VHS: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aurora (bincang | sumb.)
kemaskini
Tiada ringkasan suntingan
Baris 18:
[[Image:VHSTapeOpen.jpg|thumb|200px|right|Pemandangan dari atas kaset VHS dengan selongsong depan dibuka]]
 
'''Sistem Video Rumah''' (Bahasa Inggeris ''{{lang-en|Video Home System'' }}<ref>[http://www.ieee.org/web/aboutus/history_center/vhs.html "IEEE History Center: Development of VHS"], citesmenyebut thenama originalasalnya name assebagai "Video Home System", fromdari ansatu articleartikel byoleh Yuma Shiraishi, onesalah of itsseorang inventorspenciptanya. Dicapai [[28 Disember]] [[2006]].</ref>), atau lebih dikenali dengan nama singkatansingkatannya '''VHS''', merupakanialah satu piawaipiawaian pemainrakaman dan perekodanmain balik video yang dibangunkandimajukan oleh [[JVC|Victor Company of Japan, Limited]] (JVC). VHS telahdan dilancarkan di dalam bulanpada September 1976, dengan filemmenjadikan ''[[The Young Teacher]]'' sebagai filem pertama yang dikeluarkan dalam bentuk tersebut. Menjelang 1990-an, VHS menjadi format berkenaanpiawaian untuk rakaman dan tontonan [[pengguna]], setelah berentap dalam satu [[Perang format pita video|perang format]] yang hangat menentang [[Betamax]] [[Sony]] dan juga [[Video 2000]] [[Philips]], [[Laserdisc]] [[Music Corporation of America|MCA]] dan [[Capacitance Electronic Disc]] [[RCA]].
 
Mula-mulanya VHS menawarkan tempoh rakaman lebih lama berbanding sistem Betamax, dan juga menikmati kelebihan mekanisme angkutan pita yang kurang rumit. Meskipun VHS dan Betamax bersaing, namun sesetengah teknologi penting VHS dilesenkan dari [[Sony]]. Pemain VHS awal boleh menggulung semula dan memundar laju pita dengan lebih cepat berbanding pemain Betamax VCR kerana pemain VHD mencabut pita dari kepala main balik sebelum memulakan apa-apa penggulungan laju. Kebanyakan mesin VHS baru tidak menjalankan langkah mencabut pita ini, kerana sentuhan kepala-pita bukan lagi halangan kepada penggulungan laju, hasil peningkatan dalam kejuruteraan.
Pada 1990-an, VHS telah menjadi format piawai untuk merakam dan menonton video bagi pengguna biasa, selepas [[perang format pita video|bersaing hebat]] dengan [[Betamax]] [[Sony]].
 
Minggu [[15 Jun]] [[2003]] menandakan julung kalinya format [[DVD]] (yang dilancarkan pada tahun 1996) mengatasi VHS di Amerika Syarikat. Walaupun masih popular bagi rakaman rumah, namun pita VHS sudah banyak diganti oleh [[DVD]] untuk kandungan [[video rumah]] prarakaman.
 
Menjelang tahun [[2006]], kebanyakan [[studio perfileman]] utama berhenti mengeluarkan judul filem baru dalam format VHS, demi keluaran DVD sahaja. Kebanyakan [[peruncitan|kedai-kedai]] utama turut menghentikan jualan filem prarakaman dalam VHS, namun kaset prarakam VHS masih digemari ramai pengumpul, terutamanya kerana masih terdapat beribu-ribu judul yang masih tidak terdapat dalam bentuk DVD atau mana-mana format baru.
 
==Rujukan==
{{reflist}}
 
[[Kategori:Storan video]]