Parti Pribumi Bersatu Malaysia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 68:
Selepas Pakatan Harapan memenangi [[Pilihan raya umum Malaysia 2018]], pembubaran BERSATU telah ditarik balik dan secara rasminya menjadi parti komponen Pakatan Harapan semula.
 
Pada Tahun 2020, PresidenPengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) iaitu Tun Dr. Mahathir Mohammad telah meletak jawatan PresidenPengerusi BERSATU serta telah meletak jawatan sebagai Perdana Menteri Malaysia ke-7. Jawatan PresidenPengerusi BERSATU telah diberikandipangku kepadaoleh Tan Sri Muhyiddin Yassin dan usul percaya parlimenParlimen Malaysia telah berpihak kepada Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri yang ke-8 Malaysia. Oleh kerana komponen-komponen dalam Pakatan Harapan (PH) tidak berpihak kepada Tan Sri Muhyiddin Yassin, Dengan itu Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) telah menyatakan secara rasmi untuk menubuhkan satu Gabungan Perikatan yang baru iaitu Perikatan Nasional (PN) dan secara rasmi keluar dari Gabungan Pakatan Harapan (PH).
 
'''Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU)''' akhirnya telah rasmi bergabung dalam Gabungan '''Perikatan Nasional (PN)''' bersama-sama dengan Parti Solidariti Tanah Air-ku (STAR), Parti Maju Sabah (SAPP), Parti Islam Se-islam Malaysia (PAS), Parti GERAKAN Malaysia, dan Parti BERJASA Malaysia pada 23 Februari 2020 dan telah diluluskan oleh Jabatan Pendaftaran Pertubuhan "ROS" pada 7 Ogos 2020.
 
Penubuhan Gabungan Perikatan Nasional (PN) telah disokong oleh Gabungan besar Parti di Sarawak iaitu '''Gabungan Parti Sarawak (GPS)''' dan disokong oleh Gabungan besar Parti di Sabah iaitu '''Gabungan Rakyat Sabah (GRS).''' Penubuhan Gabungan Perikatan Nasional (PN) turut disokong oleh '''Barisan Nasional (BN)''' iaitu Gabungan terbesar di Semenanjung Malaysia. Sokongan yang diberikan oleh Gabungan-Gabungan besar di-penjuru Malaysia menyebabkan '''Perikatan Nasional (PN)''' tergolong dalam Gabungan-gabungan terbesar yang ada di Malaysia.