Kacang soya: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Pemasukan kotak info
Tiada ringkasan suntingan
Baris 28:
'''Kacang soya''', '''kacang kedelai<ref name=":0">{{cite dictionary|title=kedelai|url=http://prpm.dbp.gov.my/Cari1?keyword=kedelai|dictionary=Kamus Dewan|publisher=Dewan Bahasa dan Pustaka Malaysia|date=2017|edition=ke-4}}</ref>''' atau nama saintifiknya '''''Glycine max'''''<ref>{{cite web|url=http://www.plantnames.unimelb.edu.au/Sorting/Glycine.html#max|title=Glycine max|publisher=Multilingual Multiscript Plant Name Database|access-date=16 February 2012}}</ref> ialah sejenis tumbuhan [[legum]] dari keluarga [[Fabaceae]] berasal dari [[Asia Timur]].
 
Tumbuhan ini ditanam untuk mendapatkan [[biji benih]] berupa [[kacang]] yang ber[[protein]] tinggi dan lengkap sebagai [[makanan]] baik untuk [[manusia]] ― kerana mengandungi sejumlah besar kesemua [[asid amino penting]] yang diperlukan tubuh tetapi tidak berupayaan dihasilkan sendiri badan ― mahupun [[ternakan]]. Ia merupakan bahan asas dalam pembuatan pelbagai jenis ramuan seperti [[Air kacang soya|air susu]], [[kicap]], [[tauhu]], [[tempe]] dan [[Minyak kacang soya|minyak]].
 
== Peristilahan ==
Baris 36:
 
== Botani ==
Pokoknya yang tegak dan rimbun berukuran sehingga 70 [[Meter|sentimeter]]. Bunganya berbentuk gumpalan dan berwarna putih atau ungguungu. Nama saintifiknya ''Glycine max''.
 
Kacang soya hijau berbentuk gumpalan 3 - 15, berbulu, berwarna hijau, mengandungi 2 - 4 biji, panjangnya 3 - 7 cm. Kacang soya berbentuk bulat, berwarna kuning ke hijau kekuningan. Pokok kacang soya mempunyai akar tunjang sepanjang 15 cm. Akar adventitius tumbuh daripada hipokotil. Nodul akar adalah kecil dan berbentuk sfera.
 
== AplikasiKegunaan ==
Perkataan soy diambil daripada perkataan [[bahasa Jepun]] ''[[shoyu]]'' (kicap).
Kacang soya merupakan tanaman penting di [[Amerika Syarikat]] dimanadi mana ia merupakan sumber minyak dan makanan ternakan utama. Di Asia, kacang soya adalah penting bagi penghasilan barangan makanan seperti [[kicap]], dan [[tempe]].
 
Kacang soya yang direbus bersama kelongsongnyalenggai dan dihidangkan dengan garam, dipasarkan dibawah nama Jepun ''edamame''. Kacang soya yang disediakan dengan cara ini merupakan makanan snek popular di [[Hawaii|Hawai'i]] dimanadi mana, sebagaimana di [[Jepun]], [[China]], dan [[Korea]], kacang soya dan keluaran dari kacang soya seperti ''([[miso]]'', ''[[natto]]'', [[tauhu]], ''[[douchi]]'', dll.) membentuk sebahagian besar diet permakanan.
Kacang soya dianggap sebagai sumber [[Protein#Protein dan zat|protein lengkap]], contoh, protein yang mengandungi sejumlah besar kesemua [[asid amino penting]] yang diperlukan oleh tubuh manusia kerana ketidakupayaan badan manusia bagi menghasilkannya. Dengan sebab ini, kacang soya amat penting bagi kebanyakan pemakan sayuran atau ''vegan''. Protein kacang soya pada asasnya sama dengan biji legum lain (''pulses''). Bijiran bukan legum yang lain mempunyai profil yang setanding dengan kacang soya adalah bijiran, [[oat]] {''Avena sativa''} dan kemungkinannya [[kuinoa]].
 
