Unggun api: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Jeluang Terluang (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Teg: Suntingan sumber 2017
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
 
Baris 1:
{{Rujukan|tarikh=Februari 2021}}
[[Imej:Campfire_4213.jpg|thumb|Api unggun sewaktu berkemah]]
'''Unggun Api''' adalahialah unggunan [[api]] di ruang luar yang dinyalakan dengan [[kayu bakar]], potongan [[kayu]], atau [[dahan]], [[ranting]], [[jerami]], atau [[daun-daun kering]]. Orang yang berkhemah, berkelah atau peminat kegiatan dalam hutan sering membuat unggun api sewaktu ber[[khemah]] atau melakukan kegiatan secara terbuka.
 
Unggunan api dinyalakan untuk melindungi diri daripada binatang buas, memanaskan badan, isyarat bahaya, upacara keagamaan atau perayaan, atau sebagai perapian untuk memasak makanan. Sewaktu berkhemah, orang sering berkumpul di sekitar unggun api untuk menyanyi, menari, atau bermain. Bahan makanan seperti [[ubi keledek]], [[ubi kayu]], atau [[jagung]] sering dimasak dengan cara dibakar dengan api unggun. Makanan juga boleh ditusuk dengan ranting kayu atau tongkat besi sebelum dipanggang. Alat masak seperti [[cerek]] dan [[periuk]] juga boleh digunakan di atas perapian dengan bantuan tungku dari batu atau kayu.
Baris 13:
 
== Amalan antarabangsa ==
Dalam [[bahasa Inggeris]], unggun api yang dibuat sewaktu berkhemah disebut ''campfire'', sedangkan unggunan yang lebih besar disebut ''bonfire''. Istilah ''bonfire'' digunakan untuk api yang dinyalakan untuk upacara keagamaan atau perayaan. Asal-usul kata ''bonfire'' adalahialah tradisi orang [[Celt]] yang membakar tulang-tulang haiwan yang disebut ''bone fire'' (api tulang) untuk mengusir roh jahat. Setiap bulan November di [[Great Britain]] dilangsungkan perayaan unggun api dipanggil [[Malam Guy Fawkes]]. Di [[Ireland Utara]], [[Pertempuran Boyne]] [[12 Julai]] [[1690]] diperingati dengan menyalakan api unggun.
 
== Pautan luar ==