Kesufian: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baiki ejaan.
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
→‎Etimologi: Baiki ejaan.
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 8:
== Etimologi ==
 
Pada masa Rasulullah, belum wujud istilah tasawuf, yang wujud pada waktu itu hanyalah istilah sahabat nabi.
 
Istilah tasawuf mula muncul pada pertengahan abad ke-3 Hijriyyah oleh [[Abu Hasyimal-Kufi]] (w. 250 H.) dengan meletakkan "al-Sufi" di belakang namanya. Dalam sejarah Islam sebelum timbulnya aliran tasawuf, terlebih dahulu muncul aliran [[zuhud]]. Aliran zuhud timbul pada akhir abad pertama dan permulaan abad ke-2 Hijriyyah.
Baris 15:
Pandangan yang lazim adalah bahawa perkataan "Sufi" berasal daripada ''Suf'' (صوف), sepatah perkataan bahasa Arab untuk [[sakhlat]] yang merujuk kepada [[mantel]] sederhana yang dipakai oleh zahid-[[zahid]] Islam pada zaman awal. Bagaimanapun, bukan semua ahli sufi memakai mantel atau pakaian yang diperbuat daripada sakhlat.
 
Satu lagi teori etimologi menyatakan bahawa kata dasar untuk "Sufi" ialah daridaripada perkataan bahasa Arab iaitu ''safa'' (صفا) yang bermaksud kesucian, dan merujuk kepada penegasan Sufisme terhadap kesucian hati dan [[jiwa]].
 
Sesetengah orang yang lain mengatakan bahawa asal perkataan "Sufi" adalah daripada perkataan "Ashab al-Suffa" ("Teman-teman Serambi") atau "Ahl al-Suffa" ("Orang-orang Serambi") yang merupakan sekumpulan penganut Islam pada zaman [[Nabi Muhammad]] yang menghabiskan banyak masa di [[serambi]] [[masjid]] Nabi untuk ber[[sembahyang]].