Mario (francais): Perbezaan antara semakan

Francais permainan video
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Epilepson (bincang | sumb.)
Dicipta dengan menterjemah laman "Mario (franchise)"
(Tiada perbezaan)

Semakan pada 16:01, 9 Disember 2020

Mario[a] adalah sebuah francais media, diterbit dan dihasilkan oleh syarikat permainan video Nintendo, dicipta oleh pereka permainan Shigeru Miyamoto dan menampilkan watak fiksyen Mario. Francais ini terutamanya sebuah francais permainan video, tetapi telah berkembang kepada bentuk media yang lain, termasuk beberapa siri televisyen dan sebuah filem cereka 1993. Ansuran pertama siri ini merupakan permainan 1983, Mario Bros., tetapi Mario membuat penampilan pertamanya dalam permainan 1981, Donkey Kong dan telah ditampilkan dalam pelbagai permainan video siri Donkey Kong dan Game & Watch. Permainan-permainan Mario telah dicipta oleh pelbagai pembangun termasuk Nintendo, Hudson Soft dan AlphaDream. Kebanyakan permainan Mario telah dilancarkan khusus untuk pelbagai konsol dan pemegang permainan video Nintendo, dari generasi ketiga dan seterusnya.

Subsiri utama Mario adalah siri permainan video platform Super Mario dimulakan pada tahun 1985 dengan Super Mario Bros., yang kebanyakannya mengikuti pengembaraan Mario di dunia fiksyen Mushroom Kingdom dan biasanya bergantung pada keupayaan melompat Mario untuk membolehkannya maju melalui level. Francais ini telah menghasilkan lebih daripada 200 permainan dari pelbagai genre dan beberapa sub-siri, termasuk Mario Golf, Mario Kart, Mario Party, Mario Tennis, Mario vs. Donkey Kong, dan Paper Mario; beberapa watak yang diperkenalkan dalam francais Mario, seperti Luigi, Wario, dan Yoshi, mencetuskan francais mereka sendiri yang berjaya.

Siri Mario adalah salah satu francais permainan yang paling berjaya dan terkenal, dengan kebanyakan permainannya, khususnya dalam subsiri Super Mario, dianggap sebagai permainan video terbaik yang pernah dibuat. Francais ini adalah francais permainan video terlaris sepanjang masa, dengan lebih daripada 653 juta salinan permainan terjual, termasuk 348 juta untuk permainan Super Mario sahaja. Ia juga merupakan francais media ke-9 terlaris sepanjang masa, dengan anggaran pendapatan melebihi US$36 billion. Pada tahun 2011, permainan video utama Super Mario telah menjana anggaran US$12 billiondalam jualan.[1]

Watak

Permainan video

Permainan asal

Donkey Kong

 
Replika kabinet arked Donkey Kong.

Selepas kegagalan komersial Radar Scope, presiden syarikat Nintendo merujuk kepada Shigeru Miyamoto untuk membuat permainan arked untuk menyelamatkan syarikat itu. Miyamoto mendapat idea sebuah permainan di mana watak yang dimain harus melalui jalan berhalangan yang terdiri daripada platform yang landai, tangga dan tong berguling. Miyamoto menamakan permainan itu Donkey Kong, dan protagonis utamanya "Jumpman". Donkey Kong adalah contoh awal genre platform. Selain menunjukkan sasaran dengan menyelamatkan Pauline, permainan ini memberi skor kepada pemain. Poin diberikan untuk skrin penamat; melompat atas halangan; memusnahkan objek dengan power-up tukul; mengumpulkan barang-barang seperti topi, payung, dan dompet (dianggap milik Pauline); dan menyelesaikan tugas-tugas lain. Tidak dijangka, permainan ini berjaya.[2] "Jumpman" dinamakan "Mario" dalam bahan promosi tertentu untuk pelancaran permainan itu di luar negara;[3][4] namanya berdasarkan Mario Segale, tuan tanah pejabat/gudang Nintendo of America, yang meluruk masuk kepada sebuah mesyuarat untuk menuntut pembayaran sewa yang tertunggak.[5] Akhirnya nama Jumpman ditukar secara antarabangsa dan kekal menjadi Mario. Kejayaan permainan ini menghasilkan beberapa pindahan, dan sebuah sekuel, Donkey Kong Jr., yang merupakan satu-satunya penampilan Mario sebagai antagonis. Donkey Kong 3 tidak menampilkan Mario.

Mario Bros.

Penjenamaan Mario digunakan untuk pertama kalinya dalam permainan arked yang kemudian, Mario Bros., yang memperkenalkan abang Mario, Luigi. Objektif Mario Bros adalah untuk mengalahkan semua musuh dalam setiap fasa. Setiap fasa adalah sebuah rangkaian platform dengan empat paip di setiap sudut skrin, dan objek yang dinamakan blok "POW" di tengah skrin.[6][7] Mekanik Mario Bros hanya melibatkan berlari dan melompat. Tidak seperti judul Mario yang akan datang, pemain tidak boleh melompat atas musuh sehingga mereka terbalik; ini dapat dicapai dengan melompat di bawah platform di mana mereka berada atau dengan menggunakan blok "POW". Kedua-dua sisi setiap fasa mempunyai sebuah mekanisme yang membolehkan pemain keluar skrin kiri dan muncul di sebelah kanan, dan sebaliknya. Permainan ini sejak itu telah muncul semula dalam pelbagai bentuk, termasuk sebagai permainan mini di Super Mario Bros. 3 dan siri Super Mario Advance, dan digambarkan semula sebagai Mario Clash.

Game and Watch

Nintendo telah melancarkan beberapa permainan video Mario dan Donkey Kong LCD untuk barisan Game & Watch. Sebelas dilancarkan antara tahun 1982 dan 1994. Nintendo juga melancarkan enam permainan LCD untuk barisan Game Watch Nelsonic antara 1989 dan 1994. Banyak penciptaan semula permainan Game & Watch telah mengubah protagonis dari watak Mr. Game & Watch generik menjadi Mario.

Permainan platform

Siri Super Mario

Error: tiada nama laman disertakan (help).

Mario kemudian menjadi bintang dalam permainan platform penatal sisinya yang sendiri pada tahun 1985, berjudul Super Mario Bros., yang merupakan permainan yang disertakan dengan konsol Nintendo Entertainment System. Permainan ini kemudian dijual dalam sebuah bungkusan bersama Duck Hunt. Di Jepun, sebuah permainan berjudul Super Mario Bros. 2 dilancarkan pada tahun 1986, tetapi sebuah permainan dengan nama yang sama dilancarkan secara antarabangsa pada tahun 1988, kemudian diikuti oleh Super Mario Bros. 3 pada tahun yang sama. Versi Jepun itu kemudiannya akan dilancarkan di Amerika Syarikat pada tahun 1993 dibawah nama Super Mario Bros: The Lost Levels sebagai sebahagian daripada tajuk Super Mario All-Stars untuk Super Nintendo Entertainment System, sebuah konsol yang juga menampilkan iterasi permainan itu dikenali sebagai Super Mario World. Walaupun Super Mario Land dan dua sekuelnya merupakan ansuran Game Boy untuk siri ini, Game Boy Advance tidak menerima sebarang entri asli, hanya pembuatan semula. Super Mario 64 debut sebagai judul pelancaran untuk konsol Nintendo 64 pada tahun 1996. Super Mario Sunshine merupakan sebuah entri siri ini untuk GameCube, dan Super Mario Galaxy serta sekuelnya meneruskan francais ini untuk Wii. Super Mario 3D Land adalah tajuk utama siri ini untuk Nintendo 3DS. Wii U menyaksikan pelancaran Super Mario 3D World. Super Mario Odyssey akan menjadi permainan asli pertama dalam siri ini yang akan dilancarkan di Nintendo Switch, dan dilancarkan pada tahun 2017.[8]

Pada tahun 2006, sebuah sub-siri dengan tatamain retro dinamakan New Super Mario Bros. dirasmikan di Nintendo DS, menampilkan mekanik dari permainan Super Mario Bros. Subsiri ini berterusan di Wii dengan New Super Mario Bros. Wii, pada 3DS dengan New Super Mario Bros. 2 dan di Wii U dengan New Super Mario Bros. U dan New Super Luigi U, dengan pindahan berjudul New Super Mario Bros. U Deluxe pada Nintendo Switch pada Januari 2019. Tatamain bergaya Super Mario Bros. lebih jauh ditawarkan oleh permainan pencipta level Super Mario Maker, yang dikeluarkan di Wii U pada tahun 2015. Sebuah versi baru, Super Mario Maker 2, dilancarkan di Nintendo Switch pada bulan Jun 2019.

