Suluk: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 1:
==Suluk dalam agama [[Islam]] dan aliran Islam [[Sufisme]]==
 
'''Suluk''' secara harfiahnya bererti ''menempuh (jalan)''. Dalam kaitannya dengan agama [[Islam]] dan [[sufisme]], kata ''suluk'' bererti ''menempuh jalan (kerohanian) untuk menuju [[Allah]]''. Menempuh jalan suluk (bersuluk) mencakupi sebuah bidang disiplin seumur hidup dalam melaksanakan aturan-aturan eksoteris agama Islam ([[syariat]]) sekaligussekali gus aturan-aturan esoteris agama Islam (hakikat). Ber-''suluk'' juga mencakupi hasrat untuk Mengenal Diri, Memahami Esensi Kehidupan, Pencarian Tuhan, dan Pencarian Kebenaran Sejati (Ilahiyyah), melalui penempaan diri seumur hidup dengan melakukan ''syariat lahiriah'' sekaligussekali gus ''syariat batiniah'' demi mencapai kesucian hati untuk mengenal diri dan Tuhan.
 
Kata ''suluk'' berasal daridaripada terminologi [[Al-Quran]], ''Fasluki'', dalam [[Surah An-Nahl]] [16] ayat 69, ''Fasluki subula Rabbiki zululan'', yang bermaksud ''Dan tempuhlah jalan Rabb-mu yang telah dimudahkan (bagimu).'' Seseorang yang menempuh jalan suluk disebut '''[[Salik]]'''.
 
Kata ''suluk'' dan ''Salik'' biasanya berhubungan dengan [[tasawuf]], [[tarekat]] dan [[sufisme]]. Contoh eratnya keterkaitan kata-kata tersebut boleh dilihat pada terma utama dan isi dari tiga laman sesawang berikut: [http://suluk.blogsome.com/ Suluk :: Hanya Sekeping Cermin…™], [http://suluk98.tripod.com/ Suluk Homepage] (keduanya dalam [[bahasa Indonesia]]), dan [http://www.sulukacademy.org/ Suluk Academy] (dalam [[bahasa Inggeris]]).