Zaki Azmi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 53:
Majlis Raja-Raja Melayu atas nasihat Perdana Menteri Malaysia mencalonkan beliau mengantikan Tun [[Abdul Hamid Mohamad]] yang bersara pada 17 Oktober 2008. Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong, [[Sultan Mizan Zainal Abidin|Sultan Mizan Zainal Abidin]] telah memperkenankan pelantikan Tan Sri Zaki Tun Azmi sebagai Ketua Hakim Negara yang baru, berkuatkuasa hari Sabtu, 18 Oktober 2008. Beliau merupakan hakim terkanan dalam badan kehakiman selepas dilantik sebagai Hakim Mahkamah Rayuan.
 
Buat masa ini, Tan Sri Zaki akan memegang jawatan Ketua Hakim Negara selama 3 tahun ( umurnya kini 63 tahun ) kecuali perkhidmatannya dilanjutkan oleh kerajaan. Selepas bersara (66) beliau diganti oleh Hakim Besar Malaya, Tan Sri [[AriffinArifin Zakaria]].
 
==Latar belakang==
Baris 63:
Pada 1973, beliau dilantik sebagai Peguam Persekutuan di Bahagian Penggubalan dan pada 1976, dilantik Peguam Kanan Persekutuan di [[Kementerian Hal Ehwal Dalam Negeri]].
 
Pada 3 Februari 1997 menunjukkan Tan Sri Zaki menjadi rakan kongsi firma guaman Shahrizat Rashid &Lee Lee. Rashid & Lee adalah penasihat guaman kepada syarikat Renong dan CEOnya Tan Sri [[Halim Saad]].
 
Berpengalaman menjadi Panel Skim Projek Rumah Terbengkalai dan Panel Sukan Negara, Panel Penasihat Majlis Sukan Negara dan Pemegang Amanah Yayasan SP Setia. <ref>[http://www.malaysiakini.com/news/91714 Zaki rasmi ketua hakim negara], Malaysiakini.com, 21 Oktober 2008.</ref>