Filem: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Baris 8:
== Pembuatan atau pembikinan ==
=== Persediaan ===
[[Cerita]] yang disampaikan dalam sesbuah filem didasarkan daripada sebuah [[naskhah]] [[skrip]] yang ditulis menerangkan [[adegan]] diisi [[watak|watak-watak]] melakukan [[aksi|perbuatan]] dan menuturkan [[dialog|patah kata]] tertentu sepertimana dimainkan [[pelakon]]. Seorang [[Penerbit filem|penerbit (atau produser)]] meluluskan selepas mengamati skrip ditulis lalu menyewa orang untuk bekerja pada filem tersebut dan mendapatkan wang yang akan dibutuhkandiperlukan untuk membayar para artis dan peralatan.
 
Produser biasanya mendapatkan wang dengan meminjam dari bank atau mencari [[Pelaburan|pelabur]] yang kesanggupan. Beberapa produser bekerja untuk sebuah [[studio filem]] dan yang lainnya bekerja secara [[Filem mandiri|mandiri]].
 
=== Perakaman ===
Pelakon dan sutradara membaca naskhah skrip untuk mengetahui apa yang harus dikatakan dan apa yang harus dilakukan. Kemudian sutradara memberitahu artis apa yang harus dilakukan dan seorang kameramenjurukamera akan mengambil gambar atau "[[futij]]"nya dengan [[kamera filem]].
 
Ketika "futij" atau gambar selesai dirakam, seorang [[Menyunting|penyunting]] menyusun gambar secara bersama-sama yang akan dirapikan untuk membentuk keseluruhan cerita yang tampak selari cerita mengikut durasi tertentu. Penyunting (atau "editor") suara dan muzik akan merakam [[runut bunyi]] yang bersesuaian dengan emosi ingin diungkitkan sebelum ia digabungkan ke dalam gambar filem.
 
=== Pengedaran dan penayangan ===
Setelah selesai, banyak salinan yang dibuat secara bergulungan yang kemudian diiedarkandiedarkan ke [[Panggung wayang gambar|panggung-panggung wayang]]. Sebuah mesin elektrik yang disebut [[Projektor filem|projektor]] akan mengeluarkan sinar melewatimenyuluh gulungan filem yang diputar dan gambarnya akan muncul di layar besar untuk dinikmati penonton.
 
<!--== Filem Melayu ==
Filem Melayu bermula semenjak pengenalan [[kamera wayang]] pada sekitar 40-an. Sekitar 50-an sehingga 60-an, Jalan Ampas di [[Singapura]] dan Jalan Ampang di [[Malaysia]] menjadi terkenal sebagai pengeluar filem-filem Melayu. Ramai pelakon yang berbakat mempunyai teknik lakonan yang baik dan menonjol pada masa itu seperti [[P. Ramlee]], [[S. Kadarisman]], [[Nordin Ahmad]] dan [[Neng Yatimah]].