Pada tahun 2016, pasukan di belakang New Super Mario Bros. melancarkan Super Mario Run, permainan telefon pintar pertama Nintendo dan salah satu daripada beberapa contoh permainan Mario yang dikembangkan untuk perkakasan bukan Nintendo.[9]

Permainan teka-teki

Siri Dr. Mario

 
Logo siri Dr. Mario.

Dr. Mario[b] (Digayakan sebagai D℞. Mario) merupakan sebuah siri permainan video teka-teki aksi bergaya arked pada asalnya dikembangkan oleh Nintendo Research & Development 1, dan kemudian dikembang oleh Arika dan diterbit oleh Nintendo Software Planning & Development. Yang pertama dalam siri ini, Dr. Mario, dilancarkan pada tahun 1990 di Nintendo Entertainment System dan Game Boy, mendapat kejayaan kritikal dan komersial.[10][11] Dalam siri Dr. Mario, watak pemain, Mario, yang berperanan sebagai doktor, ditugaskan dengan menghapuskan virus berbahaya. Objektif pemain adalah untuk memusnah virus yang bertambah di papan permainan atas skrin dengan menggunakan kapsul berwarna yang jatuh ke papan itu, mirip dengan Tetris. Pemain mengawal kapsul ketika sedang jatuh supaya selari dengan virus yang berpadanan warna, yang menghapuskannya dari papan permainan. Pemain maju dalam permainan dengan mengalahkan semua virus di atas skrin dalam setiap level.

Terdapat 4 permainan Dr. Mario dilancarkan untuk konsol rumah dan dua permainan mudah alih, dengan jumlah keseluruhan enam judul asli. Sepanjang siri ini dimajukan, setiap permainan baru telah memperkenalkan elemen baru agar tatamain tetap segar, seperti mode permainan baru. Pada tahun 2001, Dr. Mario 64 untuk Nintendo 64 memperkenalkan mode permainan baru seperti mode Story, Score Attack dan Marathon, Wario sebagai watak yang boleh dimainkan dan multipemain sebanyak empat pemain. Selepas terhenti selama tujuh tahun, pada tahun 2008, Dr. Mario Express untuk perkhidmatan DSiWareNintendo DSI memperkenalkan semula siri ini kepada pasaran permainan mudah alih. Juga pada tahun 2008, Dr. Mario Online Rx untuk perkhidmatan WiiWare Wii memperkenalkan multipemain dalam talian untuk siri ini. Pada tahun 2013, Dr. Luigi untuk Nintendo eShop Wii U memperkenalkan Luigi sebagai watak utama yang boleh dimainkan serta mode permainan Operasi L di mana semua kapsul mengambil bentuk huruf "L".

Siri Mario's Picross

Siri ini adalah sebuah koleksi teka-teki logik nonogram melibatkan sebuah grid dengan nombor untuk setiap baris dan lajur, yang merujuk kepada jumlah petak yang ditandakan dalam grid. Permainan ini menampilkan Mario sebagai ahli arkeologi yang memahat untuk membentuk gambar di grid itu.

Siri Mario vs. Donkey Kong

Mario vs. Donkey Kong[c] merupakan sebuah subsiri kepada siri Mario dan Donkey Kong, berdasarkan permainan video teka-teki, menampilkan kepulangan Donkey Kong, Pauline, dan permusuhan Donkey Kong dengan Mario. Subsiri ini memperkenalkan mainan bergaya Mario dikenali sebagai Mini-Mario, yang kemudian mengganti Mario sebagai satu-satunya watak yang boleh dimain dalam semua ansuran pada masa depan, bermula dengan March of the Minis dan seterusnya.

Permainan perlumbaan

Siri Mario Kart

 
Logo siri Mario Kart sejak Mario Kart DS.

Mario Kart[d] adalah sebuah siri permainan video perlumbaan bergaya go-kart dikembangkan secara utamanya oleh Nintendo Entertainment Analysis & Development. Yang pertama dalam siri ini, Super Mario Kart, dilancarkan pada tahun 1992 di Super Nintendo Entertainment System, mendapat kejayaan kritikal dan komersial.[12] Dalam siri Mario Kart, pemain berlawan dalam perlumbaan go-kart, mengawal satu daripada sebuah koleksi watak dari francais Mario. Salah satu ciri siri ini adalah penggunaan pelbagai barangan power-up diperoleh dengan memandu ke dalam kotak barangan yang diletak sepanjang lapangan itu. Power-up ini termasuk Super Mushrooms yang memberi pemain gandaan kelajuan sementara, Cangkerang Koopa yang boleh dibaling kepada musuh, dan kulit pisang yang boleh diletak atas trek sebagai halangan.

Terdapat lima permainan Mario Kart yang dilancarkan untuk konsol rumah, satu pindahan yang disempurnakan, tiga permainan mudah alih, satu permainan untuk telefon pintar, dan tiga permainan spin-off arked yang dikembangkan bersama Namco, untuk jumlah keseluruhan tiga belas permainan. Sepanjang perkembangan siri ini, setiap permainan baru telah memperkenalkan elemen baru untuk menjaga kesegaraan tatamain seperti lapangan baru, barangan baru, dan watak baru yang dapat dimainkan. Pada tahun 1996 dan 1997, Mario Kart 64 untuk Nintendo 64 memperkenalkan perlumbaan 4 pemain dan grafik 3D. Pada tahun 2001, Super Circuit untuk Game Boy Advance memperkenalkan kebolehan untuk membuka trek retro dari ansuran sebelumnya. Pada tahun 2003, Double Dash!! untuk GameCube memperkenalkan koperasi multipemain LAN dan kart dua pemain. Pada tahun 2005, Mario Kart DS untuk Nintendo DS memperkenalkan tatamaindwi-skrin dan multipemain dalam talian melalui Wi-Fi. Pada tahun 2008, Mario Kart Wii memperkenalkan kawalan gerakan, perlumbaan 12 pemain, motosikal dan watak Mii yang boleh dimainkan,[13] serta tiga barangan baru: Blok POW, Mega Mushroom, dan Awan Guruh. Pada tahun 2011, Mario Kart 7 untuk Nintendo 3DS menampilkan pilihan grafik stereoskopik, memperkenalkan geluncur angin dan kart boleh tenggelam, sebuah perspektif orang pertama yang lain, dan penyesuaian kart. Pada tahun 2014, Mario Kart 8 untuk Wii U memperkenalkan perlumbaan anti-graviti, ATV, memuat naik sorotan ke YouTube melalui Mario Kart TV, sebanyak empat pemain tempatan dalam perlumbaan Grand Prix, kandungan yang boleh dimuat turun, dan merupakan yang pertama dalam siri ini untuk menpamerkan grafik HD. Pada tahun 2017, Mario Kart 8 Deluxe untuk Nintendo Switch dilancarkan sebagai pindahan versi Wii U yang disempurnakan, menampilkan mode perlawanan yang lebih baik dan beberapa watak baru termasuk Inklings dari Splatoon.

Mungkin siri spin-off yang paling popular dalam francais ini, siri Mario Kart bermula pada tahun 1992 dan kini merupakan siri perlumbaan kart paling berjaya dan paling lama, telah menjual lebih daripada 150,000,000 salinan di seluruh dunia.[14]

Permainan berperanan

Permainan main peranan pertama dalam francais Mario ialah Super Mario RPG: Legend of the Seven Stars. Sejak itu, permainan berperanan telah berkembang ke siri Paper Mario dan Mario & Luigi.

Siri Paper Mario

 
Logo siri Paper Mario.

