Etimologi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 2001:D08:1029:7C58:8D36:AC1F:1304:688B (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Jeluang Terluang
Teg: Undur
WarnaUngu (bincang | sumb.)
k Linked the whole "Perkataan" instead of "Kata"
Baris 1:
'''Etimologi''' ialah cabang ilmu [[linguistik]] yang mempelajari asal-usul suatu per[[kataperkataan]]<nowiki/>an. Contohnya perkataan '''etimologi''' sebenarnya diambil daripada [[bahasa Inggeris]] ''etymology'' yang berasal daripada [[bahasa Yunani]]; ''étymos'' (erti sebenarnya ialah sepatah per[[kata]]<nowiki/>an) dan ''lògos'' (pengetahuan). Ringkasnya, perkataan etimologi itu sendiri datang daripada bahasa Yunani ήτυμος (''étymos'', erti kata) dan λόγος (''lógos'', pengetahuan).
 
Beberapa perkataan yang telah diambil daripada bahasa lain yang berkebarangkalian dalam bentuk yang telah diubah (perkataan asal disebut sebagai etimon). Melalui naskah tua dan perbandingan dengan bahasa lain, pakar etimologi cuba untuk mebentuk semula asal-usul sesuatu perkataan - ketika mereka memasuki suatu bahasa, daripada sumber apa, dan bagaimana bentuk dan pengertian perkataan tersebut berubah.