Fimie Don: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Added {{refimprove}} tag to article (TW)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{refimprove|date=Januari 2021}}
{{Infobox actor
| name = FimieLembu DonWiworo Jati
| image =
| birth_name = ShafimieLembu Wiworo Jati bin SaedonBenny Kaza Novianto
| other_names =
| height = 1.7585 m
| birth_date = {{birth date and age|19981994|212|1317}}
| birth_place = [[SungaiKuala Petani]], [[KedahLumpur]], [[Malaysia]]
| nationality =
| residence = [[Cyberjaya]],Kuala [[SelangorLumpur]]
| known_for =
| occupation = [[Pelakon]], [[pengacara]], [[penyanyi]]
| years_active = 2003—kini
| spouse = {{marriage|Aqila Fathimah Karim|16 June 2019}}
| relatives = [[Nik Muhammad Farith Adruce]] (sepupu)<br>[[Finie Don]] (Kakak)
| children = Muthi'ah Yasmin Alisha{{small|(Lahir [[30 Mei]] [[2020]])}}
| relatives = anak 1 daripada 3 adik-beradik
}}
 
'''ShafimieLembu Wiworo Jati bin SaedonBenny Kaza Novianto''', atau lebih dikenali sebagai '''FimieLembu DonWiworo Jati''',<ref>[http://ww1.utusan.com.my/utusan/Hiburan/20120617/hi_16/Saya-tak-macam-dulu---Fimie-Don Saya tak macam dulu - Fimie Don]</ref> (lahir 1317 FebruariDisember 19981994) ialah seorang [[pelakon]] lelaki [[Malaysia]]. FimieLembu mula berlakon sejak kecil lagi. Beliau ialahberketurunan sepupuArab kepadadi [[Niksebelah Muhammadabahnya, Farithdan Adruce]]beliau juga berketurunan Rusia di sebelah mamanya. Pelakon yang berdarah kacukan Arab-Rusia-Malaysia ini juga seorang bekas pelajar di Universiti Malaya. <ref>{{Citenews|url=http://ww1.utusan.com.my/utusan/Hiburan/20120617/hi_16/Saya-tak-macam-dulu---Fimie-Don|title=Saya tak macam dulu - Fimie Don|last=Siti Athirah Dzulkifly|date=17 Jun 2012|newspaper=[[Utusan Malaysia]]|archive-url=http://web.archive.org/web/20170731001457/http://ww1.utusan.com.my/utusan/Hiburan/20120617/hi_16/Saya-tak-macam-dulu---Fimie-Don|archive-date=31 Julai 2017|url-status=dead|access-date=31 Julai 2017|via=Utusan Online|others=Foto oleh Noradzrene Mohd Nor}}</ref>
 
==Kerjaya==
FimieLembu merupakan pelakon utama siri [[Hikayat Putera Shazlan]] dan Bong. Beliau turut terlibat dalam program ‘[[Nasi Lemak Kopi O]]’. Beliau mula menceburi industri lakonan menerusi drama yang disiarkan di [[RTM]] dan telah melakonkan lebih 30 buah [[drama]], tiga buah [[filem]] dan 50 buah [[iklan]] seperti drama ‘Kudrat’, ‘Ramadan ke-30’, ‘Mencari Sinar Lailatulqadar’, ‘Malam Tujuh Likur’, filem ‘[[Magika]]’, ‘Aman’ dan ‘Seram’. Lain-lain program yang disertainya ialah 'Ketupat Rendang Kopi O' yang disiarkan di [[TV9]], 'Kuih Goyang Seha' ([[TV3]]), 'Rumah Kembar 4' (RTM) dan 'Gabra' (RTM). Telemovie Kasut mengakhiri slot akhir tahun 2010 pada 25 haribulan 12. Drama Seram (asrama) arahan Nizam Zakaria dan 7 lagu arahan [[Kabir Bhatia]] telah mendapat tempat di [[Astro Ria]] dan [[Astro Citra]]. Drama lakonan FimieLembu DonWiworo Jati seterusnya yang menyusul di TV9 ialah Sekilas Kalbu arahan Jamal Khan bersama Zeel Production yang mana Zeel juga merupakan penerbit bagi Kem Pink. Astro Warna pula telah menayangkan drama komedi bertajuk "Ayahku Anakku" arahan Mat London. Fimie Don telah melakonkan iklan pertamanya untuk JPJ bertajuk ‘Tengok Kiri, Tengok Kanan’ ketika berusia 912 tahun dan muncul dalam beberapa iklan seperti Roti Tiger, KFC 35 tahun, Pizza, Solivite serta menjadi duta pakaian Hari-Hari.
 