Paper Mario[e] adalah sebuah siri spin-off permainan video berperanan dikembangkan oleh Intelligent Systems dan diterbitkan oleh Nintendo Software Planning & Development. Permainan pertama dalam siri ini, Paper Mario, dilancarkan pada tahun 2000 di Nintendo 64, mendapat kejayaan kritikal dan komersial.[15][16] Dalam siri Paper Mario, pemain mengawal Mario dalam sebuah gabungan persekitaran 3D dan watak-watak 2D yang kelihatan seperti diperbuat daripada kertas. Mario boleh melompat dan mengguna tukulnya untuk melepasi halangan fizikal terletak dalam dunia luar permainan. Tambahan pula, pemain boleh mengumpul teman sepanjang perjalanan mereka, yang masing-masing mempunyai kemahiran istimewa sendiri yang diperlukan untuk maju dalam permainan.[17] Watak-watak ini membantu Mario dalam perlawanan bergilir permainan ini. Serangan yang dikenakan kepada pemain akan mengurangkan nyawa.[18] Serangan dalam permainan serupa dengan serangan permainan video berperanan tradisional, tetapi pemain dapat mempengaruhi kekuatan sesuatu pergerakan ketika menyerang atau bertahan dengan menepatkan masa tekan butang. atau melakukan arahan aksi lain jika diperlukan. Mario dan teman-temannya mempunyai kapasiti yang terhad untuk melakukan pergerakan istimewa, dengan setiap pergerakan menggunakan sejumlah poin bunga (flower points) jika dilakukan. Statistik berikut dapat ditambah dengan memperoleh Star Points (poin pengalaman) dalam perlawanan untuk naik level.[19][20] Kemajuan dalam Paper Mario ditentukan atas interaksi dengan watak bukan pemain (NPC) dalam permainan, yang seringkali akan memberi petunjuk atau memperincikan acara seterusnya dalam jalan cerita. Seperti dalam RPG lain, pemain dapat menjumpa atau membeli barangan daripada NPC untuk menolong di dalam dan di luar perlawanan. Lencana dapat diperoleh dan memberi bonus seperti pergerakan tambahan dan pemulihan nyawa beransur-ansuran ketika perlawanan; setiap lencana menggunakan sejumlah tetap Poin Lencana (Badge Points), bermaksud Mario hanya boleh memakai sejumlah lencana yang terhad sahaja pada satu masa.

Terdapat lima permainan Paper Mario dilancarkan untuk konsol ruma dan satu permainan untuk 3DS. Sepanjang perkembangan siri ini, setiap permainan baru telah memperkenalkan elemen baru untuk menjaga kesegaran tatamain, seperti cerita baru, teman baru dan mekanik tatamain baru. Pada tahun 2004, The Thousand-Year Door untuk GameCube memperkenalkan kebolehan Mario untuk bertukar menjadi kapal terbang kertas ataupun kapal kertas untuk berinteraksi dengan dunia luar. Pada tahun 2007, Super Paper Mario melencong ke genre RPG aksi 2D dan memperkenalkan kebolehan untuk "melipat" kepada persepektif 3D yang memutarkan level untuk mendedahkan paksi-z yang tersembunyi, meletakkan Mario dalam persekitaran 3D. Pada tahun 2012, Sticker Star untuk Nintendo 3DS memperkenalkan penggunaan stiker di dunia luar dan di dalam perlawanan. Stiker dapat dijumpai dan ditanggal dari pelbagai kawasan di dunia luar, dan boleh dibeli atau diperoleh daripada watak bukan pemain. Pada tahun 2015, Mario & Ligi: Paper Jam juga untuk 3DS memasukkan semua dunia Paper Mario dalam dunia benar. Pada tahun 2016, Color Splash untuk Wii U memperkenalkan penggunaan warna di persekitaran dan dalam perlawanan, sama seperti dalam Sticker Star.[21][22] Pada tahun 2020, The Origami King diumumkan untuk Switch dengan penggunaan .[23]

  • Paper Mario
  • The Thousand-Year Door
  • Super Paper Mario
  • Sticker Star
  • Mario & Luigi: Paper Jam (sebuah persilangan cereka Mario & Luigi)
  • Color Splash
  • The Origami King

Siri Mario & Luigi

Siri spin-off Mario & Luigi, yang dikembangkan oleh AlphaDream, dicipta secara eksklusif di konsol mudah alih. Siri ini bermula dengan pelancaran Superstar Saga untuk Game Boy Advance pada tahun 2003. Pada tahun 2017, Superstar Saga + Bowser's Minions untuk Nintendo 3DS memperkenalkan pembuatan semula permainan asli dengan grafik tambahan, peta yang diperbaiki yang membolehkan pemain meletakkan titik tanda, dan mode tambahan yang dinamakan Minion Quest: The Search for Bowser, yang menyediakan sebuah jalan cerita yang membolehkan anda mengawal orang suruhan Bowser untuk mencari pemimpin mereka, menghadapi banyak halangan dalam perjalanan mereka. Pada tahun 2005, Partners in Time untuk Nintendo DS memperkenalkan diri mereka yang lebih muda: Baby Mario, Baby Luigi, Toadsworth yang lebih muda, Baby Peach dan Baby Bowser. Pada tahun 2009, Bowser's Inside Story juga untuk DS memperkenalkan Mario, Luigi dan yang lain di dalam badan Bowser. Pada tahun 2018, Bowser's Inside Story + Bowser Jr's Journey untuk 3DS memperkenalkan pembuatan semula permainan asli dengan grafik tambahan, peta yang diperbaiki yang membolehkan pemain meletakkan titik tanda, dan mode tambahan yang dinamakan Bowser Jr's Journey. Pada tahun 2013, Dream Team untuk 3DS memperkenalkan Dreamy Luigi, di mana Luigi tidur di Dream World untuk meraikan Tahun Luigi. Pada tahun 2015, Paper Jam juga untuk 3DS juga mempunyai Paper Mario sebagai watak yang dapat dimainkan apabila Luigi mengetuk buku yang mengandunginya.

  • Superstar Saga
    • Bowser's Minions
  • Partners in Time
  • Bowser's Inside Story
    • Bowser Jr.'s Journey
  • Dream Team
  • Paper Jam (sebuah persilangan cereka dengan Paper Mario)

Permainan parti

Siri Mario Party

Pada tahun 1998, permainan Hudson Mario Party dilancarkan untuk Nintendo 64. Berikutan ini, 9 sekuel bernombor telah dilancarkan, menjadikan 10 judul bernombor, bersama dengan dua judul siri utama yang tidak bernombor, Mario Party DS dan Super Mario Party. Siri ini juga mempunyai empat spin-off yang berlainan dalam tatamain, termasuk Mario Party Advance, Island Tour, Star Rush, dan The Top 100. Mario Party adalah permainan pesta multipemain yang menampilkan watak siri Mario di mana 4 watak yang dikendalikan oleh manusia atau komputer bersaing dalam permainan papan yang diselit dengan permainan mini.

Permainan sukan

Terdapat banyak permainan sukan dalam francais Mario.

Siri Mario Tennis

Penampilan pertama Mario dalam permainan tenis adalah sebagai pengadil di Tennis untuk NES dan Game Boy. Permainan ini tidak menggunakan penjenamaan Mario dan hanya menampilkan Mario sebagai kameo. Dia kemudian muncul di Mario's Tennis for the Virtual Boy. Selepas ini, Camelot Software Planning mengeluarkan Mario Tennis untuk Nintendo 64. Mereka kemudian akan mengembangkan permainan lain dalam siri ini: Mario Power Tennis untuk GameCube dan Wii, Power Tour untuk Game Boy Advance, Mario Tennis Open untuk Nintendo 3DS, Ultra Smash untuk Wii U, dan Aces untuk Nintendo Switch.

Siri Mario Golf

Penggunaan pertama kesamaan Mario dalam permainan golf adalah bahawa pemain golf di Golf untuk NES dan Game Boy menampilkan seorang lelaki bermisai menyerupai Mario. Kemudian, NES Open Tournament Golf dilancarkan. Ini menampilkan Mario dan Luigi sebagai pemain golf, dengan Princess Toadstool dan Princess Daisy sebagai penolong mereka. Mario Golf dilancarkan untuk N64 pada tahun 1999. Ia diikuti oleh Mario Golf: Toadstool Tour untuk GameCube, Mario Golf: Advance Tour untuk Game Boy Advance dan Mario Golf: World Tour untuk Nintendo 3DS.

Siri Mario Baseball

Mario dan Luigi merupakan kapten pasukan di Baseball untuk Game Boy. Mario Superstar Baseball dilancarkan untuk GameCube dan Mario Super Sluggers untuk Wii.

Siri Mario Strikers

Permainan bola sepak diperkenalkan di salah satu permainan mini di Mario Party 4 sebagai "GOOOOOOOAL!!". Siri Mario Strikers (Mario Football di Eropah) debut untuk GameCube dengan Super Mario Strikers pada tahun 2005, yang dikembangkan oleh Next Level Games. Mario Strikers Charged dilancarkan untuk Wii pada tahun 2007.

