Setiausaha Tenaga Amerika Syarikat: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Mattdelaware (bincang | sumb.)
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Mattdelaware (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 25:
}}
 
'''Setiausaha Tenaga Amerika Syarikat''' adalah ketua [[Jabatan Tenaga Amerika Syarikat]], ahli [[Kabinet Amerika Syarikat]] dan kelima belas dalam perwarisan jawatan [[Presiden Amerika Syarikat]].

Jawatan ini dibentuk pada 1 Oktober 1977 dengan penubuhan Jabatan Tenaga ketika [[Presiden Amerika Syarikat|presiden]] [[Jimmy Carter]] menandatangani Akta Organisasi Tenaga Jabatan. Pada asalnya jawatan tersebut memfokuskan pada pengeluaran dan peraturan tenaga . Penekanan segera beralih kepada pengembangan teknologi untuk sumber tenaga yang lebih baik dan cekap serta pendidikan tenaga.

Selepas berakhirnya [[Perang Dingin]], perhatian jabatan juga beralih ke pembuangan sampah radioaktif dan pemeliharaan kualiti alam sekitar . Bekas setiausaha pertahanan James Schlesinger adalah setiausaha tenaga pertama, yang merupakan seorang [[Parti Republikan (Amerika Syarikat)|Republikan]] yang dicalonkan ke jawatan itu oleh presiden Jimmy Carter, satu-satunya presiden yang melantik seseorang dari parti lain ke jawatan tersebut. Schlesinger juga merupakan satu-satunya setiausaha yang diberhentikan dari jawatan tersebut. [4] Hazel O'Leary , setiausaha tenaga pertama [[Bill Clinton]] , adalah pemegang wanita dan [[orang Afrika-Amerika|Afrika-Amerika]] pertama. Orang Hispanik pertama yang bertugas sebagai Setiausaha Tenaga Clinton yang kedua, Federico Peña. Spencer Abraham menjadi orang Arab pertama yang memegang jawatan itu pada 20 Januari 2001, berkhidmat di bawah pemerintahan [[George W. Bush]]. Steven Chu menjadi orang Amerika Asia pertama yang memegang jawatan itu pada 20 Januari 2009, berkhidmat di bawah pentadbiran [[Barack Obama]]. Beliau juga merupakan setiausaha tenaga paling lama berkhidmat dan individu pertama yang menyertai Kabinet setelah menerima [[Hadiah Nobel]].
 
== Pautan luar ==