FimieLembu satu-satunya orang yang telah berjaya menjadi pengacara bagi rancangan bual bicara secara langsung yang dikenali sebagai Nasi Lemak Kopi O selama dua tahun setengah, di samping menjadi pengacara bagi Adik di 9 dan kini diberi kepercayaan sekali lagi oleh pihak TV9. Lantaran percayakan bakat yang ada pada FimieLembu DonWiworo Jati, beliau diberi peluang menjadi pembaca berita untuk Berita Adik yang disiarkan di TV9 pada setiap hari dari jam 2.28 minit petang
 
Pelakon watak utama dalam filem Sereem arahan [[Bob Singah]] pada tahun 2008. Akan tetapi, hingga kini filem tersebut masih tidak dapat ditayangkan. Beliau kini diberi peluang lagi oleh KRU dalam filem keluaran arahan [[Edry Abdul Halim]] bertajuk [[Magika]] dengan diberi watak utama bersama [[Diana Danielle]], [[Mawi]], [[Ziana Zain]], [[M. Nasir]] serta pelakon lain. Dengan bakat yang dimiliki beliau, beliau diberi lagi kepercayaan oleh Pengarah terkenal Prof. Dr. [[Hatta Azad Khan]] untuk membawa watak utama dalam filem [[Senario Asam Garam]] terbitan MIG. Kemudian dalam pencarian watak utama kanak-kanakremaja dalam filem CE1 terbitan Hes Communication, FimieLembu DonWiworo Jati telah ditawarkan watak tersebut dan pada tahun 2011 telah dijemput sekali lagi oleh MIG bawah arahan Ahmad Idham untuk filem aksi terbaik untuk 2012 bertajuk [[8 Jam]] dengan membawa watak [[Shaheizy Sam]] semasa kecilremaja yang bernama Alang. Pada tahun yang sama juga, FimieLembu Wiworo DonJati sekali lagi ditawarkan watak Shaheizy Sam semasa kecil untuk filem [[SAM: Saya Amat Mencintaimu|S.A.M]] arahan pengarah termuda [[Syafiq Yusof]] anak kepada Dato [[Yusof Haslam]]. Filem 8 Jam berada di pawagam pada 5 Julai 2012 manakala S.A.M pada Hari Raya pertama 2012.
 