Siri Mario and Sonic at the Olympic Games

Pada tahun 2008, Mario dan rakan-rakannya muncul bersama watak-watak dari Sonic the Hedgehog dalam permainan sukan, Mario & Sonic at the Olympic Games, yang dikembangkan oleh Sega sebagai siri persilangan cereka. Sebuah sekuel, Olympic Winter Games, dirilis pada tahun 2009 dan Mario & Sonic at the London 2012 Olympic Games dilancarkan antara November 2011 (Wii) dan Februari 2012 (Nintendo 3DS). Pada 15 November 2013, sekuel ketiga yang dinamakan Sochi 2014 Olympic Winter Games dilancarkan secara eksklusif di Wii U, dengan sekuel keempat, Mario & Sonic at the Rio 2016 Olympic Games untuk Wii U, Nintendo 3DS dan arked pada tahun 2016. Sekuel kelima, Mario & Sonic at the Olympic Games Tokyo 2020, dilancarkan di Nintendo Switch pada bulan November 2019.

Permainan pendidikan

Pada awal tahun 1990-an, banyak permainan pendidikan dilancarkan dalam siri Mario Sebilangan kecil permainan ini adalah platformer; paling dicari untuk mengajar kemahiran seperti menaip, matematik atau sejarah. Mereka dilesenkan secara rasmi tetapi tidak dikenali secara rasmi oleh Nintendo. Permainan ini dikembangkan secara bebas oleh Software Toolworks, Interplay dan Brainstorm. Sembilan permainan pendidikan dilancarkan dari 1991 hingga 1996.

Permainan bukan terbitan Nintendo

Bahagian ini merangkumi permainan yang dikembangkan oleh syarikat lain tanpa penglibatan Nintendo. Permainan ini dilesenkan secara rasmi tetapi tidak dikenali secara rasmi oleh Nintendo.

Hudson

Hudson Soft melancarkan dua permainan berdasarkan Mario Bros. dan satu lagi yang serupa dengan Super Mario Bros.

Mario Bros. Special adalah permainan video yang dilancarkan pada tahun 1984 untuk komputer Jepun NEC PC-6001mkII, NEC PC-6601, NEC PC-8801, FM-7 dan Sharp X1. Ini adalah pembuatan semula Mario Bros. yang asli, dengan level baru, mekanik baru dan permainan baru.

Punch Ball Mario Bros. adalah permainan video yang dikeluarkan pada tahun 1984 untuk komputer Jepun NEC PC-6001mkII, NEC PC-6601, NEC PC-8801, FM-7 dan Sharp X1. Ini mirip dengan Mario Bros. yang asal, tetapi menampilkan mekanik permainan baru "bola pukulan", bola kecil yang Mario dan Luigi dapat menendang kepada musuh untuk mengejutkan mereka, bukannya memukulnya dari bawah, seperti dalam permainan asal.

Hudson Soft pada awalnya bertanggungjawab untuk siri Mario Party sehingga Mario Party DS pada tahun 2007, tetapi pada bulan Mac 2012, siri itu telah diambil alih oleh Nd Cube sejak Hudson menjadi sebahagian dari Konami.[24] Ramai pekerja Hudson kini bekerja di Nd Cube.

Philips

Tiga permainan dirancang untuk dikembangkan oleh Philips Interactive Media untuk digunakan pada mesin CD-i: Super Mario's Wacky Worlds, Hotel Mario, dan Mario Takes America. Hanya Hotel Mario yang dilancarkan; Wacky Worlds Super Mario dan Mario Takes America akhirnya dibatalkan. Philips diberi kebenaran untuk menggunakan watak Nintendo dalam permainan CD-i kerana mereka mengambil bahagian dalam mengembangkan aksesori tambahan yang belum dilancarkan untuk Super Nintendo Entertainment System(SNES).[25] Hotel Mario tidak memperoleh banyak kejayaan, dengan Nintendo jarang mengakuinya sebagai sebahagian daripada siri Mario.[26][27]

Super Mario's Wacky Worlds adalah permainan video yang dibatalkan yang dirancang untuk CD-i, yang dikembangkan oleh NovaLogic, yang berusaha menduplikasi permainan Super Mario World. Walaupun sprite permainan berdasarkan atas sprite yang ada di Super Mario World, reka bentuk levelnya berdasarkan lokasi Bumi dan bukan Dinosaur Land. Kerana keterbatasan CD-i, beberapa ciri tidak dapat dimasukkan ke dalam permainan, seperti sejumlah besar sprite di skrin, dan banyak efek visual. Sifat pengawal peranti penunjuk menyediakan pengawalan yang sukar bagi Mario, kerana permainan ini mempunyai kawalan ditetapkan untuk berlari dan melompat.

Mario Takes America diusulkan mengenai perjalanan Mario ke Hollywood untuk membuat filemnya sendiri. Konsep permainan pada awalnya mengagumkan Philips, tetapi dibatalkan kerana syarikat itu tidak berpuas hati dengan perkembangan permainan.[28]

Hotel Mario adalah permainan teka-teki yang dikembangkan oleh Fantasy Factory dan diterbitkan oleh Philips Interactive Media untuk CD-i pada tahun 1994. Watak utama permainan ini adalah Mario dan Luigi, yang mesti mencari Princess Peach dengan melalui tujuh Hotel Koopa di Mushroom Kingdom. Setiap hotel dibahagikan kepada beberapa level, dan objektifnya adalah untuk menutup semua pintu di setiap level. Permainan ini telah dikritik sebagai salah satu permainan dipusatkan Mario yang terburuk, terutamanya kerana tayangan pandangannya dan tatamain yang ringkas.[29][30]

Ubisoft

Mario + Rabbids Kingdom Battle adalah permainan video berperanan taktikal berasaskan giliran yang dikembangkan oleh Ubisoft Milan (divisi studio Itali Ubisoft) untuk Nintendo Switch. Permainan ini adalah persilangan cereka dengan francais Raving Rabbids Ubisoft, dan menampilkan tatamain pemain tunggal dan koperasi multipemain. Kisah permainan ini menyaksikan pemain mengawal Mario, rakan-rakannya, dan sekumpulan Rabbids yang berpakaian seperti mereka, berhadapan dengan akibat daripada serangan yang tiba-tiba oleh sekumpulan Rabbids, yang secara tidak sengaja telah menyalahgunakan reka cipta yang kuat yang telah membawa kekacauan ke Mushroom Kingdom. Shigeru Miyamoto pada awalnya kagum dengan prototaip permainan, yang dipersembahkan kepadanya oleh pengarah kreatif Davide Soliani pada tahun 2014, yang kemudian menyebabkan Nintendo mengesahkan permainan untuk pelancaran di Nintendo Switch. Permainan ini dilancarkan di Eropah dan Amerika Utara pada 29 Ogos 2017, dan disambut dengan sambutan yang baik dari para pengkritik, yang memuji tatamain, kedalaman, dan grafiknya.

Lain-lain

Electronic Arts mengembangkan dan mengeluarkan NBA Street V3 dan SSX on Tour pada tahun 2005, yang mana kedua-duanya menampilkan Mario, Luigi, dan Peach sebagai watak yang boleh dimainkan dalam versi GameCube.

Media lain

Francais Mario mengandungi banyak komik, manga dan siri TV berdasarkan permainan siri itu. Kebanyakan dilancarkan pada akhir 1980-an hingga awal 1990-an, dan sejak itu telah menjadi jarang. Mario, Luigi dan Peach telah tampil dalam dua permainan sukan, termasuk NBA Street V3 versi GameCube. Siri ini melancarkan dua filem, anime Super Mario Bros.: Peach-Hime Kyushutsu Dai Sakusen yang dilancarkan pada tahun 1986 dan filem aksi langsung Super Mario Bros. pada tahun 1993. Filem aksi itu kehilangan sejumlah besar wang di panggung dan secara meluas dianggap sebagai kegagalan.[31]

Televisyen

Saturday Supercade adalah sebuah siri animasi televisyen yang dihasilkan untuk Sabtu pagi oleh Ruby-Spears Productions. Siri itu berlangsung selama dua musim di CBS, bermula pada tahun 1983. Setiap episod terdiri daripada beberapa segmen yang lebih pendek yang menampilkan watak permainan video dari Zaman Keemasan Permainan Arked. Donkey Kong, Mario dan Pauline (dari permainan arked Donkey Kong) ditampilkan dalam cerita itu.

