Sos tomato: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Nezdek (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
WAqil (bincang | sumb.)
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih Advanced mobile edit
Baris 11:
 
=== Sos tomato pertama ===
ResepiResipi saussos tomat yang pertama dimuatkan dalam buku masakan di Amerika yang berjudul Sugar House Book pada tahun 1801. Sos tomato yang dibuat melalui resepiresipi Sugar House Book rasanya sangat [[masin]] kerana memerlukan garam seberat 1 ''pound'' (453.59 [[gram]]) untuk menjadikan 100 buah tomato menjadi sos tomato. Pada tahun 1824, resepiresipi "ketchup" muncul dalam buku resepiresipi ''[[The Virginia Housewife]]'' oleh tukang masak terkenal abad ke-19 bernama [[Mary Randolph]] yang merupakan sepupu [[Thomas Jefferson]].
 
Sos tomato perlahan-lahan menjadi popular di Amerika seiring dengan orang Amerika yang semakin menyukai tomato. Ketika itu sudah dijual sos tomato buatan petani tomato untuk memenuhi keperluan pasar tempatan. Jonas Yerks (Jonas Yerkes) kononnya merupakan orang yang pertama yang membuat sos tomato secara besar-besaran di Amerika Syarikat. Sos tomato buatan perusahaan Jonas Yerks sudah dijual secara meluas di seluruh negara pada tahun 1837. Jejak Jonas Yerks banyak diikuti kilang lain seperti F. & J. Heinz yang memulakan penghasilan sos tomato pada tahun 1876.
Baris 17:
Kamus ''[[Webster's Dictionary]]'' terbitan tahun [[1913]] mentakrifkan "''catchup''" sebagai "''table sauce made from mushrooms, tomatoes, walnuts, etc. [Written also ketchup]''" (sos dari cendawan, tomato dan kacang walnut, juga ditulis sebagai ''ketchup'').
 
Sos tomato moden muncul pada awal abad ke-20 akibat perdebatan tentang penggunaan bahan pengawet [[sodium benzoat]]<ref>http://www.gladwell.com/2004/2004_09_06_a_ketchup.html</ref>. [[Harvey W. Wiley]], dari [[Food and Drug Administration]] khuatir terhadap kesan benzoat terhadap kesihatan.
 
=== Inovasi sos tomato ===