Penyakit mental: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
menambahkan nama-nama Allah Ya Salam
Teknik menghadapai penyakit mental
Baris 1:
'''Penyakit mental''', disebut juga '''gangguan mental''', '''penyakit jiwa''', atau '''gangguan jiwa''', adalah gangguancorak yangtingkah mengenai satulaku atau lebih fungsi [[mental]] yang menyebabkan tekanan atau gangguan peribadi yang ketara. Penyakit mental adalah gangguan [[otak]] yang ditandaidiberi efek oleh terganggunya [[emosi]], proses berfikir, perilaku, dan persepsi (penangkapan panca indera). Penyakit mental ini menimbulkan [[stres]] dan penderitaan bagi pesakit (dan keluarganya). Penyakit mental boleh mengenai setiap orang, tanpa mengenal umur, bangsa, [[agama]], mahupun status sosioekonomi.
 
Emosi terganggu dari dalam diri yang tidak merasai ketenangan kerana banyak memikirkan tentang masalah-masalah dalam kehidupan seharian. Dalam menghadapi kehidupan yang penuh cabaran pada hari ini, ramai yang mengalami penyakit mental.
Penyakit mental boleh mengenai setiap orang, tanpa mengenal umur, bangsa, [[agama]], mahupun status sosialekonomi. Penyakit mental bukan disebabkan oleh kelemahan peribadi.
 
Dalam masyarakat banyak beredar kepercayaan atau [[mitos]] yang salah mengenai penyakit mental, ada yang percaya bahawa penyakit mental disebabkan oleh gangguan roh jahat, ada yang menuduh bahawa itu akibat [[guna-guna]], kerana kutukan atau hukuman atas dosanya. Kepercayaan yang salah ini hanya akan merugikan pesakit dan keluarganya kerana penghidap penyakit jiwa tidak mendapat rawatan secara cepat dan tepat.
 
Di sini disertakan beberapa teknik yang boleh diamalkan dalam menghadapi penyakit mental.
 
'''Teknik Penyelesaian Penyakit Mental'''
 
'''Teknik PenyelesaianMenghadapi Penyakit Mental'''
Nama-nama Allah
 
Teknik yang boleh diamalkan adalah melalui mapping nama-nama Allah dengan alam.
 
Ya Salam : Yang Maha Memberi Kesejahteraan
 
Ya Mukmin : Yang Maha Memberi Keamanan
Doa : Allahumma Ya Salam Ya Mukmin, kurniakanlah daku ketenangan dalam hati kami dalam menghadapi penyakit ini.
 
Doa : Allahumma Ya Salam Ya Mukmin, Dikaulah Yang Maha Memberi Kesejahteraan & Yang Maha Memberi Keamanan, kurniakanlah daku ketenangan hati dalam menghadapi penyakit ini, kerana hanya Dikau sahaja yang dapat memberi ketenangan & kedamaian dalam hati ini.
 
Ya Qodir : Yang Maha Berkuasa
 
Ya Muqtadir : Yang Maha Menentukan Taqdir
 
Doa : Allahumma Ya Qodir Ya Muqtadir, Dikaulah Yang Maha Berkuasa & Yang Maha Berkehendak. Kurniakanlah daku rasa redha atas setiap taqdirMu kepada kami dalam menghadapi hidup ini.
 
Ya 'Aziz : Yang Maha Perkasa
 
Ya Qowiy : Yang Maha Kuat
 
Ya Matin : Yang Maha Perkasa
 
Doa : Allahumma Ya 'Aziz Ya Qowiy Ya Matin, Dikaulah Yang Maha Perkasa, Maha Kuat & Maha Perkasa. Sebagaimana Dikau mengurniakan kekuatan kepada gunung-ganang, kurniakanlah daku kekuatan dalam menghadapi ujian ini.
 
Ya Sobur : Yang Maha Sabar
 
Doa : Allahumma Ya Sobur, Dikaulah Yang Maha Sabar. Sebagaimana Dikau mengurniakan kesabaran kepada orang-orang terdahulu yang Dikau kurniakan pelbagai ujian, kurniakanlah daku kesabaran dalam menghadapi ujian hidup ini. Sesungguhnya inilah tanda kasih sayangMu Ya Rahman Ya Rahim kepadaku.
 
Teknik menggunakan Nama-nama Allah ini adalah salah satu cara untuk merasai ketenangan, keredhaan, kekuatan & kesabaran dalam menghadapi ujian penyakit mental ini, tanda kasih sayangNya
 
== Pautan luar ==