Pelancongan di Ukraine: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Dydil (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Dydil (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 11:
|caption3=[[Odessa]]
}}
 
Ukraine telah menarik lebih daripada 20 juta warganegara asing setiap tahun (23 juta pada tahun 2012). Tetapi sejak 2014 jumlah ini menurun kepada sekitar 10 juta. Pelawat terutamanya berasal dari Eropah Timur, tetapi juga dari Eropah Barat serta [[Turki]] dan [[Israel]].
 
Ukraine adalah destinasi di persimpangan jalan antara Eropah tengah dan timur, antara utara dan selatan. Ia bersempadan dengan Rusia dan tidak jauh dari Turki. Ia mempunyai kawasan pegunungan - Carpathian Mountains yang sesuai untuk bermain ski, mendaki, memancing dan memburu. Garis pantai di Laut Hitam adalah destinasi musim panas yang popular untuk pelancong. Ukraine mempunyai ladang anggur di mana mereka menghasilkan anggur asli, runtuhan istana kuno, taman bersejarah, gereja Ortodoks, Katolik dan Protestan serta beberapa masjid dan rumah ibadat. Kyiv, ibu kota negara ini mempunyai banyak struktur unik seperti Katedral Saint Sophia dan jalan besar. Terdapat bandar-bandar lain yang terkenal dengan pelancong, seperti bandar pelabuhan Odesa dan bandar lama Lviv di barat. Sebahagian besar Ukraine Barat, yang dulunya berada di sempadan Republik Poland sebelum Perang Dunia II, adalah destinasi popular bagi Poland. Crimea, sebuah "benua" sendiri, telah menjadi destinasi percutian yang popular bagi pelancong untuk berenang atau berjemur di Laut Hitam dengan iklimnya yang hangat, pergunungan yang kasar, dataran tinggi dan reruntuhan kuno, walaupun perdagangan pelancongan telah dipengaruhi oleh Penjajahan dan pengikatan wilayah Rusia pada tahun 2014. [2] Bandar-bandar di sana termasuk: Sevastopol dan Yalta - lokasi persidangan damai pada akhir Perang Dunia II. Pengunjung juga boleh melakukan lawatan pelayaran dengan kapal di Sungai Dnieper dari Kyiv ke garis pantai Laut Hitam. Masakan Ukraine mempunyai sejarah yang panjang dan menawarkan pelbagai jenis hidangan asli.
 
Industri pelancongan di negara ini umumnya dianggap kurang maju, tetapi memberikan sokongan penting bagi ekonomi Ukraine. Ukraine mempunyai kelebihan tertentu, termasuk kos yang jauh lebih rendah daripada destinasi Eropah yang lain, serta akses tanpa visa bagi kebanyakan orang dari Eropah, bekas Kesatuan Soviet, dan Amerika Utara. Sejak tahun 2005 warga Kesatuan Eropah dan EFTA, Amerika Syarikat, Kanada, Jepun dan Korea Selatan tidak lagi memerlukan visa untuk mengunjungi Ukraine untuk tujuan pelancongan. Juga, tidak diperlukan visa untuk warga Rusia, dan negara-negara CIS lain (kecuali Turkmenistan).
 
[[Kategori:Kebudayaan Ukraine]]