Lorong Waktu (siri televisyen): Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
F1fans (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
F1fans (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 25:
 
Menurut ''[[Vice Media|Vice]]'', siri ini adalah salah satu siri televisyen Ramadan terbaik di Indonesia pada akhir 1990-an hingga awal 2000-an.<ref>[https://www.vice.com/id_id/article/9k5py7/lorong-waktu-adalah-sinetron-ramadan-terbaik-di-indonesia Lorong Waktu Adalah Sinetron Ramadan Terbaik di Indonesia]. VICE. Retrieved 10 February 2019.</ref>
==Plot==
Opera sabun ini mengisahkan pengembaraan Ustad Addin, Haji Husin dan seorang pelajar muda bernama Zidan. Ustad Addin adalah anak yatim piatu yang dianggap anak oleh Haji Husin dan mempunyai kemahiran dalam bidang teknologi maklumat. Dia mencipta mesin masa yang kemudian membawa Haji Husin dan Zidan melakukan pengembaraan melalui masa lalu atau masa depan.
 
Pada musim kedua, watak baru masuk, iaitu bekas pencuri bernama Havid dan bekas psikik bernama Sabrina. Havid adalah orang yang buta huruf dan mempunyai niat yang kuat untuk bertaubat dan bergerak untuk mengubah nasibnya. Sementara itu, Sabrina sebelum ini ditemui oleh Haji Husin dan Zidan di terowong masa sebelum mereka saling bertemu di dunia nyata. Lama kelamaan, Ustad Addin mempunyai minat terhadap Sabrina dan sebaliknya sehingga mereka akhirnya memutuskan untuk berkahwin pada akhir musim. Momen persetujuan mereka sendiri dibangkitkan pada awal musim ketiga.
 
Dalam perjalanan mereka melalui peredaran masa pada musim ketiga, Haji Husin dan Zidan serta beberapa pelajar lain menghadapi pelbagai peristiwa dan watak unik yang secara tidak langsung memberikan pelajaran berharga dalam menjalani nilai-nilai kehidupan yang lebih baik. Bermula dari kisah pencuri kafan, pedagang kecil yang doanya lebih kuat daripada imam masjid, pemuda jujur ​​yang diganggu oleh oren, Mpu Gandrung yang merupakan saudara jauh Mpu Gandring yang membuat keris, unik kyai bernama Aa Gyman, dukun syaitan dan banyak lagi. Sementara itu, dua pelajar Haji Husin yang juga bertugas sebagai pentadbir masjid, Havid dan Jambrong, jatuh cinta dengan gadis yang sama dalam perkembangan mereka. Kehidupan harian masjid dipenuhi dengan pelbagai muslihat untuk bersaing dengan cinta gadis bernama Adinda. Pada akhir musim, Adinda akhirnya memilih Havid sebagai pasangan hidupnya.
 
Pada awal musim keempat, Sabrina, isteri Ustad Addin, hamil muda dan menjadi sangat sensitif. Sebagai suami dan bapa yang bertanggungjawab, Ustad Addin berusaha memenuhi keinginan isterinya. Pada akhir musim ini muncul kejutan lain, iaitu kedatangan bekas banduan yang juga merupakan rakan Jambrong dan Havid bernama Jagur yang bermaksud bertaubat dan memohon untuk menjadi pelajar Haji Husin. Haji Husin menerimanya, tetapi kebimbangan timbul di hati Jambrong dan Havid, kerana Jagur dulu adalah penjahat. Tetapi nampaknya mereka salah, kerana Jagur telah berhijrah 100% dan untuk membuktikannya, dia bahkan meminta Zidan menanggalkan tatu di lengannya.
 
Pada musim kelima, Havid dan Jambrong, yang masing-masing sudah berkahwin, menerima tugas baru sebagai pengurus perniagaan perladangan yang dibiayai oleh yayasan masjid. Jagur mengambil alih sebagai marbot yang menjaga masjid. Ustad Addin memodenkan peralatan mesin waktunya yang dikendalikan melalui komputer riba dan kaedah penghantaran kali ini boleh dari mana sahaja asalkan rakannya menggunakan alat yang dikembangkan oleh Ustad Addin. Sabrina telah melahirkan seorang anak lelaki yang dia namakan Firdaus.
 
Untuk musim keenam atau terakhir, kisah Lorong Waktu lebih memfokuskan kepada masalah keluarga. Firdaus, anak Ustad Addin dan Sabrina, kini memasuki usia sekolah dan Sabrina sibuk dengan tingkah laku nakal anaknya. Haji Husin masih tidak berhenti berharap dapat diberi peluang untuk berkahwin semula kerana dia semakin tua dan kini pelajar kegemarannya ditinggalkan yang sibuk mengurus keluarga masing-masing. Dia kemudian berkenalan dan tertarik dengan seorang wanita bernama Aini yang dia harapkan akan menjadi pelabuhan terakhir hatinya. Sementara itu Havid dan Jambrong kini telah berjaya membina ladang yang dibiayai oleh yayasan masjid dan Jagur, yang baru saja berkahwin, ingin berusaha membina keluarga kecilnya dengan bahagia.
==Referensi==
{{reflist}}