The Super Mario Bros. Super Show! adalah siri TV Amerika pertama berdasarkan permainan Mario di NES. Cerita ini disiarkan secara sindiket dari 4 September hingga 1 Disember 1989. Rancangan ini dihasilkan oleh DIC Entertainment dan diedarkan untuk televisyen sindiket oleh Viacom Enterprises (hak penuh sejak itu kembali ke DiC melalui Nintendo).

King Koopa's Kool Kartoons adalah rancangan televisyen kanak-kanak aksi langsung yang disiarkan di California Selatan pada musim cuti 1989-90. Cerita ini dibintangi oleh Raja Koopa (juga dikenali sebagai Bowser), watak antagonis utama siri Mario. Program selama 30 minit itu pada mulanya disiarkan semasa slot waktu petang selepas sekolah di KTTV Fox 11 yang berpusat di Los Angeles.

The Adventures of Super Mario Bros. 3 adalah siri TV kedua berdasarkan permainan Mario di NES. Cerita ini disiarkan di NBC dari 8 September hingga 1 Disember 1990. Berdasarkan permainan video Super Mario Bros. 3, kartun itu menunjukkan Mario, Luigi, Princess Toadstool dan Toad bertarung melawan Bowser dan Koopalings yang berlainan nama dalam rancangan itu (Hip, Hop, Kooky, Kootie Pie, Big Mouth, Cheatsy, dan Bully). Seperti siri kartun Mario sebelumnya, animasi itu dilakukan oleh Sei Young Animation Co. Ltd, namun rancangan ini dihasilkan bersama oleh Reteitalia S.P.A., justeru sedikit perbezaan dalam reka bentuk watak.

Super Mario Challenge adalah rancangan yang disiarkan di The Children's Channel. Rancangan ini berlangsung dari tahun 1990 hingga 1991 dan ditayangkan pada pukul 4:30 pm setiap hari minggu. Penyampai, John Lenahan, memirip Mario, dan memakai pakaiannya. Dua pemain tetamu harus melakukan tugasan, yang semuanya melibatkan bermain permainan video Mario Super Mario Bros., Super Mario Bros. 2 dan, selepas pelancarannya pada tahun 1991, Super Mario Bros. 3. Pusingan-pusingan mengandungi cabaran untuk melihat pemain mana yang dapat menyelesaikan sebuah level dalam waktu terpantas dan siapa yang dapat mengumpulkan syiling emas terbanyak pada sebuah level yang tertentu.

Super Mario World adalah siri televisyen animasi berdasarkan permainan video SNES dengan nama yang sama. Ini adalah kartun Sabtu pagi yang ketiga dan yang terakhir berdasarkan siri Mario. Pertunjukan ini pada mulanya ditayangkan pada hari Sabtu pagi di NBC pada musim 1991–92. Ia dipaparkan dalam slot waktu setengah jam dengan sebuah versi pendek Captain N: The Game Master. Episod-episod Super Mario World kemudiannya dipaparkan sebagai sebahagian daripada pakej sindiket Captain N and the Video Game Masters. Selepas itu, siri ini dipisahkan dari Kapten N sama sekali dan dipaparkan dalam tayangan ulang dikompres masa di Mario All-Stars.

Anime

Super Mario Bros.: Peach-Hime Kyushutsu Dai Sakusen! adalah filem anime Jepun yang dilancarkan pada 20 Julai 1986. Diarahkan oleh Masami Hata dan diterbitkan oleh Masakatsu Suzuki dan Tsunemasa Hatano, ia dibintangi oleh Mario dan Luigi, yang terjebak dalam permainan video Famicom, di mana mereka mesti menyelamatkan Princess Peach dari Koopa. Sebuah adaptasi manga dari filem ini diterbitkan di Jepun pada masa yang sama dengan pelancaran filem ini.

Sebuah siri terdiri daripada tiga episod OVA berjudul Amada Anime Series: Super Mario Bros. berdasarkan Momotarō, Issun-bōshi dan Snow White, dilancarkan pada 3 Ogos 1989. Ini umumnya menampilkan Mario sebagai pahlawan, Peach sebagai gadis dan Bowser sebagai penjahat, dengan watak Mario yang lain memainkan peranan menolong.[32]

Filem

Super Mario Bros adalah sebuah filempengembaraan keluarga komedi secara longgarnya berdasarkan permainan video dengan nama yang sama. Filem ini mengikuti eksploitasi Mario (Bob Hoskins) dan Luigi (John Leguizamo) dalam sebuah distopia yang diperintah oleh Raja Koopa (Dennis Hopper). Filem ini adalah filem aksi langsung utama yang pertama berdasarkan permainan video. Plot filem ini menampilkan Mario dan Luigi sebagai protagonis utama, Mario memimpin pasukan dengan Luigi, mengembangkan percintaan dengan Princess Daisy.

Filem ini menjana pendapatan $21 juta dengan bajet $48 juta.[31] Pada rancangan televisyen Siskel & Ebert, filem ini mendapat dua jari bawah dan ditulis sebagai kegagalan pecah panggung.[33]

Bowser dan Super Mushroom tampil dalam filem animasi komputer Disney 2012 Wreck-It Ralph. Mario disebut tetapi tidak dilihat dalam filem itu.

Filem animasi akan datang

Pada bulan Disember 2014, e-mel yang dibocorkan melalui penggodam menunjukkan bahawa Sony Pictures sedang berunding dengan Nintendo untuk membuat filem animasi sepenuhnya berdasarkan francais Mario.[34] Perjanjian ini tidak dapat dicapai.[35] Pada bulan November 2017, dilaporkan bahawa Nintendo akan bekerjasama dengan Universal Pictures dan Illumination untuk membuat filem animasi Mario.[36][37][38] Presiden Nintendo Tatsumi Kimishima menyatakan pada Januari 2018 bahawa sebuah perjanjian belum lagi diselesaikan, tetapi sebuah pengumuman akan datang tidak lama lagi.[39]

Menjelang akhir Januari 2020, Nintendo mengesahkan bahawa filem animasi dengan Illumination akan bergerak maju, dengan Shigeru Miyamoto dan Chris Meledandri menerbit bersama.[40] Miyamoto menyatakan pada tahun 2020 bahawa idea untuk membuat filem berasal daripada membawa permainan lama mereka ke Virtual Console dan perkhidmatan lain; Peralihan sedemikian memerlukan masa untuk syarikat itu, dan Miyamoto menyedari bahawa "perniagaan kandungan kami akan dapat berkembang lebih jauh lagi jika kami dapat menggabungkan perisian yang kami sayangi selama ini dengan aset video, dan menggunakannya bersama-sama untuk jangka masa yang panjang."[41] Miyamoto tahu bahawa proses membuat filem jauh berbeza daripada proses mencipta permainan video, dan inginkan seorang pakar filem memimpin usaha tersebut. Dalam kerja Nintendo dengan Universal Parks & Resorts untuk membuat sebuah tarikan berdasarkan Mario, Miyamoto telah bertemu Meledandri, dan mereka mengadakan beberapa perbincangan. Miyamoto mendapati proses kreatif Meledandri serupa dengan prosesnya sendiri, dan memutuskan dia akan menjadi peneraju yang bagus untuk sebuah filem Mario. Mereka telah memulakan perbincangan filem yang lebih bersungguh-sungguh pada tahun 2016, dengan mengetahui bahawa jika mereka menyedari filem itu tidak dapat berfungsi, mereka dapat pergi dengan mudah. Namun, pada saat pengumuman rasmi, Miyamoto mengatakan bahawa mereka telah melakukan perbincangan yang baik mengenai lakonan skrin dan merasakan kemajuan yang baik untuk sebuah filem yang betul.[42] Meledandri menyatakan bahawa filem itu adalah sebuah "keutamaan" untuk Illumination dan kemungkinan besar akan ditayangkan pada tahun 2022. Dia menambah bahawa Miyamoto akan menjadi "depan dan tengah" dengan pembuatan filem itu.[43] Shuntaro Furukawa, presiden Nintendo, mengumumkan bahawa produksi untuk filem ini telah bermula pada 1 Februari 2019, dan ditetapkan untuk dilancarkan pada tahun 2022.[44] Pada Januari 2020, Furukawa memberikan kemas kini yang menyatakan bahawa filem ini "bergerak lancar", bertujuan untuk dilancarkan pada tahun 2022. Furukawa juga menyatakan bahawa Nintendo akan memiliki hak untuk filem itu, dan bahawa kedua-dua Nintendo dan Universal akan membiayai produksinya.[45]

Komik dan manga

Super Mario-kun[f] adalah sebuah sir manga yang ditulis oleh Yukio Sawada[g] dan diterbit oleh Shogakukan. Siri itu disirikan dalam CoroCoro Comic. Siri ini mengandungi banyak watak dan senario dari permainan Mario, seperti Super Mario World dan Paper Mario. Setelah mencapai isu ke-41nya, Super Mario-kun adalah siri manga Mario paling lama dalam sejarah. Siri ini terus mengeluarkan isu sehingga sekarang. Sebuah lagi siri manga konsisten berdasarkan pelbagai permainan Mario adalah sebuah karya ditulis dan dilukis oleh Hiroshi Takase[h] dan diterbit oleh PikaPika Comics yang, sedikit memeningkan, juga dinamakan Super Mario-kun.[i] Sirir itu sekarang di isu kelima dan diberhentikan disebabkan oleh kematian pengarya pada tahun 2006.

