Nabi Isa a.s.: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Adding {{pp-vandalism}} (TW)
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 20:
}}
{{Hari Akhirat}}
'''Isa''' (عيسى) merupakan seorang nabi yang penting dalam agama [[Islam]]. Dalam [[Kitab Suci]] [[Al Qur'an]], ia digelar '''Isa ibni Maryam''' atau '''Isa al-Masih'''. Kata ini diperkirakan berasal dari [[bahasa Aram]], ''Eesho'' atau ''Eesaa''/ didalam teks asli yang dibaca E( Ye ) dan menghasilkan pelbagai perubahan bahasa/loghat sehingga sering disebut sebagai Yesus di [[Indonesia]] dan Jesus di peringkat antarabangsa. [[Jesus Christ]] atau Jesus Dari Nazareth adalahialah nama yang umumnya diguna pakai oleh penganut [[Kristian]] untuk menyebutnya, sedangkan orang [[Arab Kristian]] pula menyebutnya dengan ''Yasu' al-Masih'' (يسوع المسيح).
 
Mengikut Al-Quran, keturunan Isa bermula dari kelahiran [[Maryam]] iaitu anak perempuan Imran, berlanjut dengan tumbuh kembangnya didalam asuhan [[Nabi Zakaria a.s.|Zakaria]], serta kelahiran [[Nabi Yahya a.s.|Yahya]]. Kemudian Qur'an menceritakan keajaiban kelahiran Isa sebagai anak kepada Maryam tanpa ayah.
Baris 29:
Beberapa kepercayaan yang dianut umat Islam mengenai Isa antara lain :
* Salasilah Nabi Isa datang daripada Nabi Ibrahim a.s. melalui puteranya Ishak a.s.
* Isa adalahialah salah satu nabi yang tergolong dalam [[Ulul Azmi]], yakni Nabi dan Rasul yang memiliki kedudukan tinggi/istimewa bersama dengan ([[Nabi Muhammad s.a.w.]], [[Nabi Ibrahim a.s.]], [[Nabi Musa a.s.]] dan [[Nabi Nuh a.s.]]).
* Isa adalahialah Al-Masih dan diutus untuk kaum [[bani Israel]]
* Isa bukanlah Tuhan mahupun anak Tuhan, melainkan salah seorang manusia biasa yang diangkat menjadi Nabi dan Rasul sebagaimana juga setiap para Nabi dan Rasul lain yang diutus pada kaum masing-masing.
* Kelahiran Isa terjadi dengan ajaib, tanpa perantaraan ayah kandung yakni terus atas kekuasaan Tuhan. Ibunya [[Maryam]] adalah daridaripada golongan mereka yang suci serta masih perawan. Atas kekuasaan Allah apapun boleh terjadi dan tiada yang mustahil bagi-Nya, seperti juga perihal akan Nabi Adam a.s. yang tanpa bapa dan ibu mampu diciptakan atas kehendak Allah Yang Maha Agung.
* Isa memiliki beberapa keajaiban ([[mukjizat]]) atas kekuasaan Tuhan. Di samping kelahirannya yang ajaib, baginda mampu bercakap-cakap sewaktu berusia hanya beberapa hari, Isa bercakap dan membela Ibunya dari tuduhan penzinaan. Dalam Al-Quran juga turut diceritakan tentang kisah baginda atas izin Allah dapat menghidupkan orang yang sudah mati, menyembuhkan orang yang buta sejak lahir dan mengubati orang yang menghidapi [[sopak]] (kusta).
* Isa menerima wahyu dari Allah melalui kitab [[Injil]] (umum merujuknya pada [[Perjanjian Baru]] agama [[Kristian]]), namun versi yang dimiliki oleh umat Kristian pada waktu ini dipercayai telah ditokok tambah dari versi asalnya yang merupakan koleksi sabda-sabda Nabi Isa a.s yang dicatat oleh para sahabat baginda. Beberapa pendapat dalam Islam menyebutkan bahawa Nabi Isa a.s sebenarnya memiliki Injilnya yang tersendiri berdasarkan dari keterangan dalam Al-Quran. [[Injil Barnabas]] atau Injil catatan seorang dari sahabat baginda yang bernama Barnabas adalahialah versi Injil paling berlainan dari Injil yang diperbaharui setiap masa pada waktu ini.
