seorang pegawai peringkat menteri di bawah nama Chinese Taipei). Lokasi mesyuarat berputar setiap tahun di kalangan negara-negara anggota, dan sehingga 2011, satu tradisi yang terkenal melibatkan pemimpin menghadiri berpakaian dalam pakaian kebangsaan ahli tuan rumah.