Perbezaan antara semakan "Uchiha Madara"

863 bait ditambah ,  3 bulan lalu
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
 
== Sejarah ==
Sebelum era desawujudnya perkampungan ninja, Madara adalah anggotaahli yang paling berbakat dari klannya iaitu klan Uchiha. Bahkan dengan taraf klan-nyaklannya, cakrachakra Madara adalahmerupakan luaryang biasapaling kuathebat. Dia dibesarkan dalam pertandinganpersaingan malarsihat dengan adiknya, Izuna [[Uchiha Izuna]]. Dalam usaha merekaadik-beradik tersebut untuk mengunggulimaju yangdalam lainkemahiran ninja mereka, masing-masing mendapatkanberjaya membangkitkan [[Doujutsu (Naruto)#Mangekyō Sharingan|Mangekyo Sharingan]] mereka sendiri. Dengan kekuatan Mangekyo[[Mangekyou Sharingan]] yang dimiliki, dua bersaudaraberadik ini telah mengambil alih pentadbiran klan, dengan Madara bertindak sebagai pemimpinnya. Di bawah pimpinannya, klan menaklukUchiha berjaya memenangi semua pertarungan yang mereka datangtempuhi. Kerana tidaksering pernahterlibat berakhirdengan seripertarungan pertempuranantara besarklan, Madara akhirnya mulai menderita karena terlalukerana sering menggunakan Mangekyokuasa [[Mangekyou Sharingan,]] karenamiliknya terlalusehingga seringmenyebabkan membangkitkankedua matamatanya sharinganmenjadi mata madara akhirnya mengalami kebutaanbuta. Dalam rangkausaha untuk mendapatkan kembali matanyapenglihatannya, iaMadara bertindak mengambil mata milik Izuna untuk dirinya sendiri, yangsekaligus padaMadara akhirnya madara dapatberjaya membangkitkan eternalmata Mangekyo[[Mangekyou Sharingan]] yang abadi. Tidak lama selepas itu, madaraMadara akhirnya diangkatdilantik menjadi ketuapemimpin klan uchiha menggantikan ayahnya, [[Uchiha Fugaku]].
 
Selama bertahun-tahun, Uchiha telah terus-menerus berperang dengan klan Senju yang samatidak kuatkurang hebatnya. Untuk menamatkan pertempuran malaryang telah berlaku sekian lama, pemimpin Senju, [[Senarai Hokage#Hokage Pertama|Hashirama Senju]], mendekatimencadangkan klan Uchiha denganuntuk tawaranmempersetujui perdamaianperjanjian gencatan senjata. Walaupun Madara pernah menginginkan perdamaian dengan klan Senju, sisamasih terdapat segelintir ahli klan Uchiha yang ingin menamatkanmeneruskan pertempuran dengan klan Senju, dan Madara tidak punyamempunyai pilihan lain selain menerimameneruskan peperangan dengan klan Senju. Selepas beberapa ketika, klan Senju, Uchiha, danserta semua klan merekaninja menakluklain datang bersamabersetuju untuk bersama-sama membentuk desasebuah perkampungan ninja yang dikenali sebagai kampung Konoha [[Senarai negara ninja (Naruto)#Konohagakure|Konohagakure]]. Bertentangan dengan keinginanimpian Madara, paraseluruh penduduk desaKonoha sebulat suara memilih Hashirama sebagai [[Hokage Pertama]]. Madara berasa takut sekiranya Hashirama akancuba untuk menindas Uchiha, dan Madara cuba untuk menggalangmenghasut dukunganklannya untuk mencabarmenggulingkan kepimpinannya.pentadbiran Alih-alihyang membantuberada dia,di bawah Hashirama. bagaimanapunBagaimanapun, klan Uchiha berpalingtidak kepadanya,memberikan sokongan terhadap rancangan yang diimpikan oleh Madara. Hal ini demikian kerana ahli klan Uchiha yang lain percaya iabahawa rancangan Madara itu hanya sekadar untuk membantu Madara memperoleh lebih banyak kekuatan yang dikehendakidikehendakinya. DitinggalkanDipinggirkan oleh klan sendiri, Madara kemudiannya bertindak meninggalkan desa,kampung kemudianKonoha yang dibangunkannya bersama-sama [[Hokage Pertama]]. Madara kemudiannya kembali ke Konoha untuk mencabar Hashirama dalam pertempuran. Mereka bertempur di tempat yang suatudipanggil hari nanti akan disebutsebagai Lembah Akhir, di mana Madara menggunakan kekuatan [[Makhluk Berekor#Makhluk Berekor Sembilan|Musang Berekor Sembilan]] melawan Hashirama. KawalanHashirama Ekorberjaya Sembilanmerampas akhirnyakuasa diambilKyuubi darinyadaripada Madara dan berjaya membunuh Madara diyakinidengan telahtangannya meninggalsendiri.
 
Dua belas tahun sebelum bermulanya siri, Madara mendapati bahawa [[Uzumaki Kushina]] Uzumaki,iaitu Jinchūriki Ekor SembilanKyuubi, akan bersalin, sekaligus menyebabkan meteraiteknik pengunci digunakan menjagauntuk Ekormengunci SembilanKyuubi yang terkandungada dalam dirinya lemahmulai melemah. Madara berjaya menjumpai lokasi di mana Kushina disorokkan, membunuh pengawal ANBUnyaANBU dan bidan, dan mengambil anaknya, [[Uzumaki Naruto|Naruto]], sebagai tebusan. Ayah Naruto, iaitu [[Hokage Keempat]], Minato Namikaze, berjaya mengambil kembali Naruto daripadanya, dengan berbuat demikian memisahkan diri dari Kushina dan membolehkan Madara untuk melarikan diri dengan dia. Madara menggunakan Sharingan untuk menempatkan Ekor Sembilan di bawah kekuasaannya, dan cuba untuk membunuh Kushina. Minato tiba pada waktunya untuk menyelamatkan isterinya dan memaksa Madara mundur. Madara lantas memanggil Ekor Sembilan ke Konoha dan memerintahkan untuk menghancurkan desa itu.
 
Minato segera setelah tiba untuk membantu dalam pertahanan desa. Sebelum dia boleh menyumbang banyak atau bahkan memberitahu orang lain tentang apa yang telah terjadi, Madara terletak datuknya dan cuba untuk menggunakan jutsu ruang-masa untuk menghantar dia pergi dan mengelakkan gangguan lebih lanjut. Minato boleh menggunakan jutsu teleportasi sendiri untuk melarikan diri, tetapi Madara mengejarnya. Kedua-dua mulai bertempur dan Minato berjuang untuk berjaya menyerang Madara. Setelah beberapa serangan gagal, Minato mampu memukul Madara dengan Rasengan dan jenama dia dengan meterai untuk Flying Thunder Teknik Tuhan, sehingga dia teleport ke Madara kapan saja ia mau. Dia kemudian menggunakan Seal Kontrak pada Madara untuk menghapuskan Ekor Sembilan dari kawalannya. Terluka dan kehilangan senjata terbaiknya, Madara melarikan diri, menyatakan bahawa Ekor Sembilan akan menjadi miliknya lagi suatu hari nanti dan bahawa ia masih punya rencana lain.
102

suntingan