* Isa tidaklah dibunuh mahupun disalib, tetapi Allah menyerupakan orang lain (Judas Iskariot) kepada muka baginda setelah sahabat nabi Isa itu mengkhianatinya dengan menjual baginda Isa Al-masih putera Maryam kepada tentera Rom. Nabi Isa a.s telah difitnah oleh orang yahudi yang ingkar dengan ajaran baginda yang meninginkan baginda dijatuhi hukuman bunuh oleh penguasa Rom, sedangkan Isa sendiri diangkat terus ke syurga dan sahabatnya yang diserupakan tadi yang akhirnya adalahialah orang yang mati disalib.
* Isa masih hidup dan berada di syurga, suatu hari baginda akan datang kembali ke bumi untuk melawan [[Dajjal]] (atau [[Antichrist]] dalam agama kristian) dan merupakan salah satu tanda-tanda dekatnya [[Hari Kiamat]].
* Isa juga bukan merupakan penebus dosa bagi manusia, Islam menolak konsep dosa keturunan dan menganut konsep bahawa setiap manusia bertanggungjawab dan akan diadili keatas perbuatannya sendiri.
Baris 50:
Beberapa ayat dari Al Qur'an yang menegaskan tentang kenabian Isa antara lain:
* ''Berkata Isa: "Sesungguhnya aku ini hamba Allah, Dia memberiku kitab suci (Injil) dan Dia menjadikan aku seorang nabi,dan Dia menjadikan aku seorang yang diberkati di mana saja aku berada, dan Dia memerintahkan kepadaku (mendirikan) [[solat]] dan (menunaikan) [[zakat]] selama aku hidup; serta berbakti kepada ibuku, dan Dia tidak menjadikan aku seorang yang sombong lagi celaka. Dan kesejahteraan itu semoga dilimpahkan kepadaku, pada hari aku dilahirkan, pada hari aku meninggal dan juga pada hari aku dibangkitkan hidup kembali". Itulah Isa putera Maryam, yang mengatakan perkataan yang benar, yang mereka berbantah-bantahan tentang kebenarannya. Tidak layak bagi Allah mempunyai anak, Maha Suci Dia. Apabila Dia telah menetapkan sesuatu, maka Dia hanya berkata kepadanya: "Jadilah", maka jadilah ia.'' (Surah Maryam ayat 30-35)
* Dan tatkala Isa datang membawa keterangan dia berkata: "Sesungguhnya aku datang kepadamu dengan membawa hikmah dan untuk menjelaskan kepadamu sebagian dari apa yang kamu berselisih tentangnya, maka bertakwalah kepada Allah dan taatlah (kepada) ku". Sesungguhnya Allah Dialah Tuhanku dan juga Tuhan, kamu maka sembahlah Dia, ini adalahinilah jalan yang lurus. Maka berselisihlah golongan-golongan (yang terdapat) di antara mereka, lalu kecelakaan yang besarlah bagi orang-orang yang zalim yakni siksaan hari yang pedih (kiamat). ([[Surah Az Zukhruf]] 63-65)
* ''Al Masih putera Maryam itu hanyalah seorang Rasul yang sesungguhnya telah berlalu sebelumnya beberapa rasul, dan ibunya adalahialah seorang yang sangat benar, kedua-duanya biasa memakan makanan. Perhatikan bagaimana Kami menjelaskan kepada mereka ([[ahli kitab]]) tanda-tanda kekuasaan (Kami), kemudian perhatikanlah bagaimana mereka berpaling (dari memperhatikan ayat-ayat Kami itu).'' (Surah Al Maa'idah ayat 75)
* ''Dan (ingatlah) ketika Allah berfirman: "Wahai Isa putera Maryam, adakah kamu mengatakan kepada manusia: "Jadikanlah aku dan ibuku dua orang tuhan selain Allah?". Isa menjawab: "Maha Suci Engkau, tidaklah patut bagiku untuk mengatakan apa yang bukan hakku (mengatakannya). Jika aku pernah mengatakannya maka tentulah Engkau (sedia) mengetahui apa yang ada pada diriku dan aku tidak mengetahui (pula) apa yang ada pada diri Mu. Sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui perkara-perkara yang ghaib". Aku tidak pernah mengatakan kepada mereka kecuali apa yang Engkau perintahkan kepadaku (mengatakan)nya iaitu: "Sembahlah Allah, Tuhanku dan Tuhanmu", dan adalah aku menjadi saksi terhadap mereka, selama aku berada di antara mereka. Maka setelah Engkau wafatkan aku, Engkau-lah yang mengawasi mereka. Dan Engkau adalah Maha Menyaksikan atas segala sesuatu.'' ([[Surah Al Maa'idah]] ayat 116-117)
 
Baris 57:
 
