Songket: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
kTiada ringkasan suntingan
Baris 23:
 
===Pada zaman kini===
[[Imej:YosriSampinSongket.jpg|300px|right|thumb|Kain sampinsamping yangsongket diperbuatberaneka daripada songketcorak.]]
Kini dengan digunakannya benang emas sintetik, maka songket pun tidak lagi luar biasa mahal seperti dahulu kala yang menggunakan emas asli. Meskipun demikian, songket mutu terbaik tetap dihargai sebagai bentuk kesenian yang anggun dan harganya cukup mahal. Pemakaian songket kini turut berubah selaras dengan peredaran masa. Sebagai contoh, songket dijadikan [[Samping|sampin]] untuk dipakai oleh orang lelaki untuk menyambut Hari Raya dan juga untuk majlis pernikahan.<ref>https://songketdunia.my</ref> Peningkatan kos penghasilan [[sutera]], benang emas dan perak serta perubahan fesyen dan trend sedikit sebanyak mempengaruhi industri songket seawal pertengahan abad ke-20.
 
Baris 33:
 
Di Malaysia, usaha memartabatkan industri songket setempat ke persada fesyen tanah air dan antarabangsa dicetuskan oleh [[Endon Mahmood]] di mana perjuangannya yang tidak mengenal putus asa menganjurkan pelbagai program bagi mengembalikan kegemilangan songket Melayu seolah-olah memberi nyawa baru kepada industri seni fabrik yang menjadi identiti masyarakat Malaysia.
 
== Corak dan motif ==