Bunga kertas: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tofeiku (bincang | sumb.)
k Tofeiku telah memindahkan laman Pokok Bunga Kertas ke Bunga kertas melalui lencongan: kata nama am
Irsyad Lim (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 14:
}}
 
'''Pokok Bunga Kertas''', ([[Tulisan Jawi]]: ڤوکوق بوڠا کرتس)([[bahasa Inggeris]]: "''bougainvillea''") mempunyai [[bunga]] berwarna-warni yang berkembang sepanjang tahun dan oleh itu, telah menjadi pilihan tanaman hiasan [[tropika]] yang sangat popular. Berasal dari [[Amerika Selatan]], pokok bunga kertas sering ditanam di taman-taman, kawasan perumahan, dan kawasan hiasan laman. Semasa pokok bunga kertas berbunga, adalah kebiasaannya bahawa kebanyakan [[daun]]nya akan luruh dan meninggalkan bunga-bunga dan dahan-[[dahan]] yang menarik. [[Nama botani]] bunga ini ''Bougainvillea spp''.
 
Pokok bunga kertas mendapat nama disebabkan bunganya yang nipis dan mempunyai ciri-ciri seperti [[kertas]]. Nama Inggeris dan [[genus]] pohom berbunga ini iaitu ''Bougainvillea'' dinamakan sempena [[Louis-Antoine de Bougainville]], seorang Komander Laut [[Perancis]].
Baris 21:
 
Pokok bunga kertas juga menjadi pilihan kacukan untuk menjadikan pokok bunga kertas yang mempunyai pelbagai dahan dengan bunga yang berlainan warna. Pokok bunga kertas menjadi pilihan ramai disebabkan bunga berwarna-warni yang cantik dan tahan lama, mudah dijaga, serta pokoknya yang tahan lama sehingga melebihi 20 tahun (jika dijaga dengan betul). Pokok bunga kertas kini juga menjadi pilihan bagi menghasilkan pokok [[bonsai]] renek.
 
 
 
 
== Galeri ==