Eskatologi Islam: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
WargaINDO (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih Advanced mobile edit
WargaINDO (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih Advanced mobile edit
Baris 16:
 
==Rahsia Allah==
Mengenai kedatangan [[Harihari Kiamatkiamat]], menurut [[syariat Islam]], tidak ada yang tahu, sama ada [[malaikat]], [[nabi]] atau [[rasul]], masalah ini adalah masalah yang ghaib dan hanya Allah sahaja yang mengetahuinya. Seperti yang disebutkan dalam ayat-ayat [[al-Quran]] dan [[Hadis Sahih|hadis sahih]].
 
Allah berfirman:
{{Cquote|"Mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad) tentang hari kiamat: "Bilakah masa datangnya?" Katakanlah: "Sesungguhnya pengetahuan mengenainya hanyalah ada di sisi Tuhanku, tidak ada sesiapa pun yang dapat menerangkan kedatangannya pada waktunya melainkan Dia. (Huru-hara) hari kiamat itu amatlah berat (menggerunkan makhluk-makhluk yang ada) di langit dan di bumi; ia tidak datang kepada kamu melainkan secara mengejut". Mereka bertanya kepadamu seolah-olah engkau sedia mengetahuinya. Katakanlah: "Sesungguhnya pengetahuan mengenai hari kiamat itu adalah di sisi Allah, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui".
(Al-A'raaf:187) }}
 
Juga dalam firman-Nya:
{{Cquote|"Manusia bertanya kepadamu (wahai Muhammad) tentang kedatangan hari kiamat; katakanlah: "Sesungguhnya pengetahuan mengenainya hanyalah ada di sisi Allah. " Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui? - boleh jadi masa datangnya tidak lama lagi".
(Al-Ahzaab:63)}}
 
[[Muhammad]] pernah ditanya oleh [[Malaikat Jibril]] yang datang dalam bentuk [[Arab Badwi]], lalu Jibril bertanya tentang kapan hari Kebangkitan akan terjadi, tetapi Muhammad juga tidak mengetahui hal tersebut.
 
Walaupun waktu terjadinya hari kiamat tidak ada yang mengetahuinya, Allah memberitahu RasulNya tentang tanda-tanda Kiamat. Kemudian Muhammad memberitahu umatnya tentang tanda-tanda Kiamat. Para ulama membahagikannya kepada dua:
 
*Tanda-tanda kecil
*Tanda-tanda besar
 
==Rujukan==