HSUPA: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 23 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q726446
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih Advanced mobile edit
Baris 11:
Serupa dengan HSDPA, HSUPA menggunakan ''penjadual paket'', tetapi beroperasi pada prinsip permintaan-penuhi di mana [[kelengkapan pengguna|UE]] meminta izin untuk menghantar data dan penjadual memutuskan bila dan berapa banyak UE akan dibenarkan untuk melakukannya. Permintaan untuk penghantaran mengandungi data mengenai keadaan penimbal penghantaran dan baris gilir di EU dan jidar kuasa yang tersedia. Namun, tidak seperti HSDPA, penghantaran laluan menaik tidak ortogonal satu sama lain.
 
Sebagai tammbahantambahan kepada mod penghantaran ''berjadual'' ini, piawaian juga membenarkan mod penghantaran dorongan sendiri daripada UE, dipanggil ''tidak-dijadualkan''. Mod ''tidak-dijadualkan'' boleh, misalnya, digunakan untuk perkhidmatan [[VoIP]] yang bahkan penjadual berasaskan TTI dan [[Node-B]] terturun tidak akan dapat memberikan masa lengah yang sangat pendek dan lebar jalur malar yang diperlukan.
 
Setiap aliran MAC-d (iaitu aliran QoS) dikonfigurasikan untuk menggunakan mod ''berjadual'' atau ''tidak-berjadual''; UE menyesuaikan kadar data untuk ''berjadual'' dan ''tidak-berjadual'' secara mandiri. Kelajuan data maksimum setiap aliran ''tidak-berjadual'' dikonfigurasikan ketika dipanggil, dan biasanya tidak berubah dengan kerap. Kuasa yang digunakan oleh aliran ''dijadualkan'' dikawal secara dinamik oleh Node-B melalui pesanan pemberian mutlak (terdiri daripada nilai sebenar) dan pemberian relatif (terdiri daripada satu bit naik/turun).