Berdasarkan maklumat yang diperolehi dari pakar-pakar sejarawan seperti [[Ibnu Kathir]], [[Imam Qurtubi]], serta kitab-kitab Qisasul Anbiya' telah dijelaskan bahawa Nabi Isa Al-Masih (Jesus Christ) mempunyai 12 orang sahabat. Dalam Quran mereka digelar sebagai [[Hawari|Al-Hawariyun]] ('''الحواريون'''). Masyarakat Kristian pula menggelar mereka 12 ''diciples''. kadangkala juga disebut ''appostle''. Menurut Kristian, anggota Al-Hawariyun dikatakan terdiri daripada penama-penama berikut:
*[[Santo Peter|Peter@Petrus]] atau namanya yang sebenar adalahialah Simon (atau dalam bahasa Aram beliau disebut Kef@Simon Bar Yokhanan)
*James (Yohannes {bukan Nabi Yahya} @ Yakobus) anak Zabedee@Zabeedah@Zabedeus
*John atau Yahya atau Yohannes (bukan Nabi Yahya). Terdapat segelintir pihak yang mempertikaikan tentang nama John atau Yahya ini, kerana dikatakan pada masa itu sepatutnya tiada orang lain yang telah dewasa bernama sedimikian melainkan Nabi Yahya a.s sendiri sebagai orang pertama seumpamanya dengan nama itu berdasarkan ayat ke7 dalam surah Maryam
Baris 93:
 
==Isa tidak dibunuh ataupun disalib==
Al-Quran menerangkan dalam surat An Nisaa':157 bahawa Nabi Isa tidaklah dibunuh mahupun disalib oleh orang-orang Kafir. Adapun orang yang mereka salib adalahialah orang yang bentuk dan rupanya diserupakan oleh Allah SWT seperti Nabi Isa as.(sebahagian ulama berpendapat orang yang diserupakan adalahialah muridnya yang mengkhianatinya yang bernama [[Judas Iscariot]])
*''dan kerana ucapan mereka: "Sesungguhnya kami telah membunuh Al Masih, Isa putera Maryam, Rasul Allah", padahal mereka tidak membunuhnya dan tidak (pula) menyalibnya, tetapi (yang mereka bunuh ialah) orang yang diserupakan dengan Isa bagi mereka. Sesungguhnya orang-orang yang berselisih paham tentang (pembunuhan) Isa, benar-benar dalam keragu-raguan tentang yang dibunuh itu. Mereka tidak mempunyai keyakinan tentang siapa yang dibunuh itu, kecuali mengikuti persangkaan belaka, mereka tidak (pula) yakin bahawa yang mereka bunuh itu adalahialah Isa. ''(An Nisaa' : 157)
 
==Isa diselamatkan oleh Allah SWT dengan diangkat ke [[langit]]==
Baris 106:
Walaubagaimanapun, sebilangan besar umat Islam mempercayai Nabi Allah Isa telah diangkat beserta dengan jasad-jasadnya sekali ke Sisi-Allah. Hal ini berdasarkan kepada peristiwa yang berlaku ketika Nabi Allah Isa bersama kaum Hawariyyun (12 orang) menjamah makanan moreh terakhir bersama dalam peristiwa [[Santapan Terakhir]] (''The Last Supper''). Pada waktu itu Nabi Isa ada menyebutkan yang salah seorang dari kaum Hawariyyun akan mengkhianatinya .
 
Dan tatkala ketika Nabi Isa bersama dengan kaum Hawariyyun di ([[Taman Gethsemane]], [[Baitul Maqdis]], [[Jerusalem]]) selepas makan moreh (untuk bertahannuth, bertaqarrub, bertasbih, dan berdoa kepada Allah) datang salah seorang dari kaum hawariyyun itu kepada Nabi Allah Isa yang digelar [[Judas Iscariot]] cuba untuk membisikkan sesuatu kepada nabi Allah Isa, sekumupulan kecil dari tentera Rom turut hadir dan menunggu diluar Taman Gethsemani bagi memastikan orang yang pertama yang keluar dari taman itu adalahialah Isa Al-Masih yang dimaksudkan. Namun kuasa Allah Yang Maha Tinggi dan Terpuji serta kasih kepada Rasul dan hambanya, Allah telah menyelamatkan Nabi Isa ke langit dan serta merta menukarkan paras rupa Judas supaya seiras dengan raut wajah Nabi Isa. Apabila tentera Rom mendapati bahawa orang yang keluar dari taman itu adalah berparas rupakan seseorang yang mirip dengan Isa putera Maryam, mereka menangkap Judas dan dibawa ke muka pengadilan supaya dapat disalibkan.
 