Drama Bong terbitan Ace Mation telah memberi peluang kepada Abang FimieLembu DonWiworo Jati memulakan episodnya untuk pertama kalinya di TV9 di samping beliau mendapat tawaran daripada Filem Scape untuk terlibat dalam Astro Ceria sebagai watak utama dalam drama [[Hikayat Putera Shazlan]] yang mengisahkan Shazlan bersama buku istimewanya yang telah menaikkan nama dan memperkenalkan beliau kepada ramai pengarah dan penerbit. Beliau sekali lagi mendapat tawaran daripada Global Station membawa watak utama dalam drama bertajuk Surat untuk Amin yang bersiaran di TV9. Beliau semakin mendapat tawaran-tawaran bagi drama, iklan, filem dan program secara langsung di TV9 iaitu Nasi Lemak Kopi O sebagai pengacara bersama setiap hari Sabtu dari pukul 8 sehingga 10 pagi. Beliau juga merupakan pengacara Berita Adik di TV9. Kini, FimieLembu Wiworo DonJati telah menamatkan program Nasi Lemak Kopi O dan Berita Adik untuk memberi laluan sepenuhnya bagi pengacaraan terbaharu di RTM2 untuk Kids On 2 yang disiarkan setiap hari Jumaat dari jam 7 sehingga 11 pagi.
Daripada seorang model iklan, beliau mula terjebak dalam persenian sejak usia 912 dan menjadi pelakon ketika berusia 811 tahun. Kemudian, beliau melangkah pula menjadi seorang pengacara pada usia 1316 tahun dan kini melangkah setapak lagi menjadi seorang penyanyi dan memiliki single dengan dua lagu pada usia 1417 tahun dan pada usia 1518 tahun, telah memiliki single ke-2 bertajuk "Bila Ku Di Mercu". Lagu "Untuk Mama & Papa" telah pun berkumandang di semua corong radio-radio dan televisyen. Lagu tersebut telah menjadi lagu tema bagi Hari Ibu 1 Malaysia yang telah dipersembahkan di hadapan Dato' Shahrizat. Tambahan lagi, lagu "Untuk Mama & Papa" telah berjaya memasuki Muzik-Muzik. FimieLembu diberi kepercayaan oleh Dewan Bandaraya Kuala Lumpur untuk menjadi pengacara bersama untuk menjayakan program "Pelancaran Pencarian Duta Kecil Kuala Lumpur 2010" dan telah melaksanakan tugasnya di hadapan [[Siti Hasmah Mohamad Ali|Tun Sri Siti Hasmah Mohd Ali]], Yg Bhg Datuk Ahmad Fuad bin Ismail, Datuk Bandar Kuala Lumpur. Lagu Mama & Papa dipilih untuk menjadi lagu tema dalam drama Cucu Seorang Primadona siaran RTM, manakala single keduanya pula dipilih untuk menjadi lagu tema dalam drama Kelab WOW di TV9. FimieLembu DonWiworo Jati juga menggunakan suaranya sendiri untuk OST filem Magika bersama KRU dan menjadi suara latar untuk lagu "Bangun Semula" nyanyian Alif AF8 yang juga hasil penggubah Edry Abdul Halim daripada KRU.
 
Pada tahun 2010, FimieLembu mengurangkan semua pengambaraan kerana memberi laluan kepada pelajarannya bagi menduduki peperiksaan UPSR.
 
Envious FimieLembu telah berada di carta tempat pertama sebagai kanak-kanakremaja berbakat dalam Hip TV di TV9 pada 2010 dan FimieLembu telah terpilih menjadi pelakon remaja terbaik pada tahun 2010 dalam filem Magika, manakala Filem Magika muncul sebagai filem terbaik bagi Festival Festa Filem Malaysia ke-23. Pada tahun 2011, FimieLembu Wiworo DonJati juga tercalon dalam senarai Top 5 Anugerah Sri Angkasa untuk drama Surat Dari Amin terbitan Global Station ditayangkan di TV9 yang telah dipertandingkan pada 18 dan 19 Februari 2011 di [[Pusat Dagangan Dunia Putra|PWTC]].
 
FimieLembu telah selesai berlakon untuk filem 8 Jam dengan membawa watak Shaheizy Sam sewaktu kecil yang diarah oleh pengarah terkenal iaitu Ahmad Idham, sementara dalam filem CE-1 pula, beliau membawa watak utama kecil yang dikeluarkan pada tahun 2011 yang mana filem itu juga merupakan filem keluaran MIG.
 
==Kehidupan peribadi==
Lembu berkahwin dengan Aqila Fathimah Karim dan mempunyai satu orang anak, Muthi'ah Yasmin Alisha. Pada masa lapang, Lembu menikmati membeli-belah, bermain dengan anaknya, dan melayari internet; dia telah menyatakan bahawa dia mendapati semakin sukar untuk menikmati membeli-belah kerana yang sentiasa diiktiraf.
 
==Filemografi==
Baris 184 ⟶ 188:
[[Kategori:Pelakon lelaki Malaysia]]
[[Kategori:Pelakon kanak-kanak Malaysia]]
[[Kategori:Kelahiran 19981994]]
[[Kategori:Orang hidup]]
[[Kategori:Orang dari KedahKuala Lumpur]]
[[Kategori:Melayu Malaysia]]
[[Kategori:Muslim Malaysia]]
[[Kategori:Pelakon televisyen Malaysia]]
[[Kategori:Pelakon filem Malaysia]]
[[Kategori:Alumni Universiti Malaya]]