Nintendo Comics System adalah satu siri buku komik yang diterbitkan oleh Valiant Comics pada tahun 1990 dan 1991. Siri itu adalah sebahagian daripada perjanjian pelesenan dengan Nintendo, yang menampilkan watak-watak dari permainan video mereka dan kartun berdasarkan mereka. Buku komik Valiant's Super Mario Bros. berdasarkan tiga permainan utama Mario di Nintendo Entertainment System, dan juga The Super Mario Bros. Super Show. Barisan Mario diperbaharui untuk tahun 1991 dengan dua buku yang berbeza—Super Mario Bros. dan Adventures of the Super Mario Bros.

Siri Nintendo Adventure Book diterbitkan dari tahun 1991 hingga 1992 oleh Archway Books, dan Mammoth Books di United Kingdom. Terdapat dua belas secara keseluruhan. Buku-buku itu diformat seperti buku-buku Pilih Pengembaraanmu Sendiri yang laris, di mana pembaca membuat keputusan yang mengubah hasil ceritanya. Sepuluh buku tersebut adalah mengenai pengembaraan Mario Bros. di Mushroom Kingdom dan didasarkan terutamanya pada komik Valiant Comics diterbitkan untuk cetakan Nintendo Comics System.

Super Mario Adventures[j] adalah sebuah antologi komik, dilukis dalam gaya manga Jepun, yang diterbitkan di majalah Nintendo Power sepanjang 1992, menampilkan watak dari siri Mario Nintendo dan didasarkan secara longgarnya pada Super Mario World.

Segera setelah berakhirnya Super Mario Adventures, Nintendo Power mengakhiri epik itu dengan kisah sepuluh halaman berdasarkan Super Mario Land 2: 6 Golden Coins berjudul Mario VS Wario, yang diterbitkan dalam isu Januari 1993 mereka dan kemudian dicetak semula dalam novel grafik.

Pada satu ketika, Archie Comics membuat cadangan ke Nintendo untuk komik Mario baru yang serupa dengan siri Sonic the Hedgehog mereka, tetapi ia ditolak.[47]

Ensiklopedia berdasarkan Super Mario Bros dilancarkan di Jepun pada Oktober 2015.[48] Pada Februari 2017, Nintendo mengumumkan bahawa ensiklopedia itu akan dilancarkan di Amerika Utara dan Eropah pada bulan Jun 2017.[49]

Sebuah ensiklopedia lain berdasarkan siri itu sehingga Super Mario Maker diterbitkan oleh Dark Horse Publishing pada 23 Oktober 2018.[50]

Barangan

 
Nintendo DS Lite bertemakan Mario .

Mario telah muncul di kotak makanan, kemeja-T, seluar,[51] majalah, iklan (terutama dalam iklan Got Milk?),[52] dalam bentuk gula-gula, pada botol syampu, bijirin, lencana, dan sebagai mainan lembut.[53] Pada tahun 1992, Gottlieb mencipta mesin pinball bertema Super Mario.[54] Sebuah permainan papan Monopoly berdasarkan francais Mario telah disahkan oleh laman web USAopoly.[55] Pada bulan April 2017, permainan papan yang dikembangkan oleh USAopoly bertajuk Super Mario Level Up! diumumkan untuk dilancarkan.[56] Pada awal tahun 2017, bar sementara bertema Super Mario yang dikenali sebagai "The Cherry Blossom Pub" dibuka di Mockingbird Hill, Washington, DC. Bahagian dalam satu sisi bar telah diubah menjadi "dunia impian Nintendo". The Washington melaporkan dalam temu ramah dengan Derek Brown, pemilik bar, bahawa bar itu telah menjadi sangat popular sehingga terdapat garis panjang dua jam di luar bar.[57] Koktel-koktel di bar itu berharga $13 dan semuanya bertemakan Mario. Di menu terdapat "It's a Me, A-Mario" (vermouth manis, Don Ciccio & Figli Carcafio, Aperitivo, dan ale halia pedas), "What Doesn't Kill You Makes You Smaller" (vodka, limau mandarin, pomelo dan soda aprikot) dan "King Koopa Cup" (Dua wiski James Johnny Smoking Gun, teh halia "popcorn", dan lemon).[58] Satu lagi permainan papan yang diilhamkan oleh Monopoly yang dinamakan Monopoly Gamer dikeluarkan pada bulan Ogos 2017.[59] Sebagai tambahan, Monopoly Gamer menambah sebuah versi Mario Kart dengan lapangan dari Mario Kart 8 yang berfungsi sebagai harta tanah. LINE mengeluarkan empat set pelekat Mario yang disuarakan. Set Lego bertema Mario dikeluarkan pada Ogos 2020.[60][61][62][63][64] Set ini menampilkan figura Mario elektronik yang berinteraksi dengan bahagian lain set tersebut.[65]

Konsert dan persembahan

Tema Super Mario Bros telah ditampilkan dalam banyak konsert, termasuk "PLAY! Chicago",[66] Columbus Symphony Orchestra,[67] Mario & Zelda Big Band Live, Play! A Video Game Symphony, [68] dan lain-lain.

Konsert Video Games Live menampilkan tema itu yang dipersembahkan oleh Koji Kondo.[69]

Sambutan

Siri Mario telah mendapat sambutan yang sangat positif dari pengkritik dan penonton. Artikel tahun 1996 di Next Generation menyatakan bahawa "Evolusi siri Mario memimpin permainan yang lain dengan tangan, mengejar jejak, dan mengajar ajaran dalam mekanik permainan, struktur, dan kemampuan dipermainkan kepada sesiapa pun yang akan mempelajari rahsianya".

Tetapan

Sebilangan besar permainan Mario ditetapkan dalam "Mushroom Kingdom" fiksyen, tetapi tetapan lain telah digunakan.

Tempat yang diperkenalkan dalam francais Mario adalah:

  • "Mushroom Kingdom", kerajaan pusat alam semesta dan tetapan kebanyakan permainan Super Mario. Kerajaan itu biasanya diperintah oleh Princess Peach. Ibu kota kerajaan adalah Toad Town, sebuah kota yang terletak di bawah Istana Peach. Menurut Super Mario Galaxy, Mushroom World adalah planet di mana Mushroom Kingdom berada.
  • "Subcon" adalah dunia mimpi yang merupakan lokasi Super Mario Bros. 2.
  • "Bowser's Kingdom", kerajaan yang diperintah oleh Bowser. Kerajaan ini muncul dalam beberapa permainan dengan nama yang berlainan, dan sering muncul sebagai level terakhir permainan yang menampilkannya. Kali pertama kerajaan ini muncul dengan nama Bowser's Kingdom adalah di Super Mario Odyssey.
  • "Sprixie Kingdom" adalah latar utama Super Mario 3D World, rumah bagi makhluk seperti pari-pari yang disebut "Sprixies". Kerajaan ini terdiri dari 8 pulau dengan tema yang berbeza-beza, dengan setiap pulau diperintah oleh sebuah Sprixie.
  • "Sarasaland" adalah tetapan Super Mario Land, yang diperintah oleh Princess Daisy, dan dibahagi menjadi empat kerajaan: Birabuto Kingdom (berdasarkan Mesir Purba), Muda Kingdom (berdasarkan Mu dan Bermuda), Easton Kingdom (berdasarkan Pulau Easter) dan Chai Kingdom (berdasarkan China Purba).
  • "Isle Delfino", sebuah pulau syurga berbentuk ikan lumba-lumba, adalah tetapan untuk Super Mario Sunshine . Ibu kotanya adalah "Delfino Plaza".
  • "Kingdom of Bask", yang diperkenalkan di Mario Tennis Aces, diperintah oleh "King Bask" sehingga "Lucien", antagonis utama permainan, menyerangnya, memaksa King Bask untuk memisahkan kekuasaannya menjadi Power Stones.
  • "Beanbean Kingdom", diperkenalkan di Mario & Luigi: Superstar Saga, diperintah oleh "Queen Bean" dan anaknya "Prince Peasley". Ibu kotanya adalah "Beanbean Castle Town", dan kerajaan ini dikenali memiliki hubungan baik dengan Mushroom Kingdom, tambahan pula berbatasan dengannya. Kawasan-kawasan tersebut dinamakan berdasarkan onomatopoeia ketawa. Sama seperti Mushroom Kingdom bertema cendawan, Beanbean Kingdoom juga bertema kacang. Ia juga merupakan rumah bagi "Chuckola Cola" yang terkenal. Hutan di mana ia dihasilkan dinamakan "Chucklehuck Woods".
  • "Pi'illo Island", sebelumnya dikenali sebagai "Pi'illo Kingdom", diperkenalkan di Mario & Luigi: Dream Team, dan merupakan pulau yang diperintah oleh "Prince Dreambert" sehingga dia dan Pi'illos yang lain dipenjarakan oleh "Antasma", antagonis utama permainan. Pada masa yang tidak ditentukan pada masa lalu, pulau ini diambil alih oleh "Dr. Snoozemore". Pada akhir permainan, dengan semua Pi'illos dibebaskan, pulau ini sekali lagi diperintah oleh Putera Dreambert.
  • Super Mario Odyssey memperkenalkan pelbagai lokasi baru seperti Cap Kingdom, Cascade Kingdom, Metro Kingdom dan Luncheon Kingdom, hanya untuk menamakan beberapa.

