Nabi Isa a.s.: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Dibalikkan Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Polar (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 2402:1980:2C6:F5BE:AD02:A479:EC93:29B9 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh 42.188.57.50
Teg: Undur
Baris 24:
:(''Ingatlah), ketika Malaikat berkata: "Wahai Maryam, sesungguhnya Allah menggembirakan kamu (dengan kelahiran seorang putera yang diciptakan) dengan kalimat (yang datang) daripada-Nya, namanya Al Masih Isa putera Maryam, seorang yang terkemuka di dunia dan di akhirat dan termasuk orang-orang yang didekatkan (kepada Allah)'' (Al-Quran surah Ali Imran ayat 45)
Cerita tentang Isa kemudian diteruskan dengan pengangkatannya sebagai seorang utusan Allah, penolakan oleh [[Bani Israel]] dan berakhir dengan pengangkatannya ke langit.
(Matius 16:16) Maka jawab Simon Petrus: "Engkau adalah Mesias, Anak Allah yang hidup!"
 
==Kepercayaan dasar Islam tentang Nabi Isa==
Baris 34 ⟶ 33:
* Kelahiran Isa terjadi dengan ajaib, tanpa perantaraan ayah kandung yakni terus atas kekuasaan Tuhan. Ibunya [[Maryam]] adalah dari golongan mereka yang suci serta masih perawan. Atas kekuasaan Allah apapun boleh terjadi dan tiada yang mustahil bagi-Nya, seperti juga perihal akan Nabi Adam a.s. yang tanpa bapa dan ibu mampu diciptakan atas kehendak Allah Yang Maha Agung.
* Isa memiliki beberapa keajaiban ([[mukjizat]]) atas kekuasaan Tuhan. Di samping kelahirannya yang ajaib, baginda mampu bercakap-cakap sewaktu berusia hanya beberapa hari, Isa bercakap dan membela Ibunya dari tuduhan penzinaan. Dalam Al-Quran juga turut diceritakan tentang kisah baginda atas izin Allah dapat menghidupkan orang yang sudah mati, menyembuhkan orang yang buta sejak lahir dan mengubati orang yang menghidapi [[sopak]] (kusta).
* Isa menerima wahyu dari Allah melalui kitab [[Injil]] (umum merujuknya pada [[Perjanjian Baru]] agama [[Kristian]]), namun versi yang dimiliki oleh umat Kristian pada waktu ini dipercayai telah ditokok tambah dari versi asalnya yang merupakan koleksi sabda-sabda Nabi Isa a.s yang dicatat oleh para sahabat baginda. Beberapa pendapat dalam Islam menyebutkan bahawa Nabi Isa a.s sebenarnya memiliki Injilnya yang tersendiri berdasarkan dari keterangan dalam Al-Quran. [[Injil Barnabas]] atau Injil catatan seorang dari sahabat baginda yang bernama Barnabas adalah versi Injil paling berlainan dari Injil yang diperbaharui setiap masa pada waktu ini.
* Isa menerima wahyu dari Allah melalui kitab [[Injil]] (umum merujuknya pada [[Perjanjian Baru]] agama [[Kristian]])
* Isa tidaklah dibunuh mahupun disalib, tetapi Allah menyerupakan orang lain (Judas Iskariot) kepada muka baginda setelah sahabat nabi Isa itu mengkhianatinya dengan menjual baginda Isa Al-masih putera Maryam kepada tentera Rom. Nabi Isa a.s telah difitnah oleh orang yahudi yang ingkar dengan ajaran baginda yang meninginkan baginda dijatuhi hukuman bunuh oleh penguasa Rom, sedangkan Isa sendiri diangkat terus ke syurga dan sahabatnya yang diserupakan tadi yang akhirnya adalah orang yang mati disalib.
* Isa masih hidup dan berada di syurga, suatu hari baginda akan datang kembali ke bumi untuk melawan [[Dajjal]] (atau [[Antichrist]] dalam agama kristian) dan merupakan salah satu tanda-tanda dekatnya [[Hari Kiamat]].
* Isa juga bukan merupakan penebus dosa bagi manusia, Islam menolak konsep dosa keturunan dan menganut konsep bahawa setiap manusia bertanggungjawab dan akan diadili keatas perbuatannya sendiri.
 
