Glosari: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
kemas
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih Advanced mobile edit
tambah kandungan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih Advanced mobile edit
 
Baris 2:
 
'''Glosari''' (dari {{lang-grc|γλῶσσα}} / bahasa, pertuturan, kata-kata) yang juga dikenali sebagai '''kosa kata''' atau '''klavis''', adalah senarai [[terminologi|istilah]] abjad dalam [[domain pengetahuan]] tertentu dengan [[definisi]] untuk istilah-istilah tersebut. Secara tradisinya, glosari muncul di akhir [[buku]] dan merangkumi istilah dalam buku itu yang baru diperkenalkan, tidak biasa atau khusus. Walaupun glosari paling sering dikaitkan dengan buku [[bukan fiksyen]], dalam beberapa kes, novel [[fiksyen]] mungkin dilengkapi dengan glosari untuk istilah yang tidak dikenali.
 
Glosari dwibahasa adalah senarai istilah dalam satu bahasa yang ditakrifkan dalam bahasa kedua atau [[glos (anotasi)|glos]] oleh [[sinonim]] (atau sekurang-kurangnya sinonim yang hampir) dalam bahasa lain.
 
Secara umum, glosari berisi penjelasan [[konsep]] yang relevan dengan bidang kajian atau tindakan tertentu. Dalam pengertian ini, istilah ini berkaitan dengan pengertian [[ontologi]]. Kaedah automatik juga telah disediakan yang mengubah glosari menjadi ontologi<ref>R. Navigli, P. Velardi. [http://www.dsi.uniroma1.it/~navigli/pubs/Navigli_Velardi_IOS_2008.pdf From Glossaries to Ontologies: Extracting Semantic Structure from Textual Definitions], Ontology Learning and Population: Bridging the Gap between Text and Knowledge (P. Buitelaar and P. Cimiano, Eds.), Series information for Frontiers in Artificial Intelligence and Applications, IOS Press, 2008, pp. 71-87.</ref> atau leksikon komputasi.<ref>R. Navigli. [http://www.dsi.uniroma1.it/~navigli/pubs/EACL_2009_Navigli.pdf Using Cycles and Quasi-Cycles to Disambiguate Dictionary Glosses], Proc. of 12th Conference of the European Association for Computational Linguistics (EACL 2009), Athens, Greece, March 30-April 3rd, 2009, pp. 594-602.</ref>
 
==Rujukan==
{{Reflist}}
 
[[Kategori: Glosari| ]]