Ahlul Bait: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
WargaINDO (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih Advanced mobile edit
WargaINDO (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih Advanced mobile edit
Baris 58:
Menurut pelbagai kajian [[sejarah]], banyak keturunan [[Hassan bin Ali]] selamat dengan melarikan diri ke arah barat sehingga mereka sampai di [[Maghribi]]. Hingga kini, keluarga kerajaan Maghribi mendakwa sebagai keturunan [[Hassan bin Ali|Hassan]] melalui cucunya [[Idris bin Abdullah]], oleh karena itu keluarga mereka digelar [[dinasti Idrissiyyah]]. Selain itu, para ulama besar seperti [[Abul Hasan Asy-Syadzili|Syeikh Abul Hasan Asy-Syadzili]] (pengasas [[Tarekat al-Shadhiliyyah]]) yang [[Nasab|nasabnya]] sampai kepada [[Hassan bin Ali|Hassan]] melalui cucunya [[Isa bin Muhammad]].
 
[[Mesir]] dan [[Iraq]] adalah negara di mana para [[ulama]] Ahlul Bait-nya banyak dari keturunan [[Hassan bin Ali|Hassan]] dan [[Husain bin Ali|Hussain]]. [[Abdul Qadir JaelaniJailani]], seorang sarjana yang dianggap sebagai [[sufi]] terhebat dengan julukan 'Mawar Baghdad', adalah keturunan Hassan melalui cucunya [[Abdullah bin Hassan al-Muthanna]].
 
[[Parsi]] ke Timur seperti India ke Asia Tenggara (termasuk Malaysia) dikuasai oleh para sarjana dari keturunan Hussain bin Ali. Perbezaannya adalah, para ulama Ahlul Bait di tanah Parsi adalah banyak keturunan Musa al-Kadzim bin Ja'far as-Sadiq seperti Ayatullah Ruhollah Khomeini kerana itu dia juga memegang gelaran Al-Musawi kerana dia berasal dari Imam Musa al-Kadzim, ketika berada di Hadramaut (Yaman), Gujarat dan Malabar (India) kepada ulama Indonesia Ahlul Bait, banyak keturunan Ali Uraidhi bin Jafar ash-Sadiq, terutama melalui jalan Syekh Muhammad Shahib Mirbath dan Imam Muhammad Faqih Muqaddam, ulama dan sufi Hadramaut yang paling agung pada zamannya (abad 12-13M).
 
{{Topik Islam}}