Impak dan legasi

Mario telah ditampilkan dalam 256 permainan dari pelbagai genre (termasuk sukan, teka-teki, pesta, perlumbaan dan penembak orang pertama), dan francais Mario adalah francais permainan video terlaris sepanjang masa.[70] Sekurang-kurangnya 31 permainan Mario yang berbeza telah terjual lebih daripada satu juta salinan setiap tahun sejak 1995. Ini termasuk siri utama Super Mario, yang sendiri telah menjual lebih daripada 262 juta unit di seluruh dunia,[71] dan juga siri Mario Kart yang menjual 78 juta unit,[72] siri Mario Party yang menjual lebih dari 32 juta unit,[73] Donkey Kong yang menjual lebih dari 125,000 mesin arked[74] dan enam juta kartrij Coleco,[75] dan Mario Bros. yang menjual 1.72 juta kartrij Famicom.[76]

Lihat juga

 

Catatan

  1. ^ Jepun: マリオ Hepburn: Mario?
  2. ^ Jepun: ドクターマリオ Hepburn: Dokutā Mario?
  3. ^ Jepun: マリオVSドンキーコング Hepburn: Mario tai Donkī Kongu?
  4. ^ Jepun: マリオカート Hepburn: Mario Kāto?
  5. ^ Jepun: ペーパーマリオ Hepburn: Pēpā Mario?
  6. ^ Jepun: スーパーマリオくん Hepburn: Sūpā Mario-kun?
  7. ^ Jepun: 沢田ユキオ Hepburn: Sawada Yukio?
  8. ^ Jepun: 嵩瀬ひろし Hepburn: Takase Hiroshi?
  9. ^ Jepun: スーパーマリオくん Hepburn: Sūpā Mario-kun?
  10. ^ Jepun: SUPER MARIO ADVENTURES マリオの大冒険 Hepburn: Mario no daibōken[46]?

