Bahan api nuklear: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aimwin66166 (bincang | sumb.)
Baiki kesalahan istilah
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih Advanced mobile edit
Aimwin66166 (bincang | sumb.)
→‎Bahan Api Oksida: Baiki kesalahan istilah
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih Advanced mobile edit
Baris 14:
 
==Bahan Api Oksida==
Untuk reaktor pelakuranpembelahan, bahan api(biasanya berasaskan uranium) dibuat menggunakan logam oksida; logam oksida digunakan berbanding logam asli tersebut kerana takat lebur logam oksida lebih tinggi dari logam asli dan logam oksida tidak boleh terbakar, kerana berada dalam keadaan teroksida.
 
[[File:ZrUthermalcond.png|right|thumb|upright=1.4|Pengaliran haba logam zirkonium dan uranium dioksida sebagai fungsi suhu]]
Baris 33:
===Oksida Campuran (MOx)===
 
'''Oksida Campuran''' atau '''bahan api MOx''', ialah campuran [[plutonium]] serta [[uranium]] semulajadi atau terpakai yang mempunyai sifat yang hampir sama (tetapi tidak serupa) dengan uranium diperkaya yang biasanya digunakan oleh reaktor nuklear. Bahan api MOx ialah alternatif kepada bahan api uranium diperkaya rendah (LEU) yang diguanakan dalam used in the [[reaktor air ringan]] yang menguasaimerupakan majoriti cara penjanaan [[Tenaga nuklear]].
 
Terdapat kebimbangan yang teras MOx akan menghasilkan cabaran pelupusan yang baharu, walaupun MOx sendiri digunakan sebagai cara untuk melupus plutonium berlebihan dari transmutasi nuklear.