Cermin: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Fail:Mirror.jpg|thumb|kiri|200px|Cermin di laman.]]'''Cermin''' adalah permukaan [[Pantulan (fizik)|memantul]] yang cukup licin untuk membentuk gambaran[[gambar]]an atau [[Bayang|bayanganbayang]]an yang seiras-iras objek yang menghadap ia.
 
== Bahan digunakan ==
Cermin awal terdiri daripada kepingan atau helaian [[logam]] digilap, biasanya [[logam perak]] atau [[tembaga]] apabila imej yang dipantuklan kembali adalah untuk dilihat (seperti perapian diri) tetapi juga dari logam lain apabila hanya penumpuan cahaya terbias yang diperlukan.
 
Kebanyakan cermin moden terdiri daripada lapisan nipis [[aluminium]] disalut atau "tersepuh belakang" pada kepingan [[kaca]]. Ia adalah ''sepuh belakang'', di mana; permukaan memantul dilihat melalui kepingan kaca; ini menjadikan cermin tahan, tetapi mengurangkan kualitimutu cermin kerana tambahan biasan permukaan depan kaca. Cermin seperti ini membalikkan sekitar 80% daripada cahaya tuju. "Bahagian belakang" cermin sering dicat hitam sepenuhnya untuk melindung logam dari hakisan.
 
[[Teleskop]] dan peralatan jitu yang lain menggunakan cermin sepuh hadapan ''front silvered'', di mana permukaan memantul diletak dipermukaan hadapan kaca, yang memberikan kualiti imej lebih baik. Sesetengah dari cermin ini menggunakan perak, tetapi banyak jenis menggunakan [[aluminum]] yang lebih memantul pada gelombang pendek berbanding perak. Kesemua lapisan ini mudah calar dan memerlukan pengendalian dengan cermat. Ia memantulkan 90% hingga 95% daripada cahaya semasa baru. Lapisan ini biasanya dilekatkan melalui vakum ''vacuum deposition'' Lapisan pelindung biasanya diletakkan sebelum cermin dikeluarkan dari vakum mengelakkan dari penguraian atau [[pengakisan]] apabila ia terdedah kepada udara ber[[oksigen]] dan lembap. Oleh itu cermin sepuh hadapan perlu diganti permukaannya secara berulang untuk mengekalkan mutu.
 
Ia memantulkan 90% hingga 95% daripada cahaya semasa baru. Lapisan ini biasanya dilekatkan melalui vakum ''vacuum deposition'' Lapisan pelindung biasanya diletakkan sebelum cermin dikeluarkan dari vakum mengelakkan dari penguraian atau [[pengakisan]] apabila ia terdedah kepada udara ber[[oksigen]] dan lembap. Oleh itu cermin sepuh hadapan perlu diganti permukaannya secara berulang untuk mengekalkan mutu.
 
[[Fail:Mirror.globe.arp.500pix.jpg|thumb|kiri|200px|Pantulan dari cermin cembung sfera ''spherical convex mirror''.]]