Rujukan

  1. ^ Ryan, Jeff (2011). Super Mario: How Nintendo Conquered America (dalam bahasa Inggeris). Penguin Books. m/s. 8. ISBN 9781101517635.
  2. ^ Nintendo Power (61). Nintendo. June 1994. Missing or empty |title= (bantuan)
  3. ^ "Video Game Flyers: Donkey Kong, Nintendo". The Arcade Flyer Archive. Dicapai pada October 29, 2018.
  4. ^ "Video Game Flyers: Donkey Kong, Karateco". The Arcade Flyer Archive. Dicapai pada October 29, 2018.
  5. ^ "10 Mario Fun Facts!". Dicapai pada September 29, 2007.
  6. ^ Nintendo (1983). "pg. 5". Mario Bros. manual. Nintendo Entertainment System.
  7. ^ Nintendo (1983). "pg. 8". Mario Bros. manual. Nintendo Entertainment System.
  8. ^ Parish, Jeremy (November 8, 2017). "Ranking the core Super Mario games". Dicapai pada November 6, 2018.
  9. ^ Ingraham, Nathan. "'Super Mario Run' is just as much fun as we'd hoped". Engadet. Dicapai pada December 8, 2016.
  10. ^ "NP Top 200". Nintendo Power. 200. February 2006. m/s. 58–66.
  11. ^ "Best NES Games of all time". GamesRadar. April 16, 2012. Dicapai pada December 5, 2013.
  12. ^ Crecente, Brian (2009-26-2). "Super Mario Kart: Most Influential Video Game in History." Kotaku. Retrieved January 27, 2012.
  13. ^ Sato, Yoshi (February 6, 2008). "Mario Kart Wii Detailed". 1UP. Diarkibkan daripada yang asal pada October 29, 2013. Dicapai pada May 21, 2013.
  14. ^ Passary, Anu. "'Mario Kart 8' revs up to 1,200,000 units in sales, becomes fastest-selling Wii U game". TechTimes. Dicapai pada July 27, 2014.
  15. ^ Casamassina, Matt (February 5, 2001). "Paper Mario review". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada September 8, 2009. Dicapai pada August 17, 2008.
  16. ^ "Nintendo Dominates Japanese Charts". IGN. August 18, 2000. Dicapai pada March 14, 2006.
  17. ^ Tidwell, Mikel. "RPGamer—Paper Mario". RPGamer. Diarkibkan daripada yang asal pada August 31, 2017. Dicapai pada August 17, 2008.
  18. ^ "RPGFan—Paper Mario". RPGFan. Dicapai pada August 17, 2008.
  19. ^ Stahl, Ben (February 5, 2001). "GameSpot: Paper Mario review". GameSpot. Diarkibkan daripada yang asal pada August 19, 2013. Dicapai pada August 19, 2013.
  20. ^ Bramwell, Tom (February 5, 2001). "Eurogamer: Paper Mario review". Eurogamer. Dicapai pada October 18, 2008.
  21. ^ Schille, Jeff. "3DS Trailers: 'New Super Mario Bros. 2,' 'Luigi's Mansion' & 'Paper Mario'". Game Rant. Dicapai pada September 19, 2016.
  22. ^ Goldfarb, Andrew. "E3 2012: First Paper Mario 3DS Details Revealed". IGN. Dicapai pada September 19, 2016.
  23. ^ "Paper Mario: The Origami King – Announcement Trailer – Nintendo Switch". Nintendo. Dicapai pada May 14, 2020.
  24. ^ "Konami acquiring Hudson". Diarkibkan daripada yang asal pada July 24, 2012.
  25. ^ "SNES-CD Profile". N-Sider. Diarkibkan daripada yang asal pada February 17, 2008. Dicapai pada June 28, 2008.
  26. ^ Cowan, Danny (April 25, 2006). "CD-i Games: Nintendo". 1UP.com. Diarkibkan daripada yang asal pada July 20, 2012. Dicapai pada June 21, 2008.
  27. ^ Workman, Robert (December 12, 2007). "Mascots Gone Wild: Nintendo Characters' Worst Moments (Hotel Mario)". GameDaily. Diarkibkan daripada yang asal pada October 12, 2008. Dicapai pada June 21, 2008.
  28. ^ "The Cancelled Mario Game That Was Taken Away by a Bank in Canada". Unseen64. Dicapai pada November 19, 2016.
  29. ^ Hotel Mario instruction book. Philips Interactive Media. 1994. m/s. 3. PP0260 GA.
  30. ^ Whitehead, Dan (March 9, 2007). "The History of Mario". Eurogamer. Dicapai pada June 21, 2008.
  31. ^ a b "Super Mario Bros. (1993)". Boxofficemojo.com. June 29, 1993. Dicapai pada September 11, 2012.
  32. ^ Plunkett, Luke (August 30, 2011). "There Were Worse Mario Cartoons Than the American One". Kotaku.
  33. ^ "Siskel & Ebert". Diarkibkan daripada yang asal pada January 17, 2010.
  34. ^ Vary, Adam (December 11, 2014). "Sony Pictures Lands "Mario Bros." Movie Rights From Nintendo, Leaked Emails Show". BuzzFeed. Dicapai pada December 11, 2014.
  35. ^ Osborn, Alex (January 31, 2018). "Nintendo Officially Partnering With Illumination on Mario Movie". IGN. Dicapai pada December 17, 2018.
  36. ^ Pallotta, Frank (November 14, 2017). "'Super Mario Bros.' animated movie in the works at Illumination Entertainment". CNNMoney. Dicapai pada November 14, 2017.
  37. ^ "'Super Mario Bros.' Movie in the Works at Illumination Entertainment". Collider. November 14, 2017. Dicapai pada November 14, 2017.
  38. ^ "Super Mario Movie in the Works From Despicable Me Studio". Slashfilm. November 14, 2017. Dicapai pada November 14, 2017.
  39. ^ Medina, Joseph Jammer (January 9, 2018). "Super Mario Bros. Movie Deal Not Finalized, Movie Could Come in 2020". Screen Rant. Dicapai pada January 9, 2018.
  40. ^ Blair, Gavin J. (January 31, 2018). "'Mario' Movie to Be Produced by Nintendo and Illumination". The Hollywood Reporter. Dicapai pada January 31, 2018.
  41. ^ Olsen, Mathew (February 3, 2020). "The Virtual Console Convinced Nintendo to Make a New Mario Movie". USGamer. Dicapai pada February 3, 2020.
  42. ^ Minotti, Mike (January 9, 2018). "Nintendo's Miyamoto explains how Illumination won Mario movie rights". VentureBeat. Dicapai pada January 9, 2018.
  43. ^ Schaefer, Sandy (November 6, 2018). "Super Mario Bros. Animated Movie Is A Priority; May Arrive in 2022". Screen Rant. Dicapai pada November 6, 2018.
  44. ^ "Corporate Management Policy Briefing" (PDF). February 1, 2019. Dicapai pada December 14, 2019.
  45. ^ Craddock, Ryan (January 30, 2020). "Illumination's Mario Movie Is "Moving Along Smoothly", Aiming For 2022 Release". Nintendo Life. Dicapai pada January 31, 2020.
  46. ^ "Super Mario Adventures Official Nintendo Comic Book (Paperback)." Amazon.com. Retrieved on November 19, 2008.
  47. ^ "Archie Pitched Nintendo a Super Mario Comic, But It Was Shot Down". GoNintendo. rawmeatcowboy. September 12, 2015. Dicapai pada September 12, 2015.
  48. ^ "Nintendo releasing 256-page Mario encyclopedia in Japan next month". Nintendo Everything. Dicapai pada September 9, 2015.
  49. ^ "Super Mario Bros. Encyclopedia coming to North America and Europe in June". Nintendo Everything. Dicapai pada February 18, 2017.
  50. ^ "Mario's Very Own Encyclopedia Will Leap Onto Book Shelves This October". Nintendo Life. Dicapai pada February 20, 2018.
  51. ^ "👖x 🍄. Coming soon". Twitter. Dicapai pada March 3, 2020.
  52. ^ Weiss, Jodi & Kahn, Russell (2004). In 145 Things to Be When You Grow Up. Princeton Review Publishing. p. 25. ISBN 0-375-76369-4. Google Book Search. Retrieved on November 6, 2009.
  53. ^ "Nintendo's Shining Star: The History of Mario". GameCubicle. Dicapai pada August 23, 2008.
  54. ^ "Gottlieb's Super Mario Bros. Pin" (PDF). Cash Box. 55 (39): 25. May 25, 1992. Dicapai pada August 20, 2017.
  55. ^ USAopoly. "MONOPOLY®: Super Mario Bros.™ Collector's Edition". USAopoly. Diarkibkan daripada yang asal pada December 19, 2017. Dicapai pada May 20, 2016.
  56. ^ "New Super Mario game REVEALED – but it's NOT for Nintendo Switch". Dicapai pada April 16, 2017.
  57. ^ "You Can't Bribe Your Way into The Cherry Blossom Bar". washingtonian.com. March 21, 2017.
  58. ^ https://plus.google.com/+travelandleisure/posts. "This Super Mario-themed Bar Has Nintendo Fans Lining up for Hours". travelandleisure.com.
  59. ^ "Hasbro and Nintendo introduce MONOPOLY GAMER, a new way to play MONOPOLY". Nintendo. June 28, 2017. Dicapai pada July 4, 2017.
  60. ^ Lego Group (11 March 2020). "The LEGO Group and Nintendo partner to take legendary brick-building to a new level". Lego.com. Lego. Dicapai pada 20 April 2020.
  61. ^ Lego Group (11 March 2020). "The LEGO Group and Nintendo lift the lid on exciting new LEGO® Super Mario™ details; preorders begin today". Lego.com. Lego. Dicapai pada 7 April 2020.
  62. ^ Lego Group (11 March 2020). "NEW LEGO® Super Mario™ Power-Up Packs let fans level up their gameplay even further!". Lego.com. Lego. Dicapai pada 20 May 2020.
  63. ^ Lego Group (16 June 2020). "The LEGO Group and Nintendo reveal full product range for new LEGO® Super Mario™ play experience". Lego.com. Lego. Dicapai pada 16 June 2020.
  64. ^ Lego Group (14 July 2020). "The LEGO Group introduces LEGO® edition of classic Nintendo Entertainment System™". Lego.com. Lego. Dicapai pada 14 July 2020.
  65. ^ "LEGO® Super Mario™ | LEGO.com – LEGO.com US". www.lego.com.
  66. ^ "Super Mario Bros. and Zelda composer Koji Kondo to attend PLAY! Chicago". Music 4 Games. April 14, 2006. Diarkibkan daripada yang asal pada February 25, 2009. Dicapai pada February 13, 2009.
  67. ^ "Symphony piles up points with video-game concert". The Columbus Dispatch. April 27, 2007. Dicapai pada February 13, 2009.[pautan mati]
  68. ^ "I hear a video game symphony". Pop Journalism. September 27, 2006. Diarkibkan daripada yang asal pada December 15, 2007. Dicapai pada February 13, 2009.
  69. ^ "Super Mario Bros. Composer Koji Kondo Interview". 1UP.com. October 19, 2007. Dicapai pada February 16, 2009.
  70. ^ "Italian Plumber More Memorable Than Harper, Dion". CNW Group. December 13, 2007. Diarkibkan daripada yang asal pada September 11, 2009. Dicapai pada April 4, 2010.
  71. ^ "Nintendo DS Lite Suggested Retail Price Drops to $99.99 and Mario Games Go Red" (Siaran akhbar). Business Wire. May 31, 2011. Dicapai pada May 31, 2011.
  72. ^ 12 million in North America as of November 15, 2005: "Mario Kart DS launches with Wi-Fi gaming service" (Siaran akhbar). Nintendo. November 15, 2005. Diarkibkan daripada yang asal pada January 11, 2009. Dicapai pada March 21, 2009.
  73. ^ "Mario Party 9 for Wii Lets You Party Like You've Never Partied Before". Nintendo. March 12, 2012. Dicapai pada March 15, 2012.
  74. ^ Japan: 65,000 (Ashcraft, Brian; Snow, Jean (2008). "sixty-five+thousand" Arcade Mania: The Turbo-charged World of Japan's Game Centers (ed. 1st). Tokyo: Kodansha International. ISBN 978-4-7700-3078-8. Dicapai pada February 12, 2012. Jumpman hopped over barrels, climbed ladders, and jumped from suspended platform to suspended platform as he tried to rescue a damsel from his pissed-off pet gorilla. The game was a smash, and sixty-five thousand cabinets were sold in Japan, propping up the then-struggling Nintendo and laying the groundwork for Nintendo and Donkey Kong creator Shigeru Miyamoto to dominate gaming throughout the 1980s and beyond.)
  75. ^ Sheff, David (1999). Game Over: Press Start to Continue: The Maturing of Mario. Wilton, Connecticut: GamePress. m/s. 121.:

    "And we received from Coleco an agreement that they would pay us three percent of the net sales price [of all the "Donkey Kong" cartridges Coleco sold]." It turned out to be an impressive number of cartridges, 6 million, which translated into $4.6 million.

  76. ^ "Nintendojofr". Nintendojo. September 26, 2006. Diarkibkan daripada yang asal pada July 30, 2008. Dicapai pada October 9, 2008.

Pautan luaran