==Kelahiran==
Baris 89 ⟶ 91:
* ''(Ingatlah), ketika Allah mengatakan: "Hai Isa putra Maryam, ingatlah nikmat-Ku kepadamu dan kepada ibumu di waktu Aku menguatkan kamu dengan ruhul qudus. Kamu dapat berbicara dengan manusia di waktu masih dalam buaian dan sesudah dewasa; dan (ingatlah) di waktu Aku mengajar kamu menulis, hikmah, Taurat dan Injil, dan (ingatlah pula) diwaktu kamu membentuk dari tanah (suatu bentuk) yang berupa burung dengan izin-Ku, kemudian kamu meniup kepadanya, lalu bentuk itu menjadi burung (yang sebenarnya) dengan seizin-Ku. Dan (ingatlah) di waktu kamu menyembuhkan orang yang buta sejak dalam kandungan ibu dan orang yang berpenyakit sopak dengan seizin-Ku, dan (ingatlah) di waktu kamu mengeluarkan orang mati dari kubur (menjadi hidup) dengan seizin-Ku, dan (ingatlah) di waktu Aku menghalangi Bani Israil (dari keinginan mereka membunuh kamu) di kala kamu mengemukakan kepada mereka keterangan-keterangan yang nyata, lalu orang-orang kafir diantara mereka berkata: "Ini tidak lain melainkan sihir yang nyata".'' ([[Al Maa'idah]] ayat 110)
 
==Isa tidak dibunuh ataupun disalib==
(Kosong)
Al-Quran menerangkan dalam surat An Nisaa':157 bahawa Nabi Isa tidaklah dibunuh mahupun disalib oleh orang-orang Kafir. Adapun orang yang mereka salib adalah orang yang bentuk dan rupanya diserupakan oleh Allah SWT seperti Nabi Isa as.(sebahagian ulama berpendapat orang yang diserupakan adalah muridnya yang mengkhianatinya yang bernama [[Judas Iscariot]])
*''dan kerana ucapan mereka: "Sesungguhnya kami telah membunuh Al Masih, Isa putera Maryam, Rasul Allah", padahal mereka tidak membunuhnya dan tidak (pula) menyalibnya, tetapi (yang mereka bunuh ialah) orang yang diserupakan dengan Isa bagi mereka. Sesungguhnya orang-orang yang berselisih paham tentang (pembunuhan) Isa, benar-benar dalam keragu-raguan tentang yang dibunuh itu. Mereka tidak mempunyai keyakinan tentang siapa yang dibunuh itu, kecuali mengikuti persangkaan belaka, mereka tidak (pula) yakin bahawa yang mereka bunuh itu adalah Isa. ''(An Nisaa' : 157)
 
==Isa diselamatkan oleh Allah SWT dengan diangkat ke [[langit]]==
Baris 144 ⟶ 148:
Ia akan memimpin dengan penuh keadilan , sebagaimana yang diceritakan dalam hadist berikut :
*''“Demi yang diriku berada ditanganya,sesungguhnya Ibn Maryam hampir akan turun di tengah-tengah kamu sebagai pemimpin yang adil,maka ia akan menghancurkan salib,membunuh babi,menolak upeti,melimpahkan harta sehingga tidak seorangpun yang mau menerima pemberian dan sehingga satu kali sujud lebih baik dari dunia dan segala isinya” (HR. Bukhari,Muslim,Ahmad,Nasa’I,Ibn Majah dari Abi Hurairah)''
 
==Nabi Isa akan menunaikan Ibadah Haji==
Diceritakan dalam sebuah hadist bahwa Nabi Isa akan melaksanakan haji.
*''”Demi Dzat yang diriku berada ditanganya,sesungguhnya Ibn Maryam akan mengucapkan tahlil dengan berjalan kaki untuk melaksanakan haji atau umrah atau kedua-duanya dengan serentak”.(HR. Ahmad & Muslim dari Abu Hurairah)''
 
==Nabi Isa akan wafat==
Janji Allah pasti berlaku pada semua hambanya, semua yang bernyawa pasti akan mati, begitu juga Nabi Isa as. . Setelah menjadi pemimpin yang adil di akhir zaman, Allah SWT. akan mewafatkan Nabi Isa. Hanya Allah SWT saja yang tahu bila dan dimana Nabi Isa akan diwafatkan.
Setelah wafatnya Nabi Isa as. dunia kemudian akan mengalami kiamat.
Wallahu a’lamu bishowab.
 
