Hikayat Amir Hamzah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 1 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q5760474
Jangg0t (bincang | sumb.)
→‎Hikayat Amir Hamzah: Memperbaiki tatabahasa
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih Suntingan aplikasi Android
Baris 12:
 
 
Menurut pendapat orang-orang yang ahli dalam lapangan kesusasteraan bahawa Hikayat Amir Hamzah ia­lah salinan daripada bahasa Parsi sungguh pun dalam ba­hasa 'Arab ada juga hikayat yang demikian. Hikayat Amir Hamzah adalah merupai sebuah buku yang tebal mengan­dungi 90 bab; didalamnyadi dalamnya meriwayatkan kisah keberanian dan kegagahan Sayyidina Hamzah mengepalai tentera Islam dalam peperangan menentang tentera-tentera kafir.
 
Seperti yang tersebut di- dalam riwayatnya bahawa Amir Hamzah ialah bapa saudara kapada Nabi Muhammad s.a.w. iaitu putera kepada Abdul Mutalib. Amir Hamzah di-katakan mulai menerima agama Islam sesudah dua tahun Rasulullah menerima walinya yang pertama dan telah ber­sama-sama mengikut Nabi Muhammad berhijrah (berpindah) ka-ke Madinah.
 
Amir Hamzah adalah terkenal sebagai pahlawan Islam yang terbilang; keberanian dan jasa-jasanya dimedandi medan-­medan perang terutama sekali dalam peperangan Badar amatlah besar ertinya disisidi sisi sejarah perkembangan agama Islam. Sayyidina Hamzah telah tewas tatkala melawan orang-orang kafir Makkah yang banyak bilangan-nyabilangannya di­ kaki bukit Uhud, dekat Madinah. Maka kerana itu-Iah riwayat Amir Hamzah sentiasa di-kenangdikenang oleh umat Islam; dan di- dalam hikayat-nyahikayatnya banyak pula di-adakandiadakan tokok tambah oleh pengarang-nyapengarangnya.
 
Hikayat Amir Hamzah ini sa-lainselain daripada dalam [[Bahasa Melayu]] ada juga salinan-salinan-nyasalinannya dalam [[bahasa Jawa]], [[Sunda]] dan [[Bugis]]. Dalam bahasa Jawa hikayat ini terkenal dengan nama "Menak".
 
==Rujukan==