Diktator: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Amir Noor Muhammad (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Mahathir telah menjadi perdana menteri kerana dipilih secara demokrasi, ia bukanlah diktator. Tetapi Muhyiddin Yassin telah meminta YDPA melakukan darurat kerana dia telah hilang sokongan ahli parlimen setelah gagal mengekang penularan covid19.
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 1:
'''Diktator''' merupakan seorang pemimpin negara yang berkuasa mutlak. Diktator biasanya bukan dipilih secara [[Demokrasi|demokratik]] oleh rakyat negaranya, dan merampas kuasa melalui cara kekerasan. Seorang diktator berupaya melaksanakan undang-undang sendiri tanpa perundingan dengan pihak atau badan lain. Biasanya, diktator merupakan ketua [[tentera]] atau parti dominan satu negara.
 
Di negara-negara [[Barat]], istilah "diktator" biasanya dikaitkan dengan kekerasan dan penindasan yang kejam. Contoh-contoh orang yang dianggap diktator ialah [[Benito Mussolini]] dari [[Itali]], [[Adolf Hitler]] dari [[Jerman]], [[Robert Mugabe]] dari [[Zimbabwe]], [[Mao Zedong]] dari [[China]], [[Alfredo Stroessner]] dari [[Paraguay]], [[Idi Amin]] dari [[Uganda]], [[Francisco Franco]], bekas Ketua Negara [[Sepanyol]], [[Suharto]] dari [[Indonesia]] dan [[MahathirMuhyiddin MohamadYassin]] dari [[Malaysia]].
{{tunas}}