===Misi===
[[Fail:Yarden 034PAN2.JPG|thumb|left|[[Sungai Jordan]], ditempat inilah sesetengah pelopor Muslim menyifatkan Yesus/Nabi Isa bertemu dengan [[Nabi Yahya a.s.|Yahya ibn Zakariyya]] (juga dikenali sebagai [[John the Baptist]] untuk di[[baptis]]/disucikan).<ref>"Yahya b. Zakariyya", Encyclopedia of Islam.</ref>]]
Berdasarkan sumber bertulis Islam, Nabi Isa adalah dipilih oleh Illahi untuk mengkhabarkan mesej agama [[monoteisme]] yakni suatu kepercayaan kepada kepada Tuhan (Allah) Yang Maha Esa dan tunduk kepada kehendak Allah kepada [[Bani Israel]] (''banī isrā'īl''). Muslim percaya kepada Allah [[wahyu|wahyu diturunkan]] kepada Nabi Isa (Jesus Christ), adalah Al-Kitab ''[[Injil|Injīl]]'' (gospel), sementara juga menyatakan kebenaran diatas ayat-ayat sebelumnya – dari Al-Kitab [[Taurat]] (Torah) dan [[Zabur]] (Psalms). Tidak jelas atau tidak diketahui apakah Yesus menyatakan kebenaran daripada kitab suci lain Islam pada waktu itu, para [[suhuf Ibrahim]]. Ditulis 700 tahun selepas kehidupan Yesus di bumi, [[Al-Quran]] bercakap positif daripada ‘’Injil'', yang menggambarkan sebagai Kitab Suci yang mengisi hati para pengikutnya dengan kelembutan dan belas kasihan. Muslim percaya bahawa [[Manuskrip Biblikal]] (kedua-dua Al-Kitab [[Torah]] dan ''Injīl'') telah menjadi [[tahrif | terdistorsi]] dari masa ke semasa di dalam teks, tafsiran, atau keduanya.<ref>See:
*"Isa", Encyclopedia of Islam.
*Fasching, deChant (2001) p. 241
*{{Quran-usc-range|5|45|e=49|s=ns}}.</ref>
 
Al-Quran menyatakan bahawa Nabi Isa itu dibantu oleh sekumpulan murid (''hawāriyūn'') dimana mempercayai kebenaran mesej ucapan yang disampaikan oleh (Nabi Isa) Jesus, dan mengistilahkan diri mereka sebagai ''ansār'' ("penolong") Allah. Dia juga diperkuatkan oleh [[Roh Kudus (Islam) | roh kudus]] yang sama melawat ibunya Maryam.<ref>See:
*{{Quran-usc|2|87|s=ns}}, {{Quran-usc|2|253|s=ns}}, {{Quran-usc|5|110|s=ns}}, cf. Griffith, Sidney H. "Holy Spirit". Encyclopaedia of the Quran
*Wherry, Sale (2000) p. 21
*{{Quran-usc|3|52|s=ns|q=When Prophet Isa found Unbelief on their part He said: "Who will be My helpers to (the work of) Allah?" Said the disciples: "We are Allah's helpers: We believe in Allah, and do thou bear witness that we are Muslims.}}, ibid.</ref> Nabi Isa/Yesus turut digambarkan dalam Islam sebagai seorang Nabi Allah yang dikurniakan nikmat [[Mukjizat]] sebagai bukti untuk menguatkan lagi misi kerasulannya untuk menarik umat kearah keimanan pada Tuhan Allah Yang Maha Esa yang tiada anak dan tidak diperanakkan. Sebagai contoh mukjizat, seluruh persembahan mukjizat adalah datangnya dari kurniaan kuasa Allah Taala, termasuklah: berbicara ketika masih dalam buaian ibunya [[Maryam]];<ref>{{Quran-usc|19|30|s=ns}}</ref> menghidupkan model burung yang baru dicipta dari tanah liat;<ref>{{Quran-usc|3|43|s=ns}}</ref> mengubati seorang pesakit kusta dan orang buta seumur hidup;<ref name="Q5110">{{Quran-usc|5|110|s=ns}}</ref> menghidupkan orang yang dah mati;<ref name="Q5110"/> dan meminta turunnya meja dan hidangan yang enak dari langit untuk tujuan menyambut hari raya, atas permohonan murid-Nya.<ref>{{Quran-usc|5|111|e=114|s=ns}}</ref><ref name="EoI-Isa"/> Sebahagian catatan Muslim mengaitkan Rasul Islam [[Nabi Yahya a.s.]] ibn Zakariyya (juga dikenali sebagai [[John the Baptist]] atau [[Yahya Pembaptis]]) melawat ke [[Palestin]] dan bertemu dengan Nabi Isa (Yesus) di [[Sungai Jordan]] untuk membaptiskan Nabi Isa.<ref>"Yahya b. Zakariyya", Encyclopedia of Islam.</ref>
 
==Nota==