Bluetooth: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ok
Teg-teg: Dibalikkan Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Ok
Teg-teg: Dibalikkan Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 19:
== Sejarah ==
Pada mulanya Bluetooth adalah sebagai teknologi komunikasi wireless (tanpa kabel) yang beroperasi dalam pita frekuensi 2,4 GHz unlicensed ISM (Industrial, Scientific and Medical) dengan menggunakan sebuah frequency hopping tranceiver yang mampu menyediakan layanan komunikasi data dan suara secara real-time antara host-host bluetooth dengan jarak jangkauan layanan yang terbatas (sekitar 10 meter). Bluetooth menyerupai card yang menggunakan frekuensi radio standar IEEE 802.11 dengan jarak layanan yang terbatas dan kemampuan data transfer lebih rendah dari card untuk Wireless Local Area Network (WLAN).
Pembentukan Bluetooth dilopori oleh 5 perusahaan besar Ericsson, IBM, Intel, Nokia dan Toshiba membentuk sebuah Special Interest Group (SIG) yang meluncurkan projek ini. Pada bulan Julai 1999 dokumen spesifikasi bluetooth versi 1.0 telah dijalankan. Pada bulan Desember 1999 sekali lagi pembuatan dokumen spesifikasi bluetooth versi 2.0 dengan tambahan 4 promotor baru iaitu 3Com, Lucent Technologies, Microsoft dan Motorola. Saat ini, lebih dari 1800 perusahaan di berbagai bidang bergabung dalam sebuah konsorsium sebagai adapter teknologi bluetooth. Walaupun standar Bluetooth SIG saat ini ‘dimiliki’ oleh group promotor tetapi ia diharapkan akan menjadi sebuah standar IEEE (802.15).Bluetooth menyediakan satu cara yang terjamin memperhubungkan dan pertukaran maklumat antara alat-alat seperti faks, telefon-telefon bimbit, telefon-telefon, komputer-komputer riba, komputer peribadi, pencetak-pencetak, Sistem Kedudukan Global (GPS) penerima-penerima, kamera digital, dan konsol permainan video .
Spesifikasi Bluetooth adalah membangunkan dan dilesenkan oleh Bluetooth Special Interest Group (SIG). Bluetooth SIG mengandungi lebih daripada 13,000 syarikat-syarikat dalam kawasan-kawasan telekomunikasi, pengkomputeran, rangkaian, dan elektronik pengguna.
Peranti Bluetooth mesti berkelayakan untuk piawaian ditakrifkan oleh SIG sebelum dipasarkan.
 
== Rujukan ==
== luar ==