 
== Aplikasi ==
Kacang soya merupakan tanaman penting di [[Amerika Syarikat]] dimana ia merupakan sumber minyak dan makanan ternakan utama. Di Asia, kacang soya adalah penting bagi penghasilan barangan makanan seperti [[kicap]], dan [[tempe]].
 
Kacang soya yang direbus bersama kelongsongnya dan dihidangkan dengan garam, dipasarkan dibawah nama Jepun ''edamame''. Kacang soya yang disediakan dengan cara ini merupakan makanan snek popular di [[Hawaii|Hawai'i]] dimana, sebagaimana di [[Jepun]], [[China]], dan [[Korea]], kacang soya dan keluaran dari kacang soya seperti ''([[miso]]'', ''[[natto]]'', [[tauhu]], ''[[douchi]]'', dll.) membentuk sebahagian besar diet permakanan.
 
Kacang soya boleh diproses dengan pelbagai cara. Bentuk biasa hasil soya termasuk termasuk makanan soya (digunakan untuk makanan ternakan), tepung soya, [[tauhu]], ''[[textured vegetable protein]]'' (TVP, yang dijadikan pelbagai jenis [[makanan pemakan sayuran]], sesetengah daripadanya bertujuan bagi menyerupai [[daging]]), [[tempe]], soya [[lecithin]] dan [[minyak sayuran]]. Kacang soya juga merupakan bahan utama dalam penghasilan [[kicap]].
Baris 56 ⟶ 51:
[[Fail:Soybeans.jpg|thumbnail|left|200px|Kacang soya di tanah sepanjang Asia dan Amerika Selatan dan Utara.]]
 
Sifat kacang soya yang sarat protein ,menjadikan ia sumber tumbuhan amat diidamkan bagi kebanyakan pemakan sayuran baik yang [[vegetarian]] atau [[vegan]]. Protein kacang soya pada asasnya sama dengan biji legum lain; bijiran bukan legum yang lain mempunyai profil yang setanding dengan kacang soya adalah bijiran, [[oat]] {''Avena sativa''} dan kemungkinannya [[kuinoa]]. Kebanyakan keluaran tenusu telah ditiru menggunakan kacang soya, dan keluaran seperti [[susu soya]], [[yogurt]] soya dan soy [[cream cheese]] terdapat dengan mudah dikebanyakan [[supermarket]]. Keluaran ini mempunyai tekstur dan bentuk yang serupa dengan keluaran berasaskan susu, bagaimanapun hasil soya tidak mengandungi jumlah kalsium yang banyak, kerana jumlah kalsium yang tinggi dalam kacang soya terikat dengan bentuk tidak larut dan kekal dalam [[okara]]. Dengan itu, kebanyakan pengeluar kacang soya menjual keluaran diperkaya dengan kalsium juga. Tofu sering mengandungi sejumlah besar mineral penting ini kerana garam kalsium digunakan bagi pemejal protin dalam susu soya bagi menghasilkan tahu (''tofu''). Tambahan lagi, protin soya telah didapati mengurangkan penyingkiran kalsium oleh [[buah pinggang]], kesan yang ditingkatkan lagi dengan kandungan tinggi kalsium dalam keluaran soya. Kebanyakan keluaran soya dewasa tidak sepatutnya diberikan kepada bayi, walaupun formula yang dirumus khusus bagi bayi telah dihasilkan masa kini. Sebagai mana formula tenusu, formula berasaskan soya mengandungi vitamin tambahan dan zat lain ditambah kepadanya untuk menjadikannya sesuai bagi keperluan bayi. Dalam sesetengah kes, bayi yang diberikan susu soya dewasa secara berpanjangan menjadi kekurangan zat teruk dan ada yang mati. Tambahan lagi, alahan soya adalah salah satu bentuk alahan makanan yang biasa.
 
Kacang soya juga digunakan dalam barangan pengilangan termasuk minyak, [[sabun]], [[kosmetik]], [[resin]], [[plastik]], [[dakwat]], [[krayon]], [[pelarut]], dan [[biodisel]].