Namun begitu, para pembesar Israel, Kesatria Rom dan majlis kehakiman benar-benar bertelagah dan berasa was-was adakah orang yang dimaksudkan itu adalahialah Isa atau orang lain, hal ini kerana walaupun mukanya mirip muka Isa, namun perwatakan orang itu amat berbeza sekali dengan Nabi Isa. 11 orang kaum Hawariyyun yang lain pada peristiwa itu telah pun berpisah dan melarikan diri bagi mengelakkan diri mereka dikesan oleh para pembesar Israel. Namun tidak berapa lama kemudian mereka bertemu semula untuk memastikan diantara mereka sentiasa mempraktikkan segala ilmu duniawi dan ukhrawi yang telah diajarkan oleh Nabi Isa sebelumnya. Mereka juga mengharapkan kedatangan pemimpin yang masyhur yang dijanjikan kedatangannya oleh Allah iaitu [[Nabi Muhammad]] Rasullullah.
 
==Nabi Isa akan diturunkan kembali ke bumi==
Baris 131:
==Nabi Isa akan membunuh Dajjal==
Turunnya Nabi Isa ke bumi mempunyai misi menyelamatkan manusia dari fitnah Dajjal dan membersihkan segala penyimpangan agama ,baginda akan bekerjasama dengan Imam Mahdi membanteras semua musuh-musuh Allah.
*Dikisahkan setelah Nabi Isa as. selesaikan menunaikan solat, ia berkata : “Keluarlah kamu (pasukan kaum muslimin) semua bersama kami untuk menghadapi musuh Allah, iaitu dajjal.” Lalu mereka pun keluar, kemudian Ia (Isa) dilihat oleh dajjal yang laknat yang baru saja mendakwa kepada manusia, bahawa ia adalah raja yang mendapat petunjuk dan pemimpin yang arif serta bijaksana, bahkan mengaku sebagai Tuhan Yang Maha Tinggi. Begitu ‘Isa dilihat oleh dajjal, dajjal pun meleleh seperti garam yang meleleh di di air. Kemudian dajjal melarikan diri, akan tetapi ia dihadang oleh Isa di pintu kota Lud di Palestin. Sekiranya Isa membiarkan saja hal ini maka dajjal akan hancur seperti garam dalam air, akan tetapi Isa berkata kepadanya :”Sesungguhnya aku berhak untuk menghajar kamu dengan satu pukulan.” Lalu Isa as. menombak dan membunuhnya, maka Isa as. memperlihatkan kepada semua orang darah dajjal di tombaknya. Maka tahu dan sadarlah para pengikut dajjal dari kalangan Yahudi , bahwa dajjal bukanlah Allah. Jika benar apa yang didakwakan dajjal(dajjal mengaku sebagai tuhan) tentulah dajjal tidak akan dapat dibunuh oleh Nabi ‘Isa.
 
==Nabi Isa akan menyelamatkan manusia dari fitnah Ya’juj dan Ma’juj ==
Baris 161:
===Misi===
[[Fail:Yarden 034PAN2.JPG|thumb|left|[[Sungai Jordan]], ditempat inilah sesetengah pelopor Muslim menyifatkan Yesus/Nabi Isa bertemu dengan [[Nabi Yahya a.s.|Yahya ibn Zakariyya]] (juga dikenali sebagai [[John the Baptist]] untuk di[[baptis]]/disucikan).<ref>"Yahya b. Zakariyya", Encyclopedia of Islam.</ref>]]
Berdasarkan sumber bertulis Islam, Nabi Isa adalah dipilih oleh Illahi untuk mengkhabarkan mesej agama [[monoteisme]] yakni suatu kepercayaan kepada kepada Tuhan (Allah) Yang Maha Esa dan tunduk kepada kehendak Allah kepada [[Bani Israel]] (''banī isrā'īl''). Muslim percaya kepada Allah [[wahyu|wahyu diturunkan]] kepada Nabi Isa (Jesus Christ), adalahialah Al-Kitab ''[[Injil|Injīl]]'' (gospel), sementara juga menyatakan kebenaran diatas ayat-ayat sebelumnya – dari Al-Kitab [[Taurat]] (Torah) dan [[Zabur]] (Psalms). Tidak jelas atau tidak diketahui apakah Yesus menyatakan kebenaran daripada kitab suci lain Islam pada waktu itu, para [[suhuf Ibrahim]]. Ditulis 700 tahun selepas kehidupan Yesus di bumi, [[Al-Quran]] bercakap positif daripada ‘’Injil'', yang menggambarkan sebagai Kitab Suci yang mengisi hati para pengikutnya dengan kelembutan dan belas kasihan. Muslim percaya bahawa [[Manuskrip Biblikal]] (kedua-dua Al-Kitab [[Torah]] dan ''Injīl'') telah menjadi [[tahrif | terdistorsi]] dari masa ke semasa di dalam teks, tafsiran, atau keduanya.<ref>See:
*"Isa", Encyclopedia of Islam.
*Fasching, deChant (2001) p. 241